AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.214

Högoktanig bensin i Tyskland?

Dem flesta kanske känner till att tyskarna har 100 oktanig bensin på deras Shell-mackar. När jag kör genom Tyskland tankar jag alltid den bensinen och märker hur bilen blir mycket piggare när man nuddar gaspedalen lite lätt, liksom motorn svarar snabbare och acc:ar bättre. Jag märker stor skillnad jämfört med 98:an jag tankar här.

Varför har inte vi 100 bensinen här, och varför har Tyskarna det?

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Ja men våra BMW:s måste må bra :)

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Dragolito; skillnaden märks och om inte fan bilen ''mår'' bättre med den tyska bensinen..känns som om bilen börjar leva ordentligt..
Sen att bilen drog lite mindre bensin var ytterligare ett plus! Men sen vart den dyrare också :)

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Vi har en inblandning av 5% etanol i vår bensin vilket gör att förbrukningen blir högre.

/Simon
Högre oktan gör ingen skillnad för effekten om man nuddar gasen, möjligen på fullgas och mest troligt om bilen har turbo.
Etanol har en oktanhalt på runt 114 oktan, vilket gör det väldigt lämpligt att blanda i bensinen för högpresterande motorer där dess högre oktan och lägre förbränningstemperatur till viss del kompenserar det lägre energiinnehållet.
Mycket finns skrivet om detta, sök gärna runt lite.

FP
Borg
När skall folk här på forumet lära sig att oktantal inte har att göra med energiinnehåll.

Länk

Det verkar dock att finnas en stor portion placebo i olika bränslen.

Har själv kör mina bilar på en hög andel eller till och med 100% E85, detta resulterar inte i någon stor skillnad.
Så att påstå att man känner skillnad på 95 respektive 98 eller 100 oktan tror jag inte på.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Samma sak med den tyska dieseln.. tankade den i gamla 525tds:n, och utan att jag visste om att det var mer kraft i dieseln så märkte jag efter en stund att jädra va bra bilen börjar gå nu.. =) Men så rök det bra mycket mer svart oxå..

Tanka tyskdiesel är som att köra bensinare på racesoppa här hemma...

Diesel-räsern
/Rickard
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Borg, energiinnehållet i olika bensinkvaliteter är som du skriver, nästan identisk....MEN ett högre oktantal använt i en modern motor med knacksensorer gör att motorn får en högre verkningsgrad (detta görs genom att motorn ständigt ställer om tändningen så att knackningar uppträder och sedan backas tändningen något så att knackningen upphör, sedan flyttas den tillbaka tills knackning uppträder igen för att sedan backas...osv.) - dvs. en modern motor kan utnyttja energin i bensinen effektivare med högre oktantal!

Effektmässigt är det dock ganska liten skillnad mellan 95 och 98 oktan i en modern sugmotor, men den finns där.
Skillnaderna blir mer påtagliga i en turbomotor som då även kan höja laddtrycket pga minskade spikningar.

Ur ett rent teoretiskt perspektiv kan man räkna med högre effekt och lägre förbrukning med högre oktantal pga den högre verkningsgraden, men i praktiken är skillnaderna så små att det skall mycket till för att man skall känna skillnaden konkret. Dock kan en liten minskning av bränsleförbrukningen vara effektiv i det långa loppet, om bränsleförbrukningen går ner t ex 3-5% pga högre oktantal, blir det en del bensin räknat över flera år, även om minskningen är så liten att man inte reagerar över den när man tankar vid enskilda tillfällen...

Själv har jag tyckt mig märka att motorn går lite jämnare med 98 oktan i förhållande till 95, och att det är lite lägre förbrukning med högre oktantal. Dock är det inga stora skillnader, så det kan mycket väl vara placeboeffekt....men jag tankar ändå 98 oktan för jag vet att det är bättre i teorin (och kanske i praktiken)! ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visst kan det märkas skillnad med olika oktan. Jag märker det väldigt tydligt i den gamla traktorn jag skruttar omkring i (Volvo [förlåt att jag svär] 740). Kör jag på 95 okt så låter hela bilen som ett dieseltröskverk, och på 96, eller ännu hellre 98 okt så låter det bara som ett halvt tröskverk...

Sen på en bil som är lite nyare, fungerar och är allt annat än klar för skroten så borde det även där göra skillnad även om det inte märks lika tydligt.
Eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.