AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.835

Värme i sidospeglarna

m2
38
m2
BMW 523iAT-99
Värmen i mina sido-/backspeglar fungerar inte. Värme i speglarna är väl standard?!... eller... det ser ut som om det ligger en värmeslinga i spegeln i.a.f. Backrutans defrosting fungerar utmärkt och manövreringen av sidospeglarna fungerar också klanderritt. Är det någon som är en fena på att felsöka speglarna eller kan svara på om jag ens har det?
bl
56
blacken
530iA-01
Är det en import? har för mig att värme i speglarna inte är (eller var) standard i tyskland. Har inte heller värme i speglarna, det enda jag saknar.

m2
38
m2
BMW 523iAT-99
Jepp, det är en import och då saknar den säkert värme i speglarna, ty har ingen i stolarna heller. Kan den bruna "linje" jag ser i sidospeglarna kanske vara en linje som markerar där spegeln blir mera konvex för att man enklare skall upptäcka object i döda vinkel...

Object in mirror may be closer then they appear funktion...
1999 års 523i Touring har eluppvärmda ytterspeglar som standard i Tyskland, det har även 1997 års 528i, så problemet för er båda är troligtvis att värmetrådarna i glasen gått sönder, det går att mäta om det är så, det finns fler trådar om detta här på forumet eftersom det inte är ett ovanligt fenomen.

Mvh Stephan
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
m2: C.a 2 cm från speglarnas ytterkant kan denna linje finnas och det är i sådana fall precis som du antagit mer konvext glas för att lättare upptäcka objekt i den "döda vinkeln". Beträffande värme i speglarna så vet jag faktiskt inte säkert, Stephan735i verkar dock ha funnit ngt.

Vh/Kermit.
bl
56
blacken
530iA-01
Hmmm, med risk för att bli utskrattad men ändå: styrs värmen i backspeglarna med knappen till värmebakrutan eller hur annars. Hittar inget reglage till dom seperat i alla fall.

rsarits
Stolar + speglar + spolarmunstycken uppvärmda på min 530 E34, som är import........

På E34 är spegelvärmen alltid på, möjligen slår den av/till vid någon temperatur, men troligare är att den alltid får spänning och man valt ett material vars resistans ökar med temperaturen, detta förekommer flitigt i t.ex värmegolv och kupevärmare.
blacken, värmen i backspeglarna sköter sig med automatik på E39
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Blacken: Precis som Birger säger så sköter sig värmen i speglarna med automatik. Värmen fördelas ut i (rätta mig ngn om jag har fel:) 0% 50% samt 100% beroende på hur kallt det är ute.

Vh/Kermit.
bl
56
blacken
530iA-01
Ok tack för upplysningen,då är det bara att köpa två nya glas då. Stämmer det att dom kostar ca:600:- st.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, ca 600:-/st.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.