AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.153

Spikningar!fördelare av m20 2.3 på m20 2.5

s_
125
s_maid
318i -88 med m20b23 TiC
540iaT -97
hejsan!

Ska turbokonvertera min 2.5 och tänkte mest på spikningarna som bromsar laddtrycket.. men man måste ju kunna ställa tillbaks tändningen på motorer med L-jet som har fördelaren på sidan av blocket.??

Så det jag tänkte på var att lägga fördelaren av en L-jet på min Motronic M20b25.

Kan det gå?

BmwBasti

-BMW gör det goda godare-
Ap
97
ApOllO325
325Cab -90
Skulle osså vilja veta det.
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Du kan ju plocka hela tändsystemet från en äldre motor och låta sladden från motornicboxen till tändspolen sluta i tomma intet.

/Per
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Varför flyttar ingen helt enkelt vevaxelgivaren så många grader som man vill backa tändningen? Ok att det blir lite trångt att få till givaren och infästningen högre upp mot/förbi cylindrarna men visst borde det väl gå? Alternativt flytta givaren "ett helt steg" SENARE (360/3=120grader) och skifta tändkablarna på fördelaren ett steg TIDIGARE vilket ger +/- 0 grader i skillnad sedan kan man börja laborera med att flytta givaren runt detta läge för att få tidigare/senare tändtidpunkt. Nu borde givaren vara placerad ungefär i samma region som generatorn där det finns mer plats. Tillverkar man då ett litet smart fäste där man kan variera givarens position så borde detta funka, eller? Har inte haft tid att testa detta själv ännu. Givetvis påverkar detta även insprutningen men detta saknar betydelse då spridarna arbetar i två grupper som matar 3 cylindrar vardera samtidigt! Insprutning sker alltså inte nödvändigtvis exakt under insugningsfasen för respektive cylinder och detta fungerar ju tydligen på en "originalmotor".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.