AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.188

Syntetolja eller halvsyntet

Visa användare
103
bmwberra
535i-98
520i Touring-93
Hej!
Har en 320 touring -89...
Spelar det någon roll om jag använder halvsyntet istället för helsyntet när jag byter olja nästa gång eller smeggar smörjröret igen vid kammen??
M.V.H/Marie
Varför ens överväga att använda halvsyntet? Är det någon som rekomenderat det eller så? Helsyntet är nog bäst i alla fall. Huruvida det sätter igen röret eller inte kan jag inte uttala mig om, men risken är ju defenitivt mindre med helsyntet.
Visa användare
103
bmwberra
535i-98
520i Touring-93
Mest kostnadsfråga...gammal bil...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på att du kan köpa bra syntetolja för mindre än 50kr/litern hos Biltema eller Rusta, är det svårt att motivera användande av mineral/delsyntetisk olja ens med hänvisning till priset....

Skulle inte heller rekommendera något annat än synteolja!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Har inte helsyntetisk olja en förmåga att lösa upp gammal skit som kan få motorn att börja läcka?
Någonting i den stilen hände mig för några år sedan. Sedan dess är jag tveksam till vad jag skall hälla i för olja i mina bilar.
Nu har jag en E30 igen & den fick väl vanlig mineralolja på sin tid. Men som ni sägger så skall jag skita i allt vad mineralolja heter & handla riktig helsyntetisk olja alltså?

Mvh/Jonas
Alter Schwede
Häll i syntetolja och håll sedan koll på stickan. Blir oljan svart snabbt så har det uppenbarligen löst upp mycket gammal smuts. Då är det inte dumt att göra ett till olje+filterbyte faktiskt, kanske efter ca 150-200 mil,,beroende på.
Efter detta kommer nog oljan inte svartna lika fort och du kör med fräsch olja i systemet.

Mvh
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Hänger på den här tråden med en fråga kanske till Johan B.
Vi blev i akut behov av en billig bil i höstas så en MB190 med 34000mil på mätaren inhandlades som vanligt byter jag oljor och filter direkt när jag köper en bil och som vanligt använde jag syntetolja biltema 5w40. Sen efter ca.100 mil tänds lampan för låg oljenivå och jag fyller på ca1,5l och tror att jag inte fyllt ordentligt vid bytet,men efter mindre än 100 mil tänds lampan igen ochdet går i nästan 2l.ytterligare ca100 mil och lampan tänds jag är då på väg till ÖB och köper där mineralolja 10w40 och fyller på och har sedan fått fylla ytterligare 2gånger men har nu åkt ca350mil utan att nivålampan tänt. Kan det vara så att oljeförbrukningen på en gammal motor blir så mycket högre p.g.a. användande av syntetolja Jag har alltid hävdat att så inte är fallet men har nu fått myror i huvudet.Är det någon som har en förklaring.
M.V.H. Lasse
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hur körs bilen, är det mycket kortkörningar och kallstarter?

Vintertid med mycket kortkörning och kallstarter, kan nivån stiga eftersom oljan tar upp mer bensin (pga användning av mer choke). Det kan vara en förklaring till att du märker skillnad mellan sommar och vinter.

Johan kan säkert bidra med mer fakta...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lasses, för att svara på din direkta fråga: Nej det finns inget logiskt samband mellan hög oljeförbrukning och användande av syntetolja!

Jag har inget bra svar på varför din bil drog mer olja med den bättre oljan som teoretiskt skall ha starkare oljefilm och därmed täta bättre än mineraloljan. Har du kollat efter läckage?

Mvh

Visa användare
84
325CSi
745i -02
Faktum är att mineraloljan är "grövre" i sammansättningen.
Helsyntet är betydligt mycket tunnare (men med starkare oljehinna, ja) och smiter därför ut mellan kolvringar, packboxar och bussningar (dvs. förbränns eller läcker ut...)
Denna teori har jag belägg för... (experienced the hard way ;-)

Därför är det bättre att köra mineralolja i en gammal (sliten) motor om man vill ha oljan kvar, hehe
dj
58
djkpg
320 touring e30
Tja!! Min betan gick på mineral, fick fylla på rätt ofta, typ efter 100 mil. Testade med delsyntet, har kört ca: 200 mil sen bytet och inte fyllt på en droppe. Rekomenderar del till e30.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
325CSI, ditt påstående har ingen vetenskaplig grund i alla fall!

Rent tekniskt är mineralolja en faslig blandning mellan långa och korta kolvätekedjor, men de längsta kedjorna är inte längre än i motsvarande syntetolja.
Tvärtom är det så att mineralolja tenderar att förbrukas fortare i motorer, eftersom de korta kolvätekedjorna förångas snabbare än de långa - kvar blir bara de långa i mineraoljan, med kraftigt förändrad viskositet (tjockare).

...och det finns inga fördelar att använda en mineralolja i äldre motorer, förutom literpriset!

Mvh

La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Som jag kanske inte skrev är den här bilen bara en nödlösning under en begränsad tid,men oljeförbrukningen med syntetolja reagerade jag inte på från början utan tänkte bara att motorn var rejält sliten,men det konstiga var att den inte blåryker.När jag sedan slog i mineraloljan från ÖB den hette vist Goth så minskade oljeförbrukningen direkt,detta gjorde mig förvånad. Jag har alltid använt helsyntetoja i alla motorer jag ägt och har aldrig varit med om något liknande, syntetoljan är ju tunnare än mineraloljan när dom är kall men vid högre temp.klarar syntetoljan bärigheten bättre,och jag tror inte oljeförbrukningen sker när motorn är kall,och något oljeläckage är det inte men bilen har tjänat sitt syfte som en nödlösning under en begränsad tid. Jag var mest ute efter om det verkligen var så att mineral fungerar bättre i slitna motorer jag kommer alltid att köra på syntetolja men om jag kommer att ha någon sliten maskin som drar olja i framtiden lär man ha det här i bakhuvudet och prova mineral.

Tack för svaren det är alltid roligt att kolla nya erfarenheter mot andra likasinnade M.V.H. Lasse.
parolof
Har också erfarenhet av motorer ("gamla") som börjat dra olja när jag bytt till syntetolja
Visa användare
84
325CSi
745i -02
Johan B:
Nu är ju inte jag professor i kemi direkt, så jag vet inte exakt vilka atomer som skiljer oljorna...

Vad jag däremot VET är att äldre motorer körda på mineralolja och som får en "finare" olja i sej på motorlivets höst kan börja förbruka olja på diverse sätt (och dessutom föra oväsen i form av svagt knackande/tickande ljud).
Detta är fakta baserat på verkligheten, inte teorin...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
325CI, det får stå för dig!

Jag har motstridiga erfarenheter som dessutom stämmer med teorierna som baserar sig på vetenskaplighet och fakta!

Den bästa olja man kan ge till en äldre motor som drar olja, är en syntetisk racingolja med hög varmviskositet (t ex 10W60), för dessa oljor är de som har absolut starkast och tjockast oljefilm när de är varma.

Mvh

parolof
Johan, stämmer det också på en gammal motor som inte drar olja innan man häller syntetolja i den?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Parolof, om man inte har några problem med den gamla motorn, bör man hålla sig till en viskositet som motortillverkaren rekommenderar.

Om de rekommenderar t ex 10W40, kan du utan problem använda syntetiska oljor med följande viskositet: 0W40, 5W40, 5W50 eller 10W60. Däremot bör du undvika 0W20 (finns nog bara i USA än så länge), 0W30 eller 5W30.

Som alltid när man byter olja i en gammal motor:
Kolla om den nya oljan svartnar snabbt, då tyder det på att motorn är smutsig invändigt. Om så är fallet bör man göra ett nytt olje- och oljefilterbyte efter ca 200 mil. Därefter bör merparten av smutsen vara ute ur motorn och man kan ha normala oljebytesintervall efter det.

Mvh

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Jag har en bmw 750 från 92... och jag bytte till en helsyntet av den dyraste modellen. Bilen har efter det dragit en hlvetes massa olja. Min tanke blev förståss att den ändrade viskositeten har gjort att oljan nu inte "tätar" på samma sett. Är detta alltså hjärnspöken som jag och ett par till lider av eller? Får ingen rätsida på detta. Vad säger bmw själva om vilken olja som skall användas?

mvh joakim

Lundqvisten
BMW samt övriga seriösa handlare rekommenderar alltid en högre oljeviskositet när motorn börjar bli sliten, till högre viskositet räknas: 5W50, 10W60.

Till din stora 750 skulle jag vilja rekommendera Castrols TWS 10W60 En av de finaste motoroljor som finns att tillgå på marknaden idag. Tycker du att priset är lite i överkant, så finns den även att köpa mkt billigt här på powerbörsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.