|
|
|
|---|---|
|
Uppgraderade igår min gamla MK2-nav till en MK4 (6590 6 942 908-03, HW: 1.0 / SW: 3.0, tillv. 2004-03-23). Efter det att installationen var slutförd så drog jag ut och körde en sväng. Navi kartan visar fel mellan 10-100m beroende på körsträcka. Problemet fanns inte tidigare på MK2:an. Har förutom den medföljande kartan Navi Europe DVD High testat med den gamla CD Navi skivan 2003-2 med samma resultat. Måste den nya kalibreras mot rullomkrets på däck eller är det något annat jag bör tänka på? Den verkar ha varit monterad i en E46 tidigare. Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 | |
|
Märkligt. Vad jag vet är det bara MkI som behöver/kan kalibreras. Har du kollat att alla signaler fungerar som de ska i Navin's "hemliga" servicemeny? Dvs i Set-meyn håll ner Meny-knappen i 10 sekunder. Min begagnade Mk3 var kodad för en E39 och jag hade den så i flera månader utan några som helt problem utom lite besynnerligheter med volymen på talet. Kodade nyligen om den för min bil i samband med en Insp II men det visar lika rätt som innan. Det enda fel jag kan förseslå är att kolla efter att gyrot/hastigehetssignalen och förstås GPS-mottageriet fungerar korrekt genom att kolla i service-menyn under framfart. |
|
|
Jag gick in i servicemenyn i går kväll för att titta och fick fram att den hade E46 i fordonsinfo samt mottagning från 8st satelliter. Att gyrot samt hastighetssignalen fungerar tar jag för givet eftersom att jag precis innan bytet till MK4-enheten körde med MK2-navin till garaget där installationen utfördes utan något som helst problem. Men här kommer en helt ny koll som jag gjorde under lunchen i dag. Sensor check: Wheel sensor ca 100 vid 20km/h. Visar -värde vid färd bakåt. GPS Satellites: 6-8st GPS Status: Position known Gyro: Ok vrider sig när man svänger samt pekar rakt vid färd rakt fram Dir Travel: Forward Telematic Settings: Auto emg. call off 3er Coupe Vin PJ88900 unknown GPS Version: Receiver SW Ver. 1.8 Receiver SW Date 15.11.1 Funktions-GPS Tracking info. Visible satellites 08 Vid uppstart av bilen efter ett stillestånd så är positionen på kartan den rätta igen. Men så fort jag kör 50-100m så startar felvisningen Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Vid hemfärden så gick jag på nytt in i sevicemenyn under Functions GPS och fick en hastighetsangivelse 13.0m/s vid 50km/h samt 26.1m/s vid 100km/h på hastighetsmätaren. Under destinations så går det att gå in under settings och visa nolla bilens position mot kartan (ivf. så jag uppfattar det) genom att välja "junction" när man står i en korsning, samt "passing junction" för att nolla bilen mot kartan. Ivf. så flyttas pilen till den rätta destinationen och visar rätt i ca 200m. Därefter börjar den att släpa efter igen. GPS signalen borde ju vara överordnad hastighets pulserna från bilen eller har jag fel. För dessa är väl bara till för att få rörelse under körning i tex. en tunnel....!? Min software angivelse under settings är fö. 4-1/30 Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Patrick, du kan ju prova att uppgradera programvaran. Vad jag kan se så är aktuell version 4-1/42 och denna återfinns på V24.1-cd'n. Från och med 4-1/40 så har man tydligen förbättrat "route magnet" funktionen i Mk4 - låter ju iaf som det kan ha något att göra med det problem du har. Mvh Björn |
|
|
Har nu laddat i senaste mjukvaran 4-1/42. Efter det så har jag under helgen kört en resa på 200km i vardera riktningen. Tycker att det vart lite bättre (placebo effekt?), men jag är fortfarande inte riktigt nöjd . Eftersläpningen är konstant under 100m oavsett om jag kör 10km eller 100km i samma färdriktning. Tycker dock att "dansandet" på sidan av vägen vart mycket bättre efter senaste soften, och den hoppar dir. till den nya vägen när jag gör ett vägbyte även fast det "fattas" 30-80m tills jag är framme i korsningen enligt navin. Funderar på om jag skall försöka att lämna in den för en hårdkodning med DIS så att den vet att det är en E38 som den skall jobba mot, om den nu inte redan har koll på detta. Finns ett par navi gurun här på forumet och det skulle vara kul att höra deras synpunkt om det hela. Jag återkommer om inte annat när jag gjort DIS operationen. Tack för ditt engagemang och tips balmgren! Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Hej PJ, Hur gick det, skickade ett mail till dig. Jag bytte till mk4 i helgen och har precis samma problem som du! Versionen i min är 4-1/40 och samma gps status som du har i service menyn. |
|
|
Kan bara meddela efter att varit ute och kört en runda på sisådär 25 mil så har den kalibrerat sig själv, visar perfekt nu. Allt väl hittills då. |
|
|
Vet någon hur jag gör för att komma åt navins servicemeny på min E53 -04? Danjel Min bil: Länk |
|
| Gå till 'Set' och tryck sedan på menu-knappen i ca. 10 sekunder så kommer du dit. Välj sedan "Navigation/G | |
|
Tackar! Bör tilläggas att man måste trycka på den VÄNSTRA sidan av MENU knappen för att komma in i servicemenyn och inte bara byta menybild. Kan säga att det tog mig bra länge innan jag fattade det... :) Danjel Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.