|
|
|
|---|---|
|
Har en importerad e30 och har bytat ut ljusreglaget mot ett svensk. Nu finns inte risken att man glömmer lyset då halvljuset släcks när jag stänger tändningen. Men jag uppmärksammade just att om jag har ljusställaren på andra läget, alltså halvljus så lyser inte instrumenten inne i bilen, ställer jag den i första läget så lyser det men då är det bara parkeringsljus. Ni som kopplat/bytat ljusreglaget, har ni ändrat om några kablar i elsystemet så att instrumetet lyser på halvljusläge? | |
| Inte någon som har en susning. Det måste väl finna fler än mig som bytat denna lilla sak? | |
|
Gjorde likadant med min, trodde allt blev jättebra men mina baklysen lös inte. Höll på med flera kontakter och lödde, kapade och hade mig, gav slutligen upp då jag inte direkt är något el geni då det börjar bli för besvärligt. Det är två ingående ström och om man ska försöka få ljusautomatik bör en av dessa kopplas så den får stöm via tändningen, ska fortsätta projektet senare, även jag vore tacksam för tips. |
|
| Det måste vara som så att i själva sockeln så sitter kablarna på olika ställen. Får ta och checka upp mot en svensksåld e30 kontra tysk hur färgkodningen ser ut. | |
| Min var likadan, gjorde som så att när jag körde under kvällstid så tryckte jag långsamt in ljusregleringsknappen så det blev ett slags mellanläge, på mitten mellan halv- och parkeringsljus mao. Då lös även instrumentpanelen och halvljus. Lodarlagning :) | |
| Jag öppnade den gamla ljusregleringsknappen och ut flög fjädrar och annat. Helt hoplöst omöjligt att sätta ihop den igen :-) Så öppna den inte för att försöka tjuvkoppla inuti, det går inte. | |
| på min räckte det med att vrida på reglaget sakta så kan man stänga av och på instrument belysningen, men jag vet ju inte om de kan vara det enkla på din. | |
| Dimmerfunktionen fungerar i parkeringsljusläge men inte i halvljusläge hos mig. | |
| Länk | |
| Hur löste du det molle25. Var gick du in och tog ström till instrument och parkeringsljus/bakljus? I tändningslåset eller i strömskenan? | |
|
Jag drog två kablar från tändningslåset till bakljusslingorna och kopplade in dessa på kabelstammen bakom strömställaren (och lade in en säkring på varje slinga). Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken färg på kablarna som bakljusslingorna har. Man får mäta sig fram. |
|
| Ska kolla om jag får ut något av det i Haymesboken (som för övrigt har blivit min bibel sedan jag skaffade E30 caben för någon månad sedan). | |
|
Åtminstone i den "gamla" Haynes bokens elschema finns de ca 10 kablarna som går till strömställaren med (hittas efter lite frenetisk analys av schemat). Bland dessa kapade jag de tre kablarna till vä/hö park/bakljus o nummerplåtbelys (dessa har alltså har konstant ström till strömställaren i den tyska kabelhärvan) och i deras ställe kopplade jag istället in ström (med säkringar) som bryts med tändningen. Koppla inte fel. Kopplas ström till dimmeringången på strömställaren så lär dimmern ryka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.