AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
875

CHOCKBESKEDET I DAG: SAAB GÖRS I TYSKLAND!

Enligt Expressen så kommer Saab att tillverkas i Rüsselsheim, tråkigt...

Länk
Vem bryr sig? :)

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
vad är SAAB för nåt ;-)
/A
Som ex Saab turbo fanatiker så känns det trist. En Svensk klassiker som nu bara är en skugga av sitt forna jag.
Bilbyggarterapin i Trollhättan går mot sitt slut. Ser ut att bli en lång och plågsam död. Det bästa vore om SAAB såldes till en ägare som kan göra underverk. Hela SAAB:s koncept är idiotiskt och dömt att misslyckas. Ska märket leva kvar krävs en helt ny strategi.
bjoerck:

Hela SAAB:s koncept är idiotiskt och dömt att misslyckas.

Varför?

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Även om jag själv aldrig haft någon längtan att skaffa en Saab framstår beskedet som tråkigt i mina ögon. Risken är stor att detta är ett steg på vägen mot ett utplånande av märket Saab. Dagens bilvärld har snarare för få än för många märken. Dessutom är många av de existerande märkena alltför hårt knutna till varandra.
Dragolito: Tror bjoerck menar Oplar och Subarus med Saab emblem...
Snart heter väl alla bilar Ford, GM eller VAG och bygger på samma plattform...
da
2.000
danielb
I4 M50 -24
Är ju bara 15000 jobb som står på spel, klart man inte bryr sig. Att vara arbetslös är ju en kanontillvaro!
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Smarta uttalande, Vi bryr oss inte. Säg det till de som blir arbetslösa. Och i och för sig så bryr ni väl inte om höjd skatt och lägre sjukersättning heller? Detta kommer väl att bli följden av alla utflyttade företag om inget händer snart. Tänk er för innan ni skriver, ibland kan det vara bättre att låta bli tangentbordet!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
15000 jobb till bort i sverige. Det innbär att skatteunderlag för 15.000 ytterligare lärare, sjuksköterskor osv också förvinner så de får gå.

BMW har slogan "BMW följer inte utvecklingen, utan leder den".

Sverige har slogan "Sverige följer inte utvecklingen mot botten, vi leder den....."
Håller med ppeellee här...kommer aldrig att köpa en saab då jag verkligen ogillar deras bilar...MEN..att folk blir arbetslösa och jobb flyttar utomlands är verkligen en skrämmande utveckling tycker jag. Allt för många svenska företag har på senare år försvunnit ut ur landet och med dem en massa jobb. Vi behöver ju fler av den varan i landet. INTE mindre! Antar att det mesta har att göra med vårt sönderskattade land. Snart är vi väl ett u-land tack vare politikerna som kör landet i botten....

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
tänk om Ericsson lägger ner allt i Sverige och flyttar till Polen, Jag bryr mig inte. Jag har Nokia telefon
Fundera lite. 15000 jobb som försvinner är en hel hög med personliga tragedier. Tänk på alla underleverantörer och folk som är beroende av SAAB på ett eller annat sätt.
Tragiskt men kanske inte direkt BMW relaterat och därmed kanske inte något för det här forumet.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Problemet för SAAB är att GM inte vidareutvecklat SAAB:s teknik och varumärke utan istället stoppat in allt mer Opeldelar i bilarna. Varumärket urvattnas och teknikinnovationerna lyser med sin frånvaro. Varför finns ingen SAAB med 4 WD? Varför är en SAAB Aero inte vad den en gång var utan bara ett emblem? Varför kommer 9-3 som kombimodell först nu?

Tvärtom är det med Ford, de har förstått att utnyttja Volvos image och potential. Det är därför man nu hittar Volvodelar i Fordbilar i större utsträckning än tvärtom.

För SAAB:s del blev allt fel nät GM tog över, tyvärr.
SAAB har alltid varit ett teknikinriktat företag. Detta innebär att ingenjörerna har fått styra medan ekonomerna stod bredvid och slet sitt hår. SAAB har utvecklat mängder av dyra lösningar till sina bilar. Dessa bilar ska sedan säljas till priser som en Audi eller BMW. Saabs årsproduktion är i sammanhanget mycket låg. För att kunna konkurrera i det prissegment där SAAB är aktiva krävs kostnadseffektivitet. Det är inte kostnadseffektivt att hitta konstiga tekniska lösningar som ingen egentligen vill ha. Alla konkurrenter tillhnadahåller bra dieselmotorer och trevliga sexcylindriga alternativ. SAAB var länge utan diesel och den stora modellen 9-5 har en liten fjantig fyra under huven. Vill amerikanare ha en liten fjantig fyra under huven?

Vidare är modellutbudet för dåligt. Idag går det inte att klara sig på två modeller, varav en länge saknade kombi. Det behövs exempelvis en SUV i programmet för att det ska gå att konkurrera med Volvo, BMW och de andra som SAAB så gärna vill slåss med.

De små tillverkningsvolymerna är ett bekymmer. Jag tror att det enda sättet för SAAB är att öka volymerna. Anfall är bästa försvar. Öka modellprogrammet, sänk priset och spy ut bilar. SAAB:s varumärke är inte tillräckligt starkt för att en bil ska kosta som en BMW. Det bästa är att finna en nisch som exempelvis Alfa Romeo. Nu är kanske inte Alfa det mest lönsamma bilföretaget men -98 när 156:an kom var den betydligt billigare än en BMW 3-serie och hade karaktär, utseende och körglädje. Den blev också en succé.

Jag tror SAAB måste släppa alla premiumambitioner och sikta in sig på att göra bilar med speciell framtoning till rimligt pris och i större volymer. Vidare måste SAAB tänka sig för innan de börjar utveckla någon dyr konstruktion med ball teknik och vansinniga produktionskostnader.
Tråkigt att inläggen raderats här. Sannolikt med motiveringen "har ej med BMW att göra". Men kan inte en sån här tråd få finnas under "Allmänt om bil och trafik" som enligt Autopower beskrivs som det forum där frågor ska behandlas som inte nödvändigtvis har med BMW att göra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.