AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.210

alla mätare döda i min M5:a

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Jag har bilen avställd i garage och var för någon månad sedan tvungen att flytta på bilen då det skulle i en båt i garaget. Då batteriet var urladdat blev jag tvungen att starta bilen med laddare och använda boost (jag vet att det inte är bra), då jag inte hade till gång till startkablar mm och båten var tvungen att stå där bilen stod.

Senare när jag skulle ta en provtur i pärlan upptäcker jag att ALLA mätare + checkcontrolen inte fungerar. Har nu varit och felsökt lite och såg då att säkring nr 20 var bränd. Efter att jag stoppat i en ny säkring där så löstes inte problemet utan nu kom nästa fel istället. I färddatorn så står det bara PPPP.

Vad kan ha gått sönder av boosten?? Jag har provat att ha batteriet urkopplat ett tag, men det hjälper inte. Alla varningslampor + belysningen i instrumentet fungerar.

Jag har ett annat kombiinstrument liggandes som jag tänkte prova med, men det känns inte som om man skulle bränt sönder instrumentet utan någon styrenhet?

Väldigt tacksam för hjälp, måste ju ha ordning på bilen och ha den bes. till M5 träffen den 16/4
Kolla här Länk
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Har sökt och kolla gamla trådar och har viss koll på vad PPPP i färddatorn kan vara. Det jag undrar över nu är om det hänger ihop med att kombiinstrumentet är helt dött.. Har inte en enda fungrande mätare i det.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
uppdaterar tråden lite.. Har fått igång allt nu, bytte kombiinstrumentet så hoppade allt igång!!

Allt fungerar i det ga instrumentet utan kanppen till checkcontrolen. Någon som vet hur kontakten ser ut? Det jag undrar är om det sitter någon brytare direkt på kretskortet eller om det är som det brukar med en "gummiknapp" som trycker på "lödning"på kretskortet så det bara är att plocka isär och polera lödningen med suddgummi?

hoppas ni förstår vad jag menar.

Kan tillägga att detta var första och sista gången jag startar en bil med boost från en batteriladdare iallfall.
Jo
65
Johan__
E92 330d Coupé
Vad är kombiinstrumentet för någonting? Är det instrumenthuset inklusive alla mätare? Har nämligen samma problem i min..
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
ja det är hela instrumenthuset med alla mätare.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
ska du byta instrumenthus så se till att du får tag på ett av samma modell (finns 3st olika till e34) du ser enklast vilken genration av instrument det är på färgen på bakstycket av huset (finns vit, blå och någon mer färg på dem) Du kan även flytta kodpluggen som inehåller mätarställningen från ditt gamla instrument.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.