|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag har precis köpt en X5 4,4i -00, faktiskt på en BMW-firma i Sverige! Men den har tyvärr strulat en del under de 8 dagar jag har ägt den. Motorlampan lös innan leverans, och först efter byte av styrboxen så slocknade den. Tyvärr tändes den omgående, och nu efter inlämning på lokal BMW-verkstad så gick den 5 mil varefter den tändes igen. Tråkigt. Felmeddelandet var enligt verkstaden något i stil med "fel på blandning", men jag är osäker på exakt vad det var. Någon som har haft samma fel? Förresten, jag tycker mig höra ett kort "klapperljud", när bilen är halvvarm och startas. Är det vanosrassel? Jag har inte hört det på en enda 4,4 tidigare, därför blir jag en aning orolig. Mvh Johan |
|
Grattis till en riktigt skjyst bil! Vet dock inte vad som kan vara fel. Btw, har du ett topasblå hus oxå? ;) Mvh Per |
|
|
bara en korkad frågeställning men är MAF elle lambda kollat? ___ Länk Missa INTE pizzaträff i umeå den 12:e |
|
|
Verkstan måste ju kunna redogöra i detalj vad felmeddelandet säger, så att man kan kolla vidare på grejorna. Funktionen som styr lampan är inte så enkel, felen "klassas" in efter hur mycket de påverkar utsläpp och miljö. Felet skall finnas under mer än en körcykel (start med kall motor, körning, paus så länge att motorn svalnar osv) för att lampan skall tändas. Om felet försvinner efter ett antal körcykler så släcks den igen. Inget är enkelt längre...) Jag fick anledning att djupdyka lite i funktionen efter att jag hade lysande lampa för en tid sen som därefter släcktes, felmeddelandet innefattade "möjligt glapp i trottelgivare eller tillfälligt bortfall av matningsspänning". Vid tillfället rådde extremt skumt väder, snabbt tempfall från +4 till -12 och samtidigt hög luftfuktighet/dimma. Troligen isbildning nånstans, LMM, trottelhus e.dyl. FP |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hej! Patrik, MAF och lambda är absolut ingen korkad fråga, jag har mina aningar åt det hållet. Folke, min oro är egentligen att något tar skada av att använda bilen. Vad tror du om det? Kan tex kattarna ta stryk av en felaktig blandning? P3r, även om topasblå är en av mina favoriter, är det bara slumpen som har gjort detta! Fast det var lite kul när jag kom på att tom lill-tjejens BMW var topasblå! När jag ringde BMW igår så sa de att de bara hade släckt lampan, så nu ska den in på en felsökning. tråkigt bara att bli av med bilen igen, hade varit bättre om den fungerade.... Mvh Johan |
|
Johan: Bilen har inte stannat för dig? Motorlampan påverkar inte motorgången? Har sett flera fall nu där lampan tänds och efter ett tag tjyvstannar bilen men går att starta direkt igen och köra vidare som vanligt. Detta har varit kass kamaxelgivare alla gångerna. Detta skulle dock dykt upp i felkoderna. Annars lutar det åt Kass Lamda eller luftmängdsmätar som sagt. Om blandningen luft/bränsle just nu är för "fet" så den skickar in oförbränd bensin i katalysator osv så hade jag undvikit att köra med bilen. Du borde nästan kunna lukta om så är fallet. Det är dock dumt att chansa. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Jag tror inte att tror inte att den går så fett att oförbränd bensin åker in i katen, bilarna är ju känsliga så det skall mycket mindre än så till för att motorlampan skall tända sig. Det är vanligare att den går snålt, och då är det förstås inte bra att köra med den för mycket. Kolla som sagt luftmängdmätare och eventuella insugsläckage. BMW CS #5139 |
|
|
Tyvärr är verkstäderna väldigt glada i att byta styrboxarna utan anledning. Vill minnas en undersökning Saab gjorde, 80% av de utbytta styrdonen var felfria. Jag gissar också på fel i lambda alt MAF. /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.