|
|
|
|---|---|
|
Ringde först MDS å rådfrågade om byte av högtalare med hjälp av deras adaptrar för 6x9 bak. Efter att ha lyckats övertala personalen om att bmw 328ic e36 inte alls är halvkombi(!), å inte alls har en tunn skiva mdf till hatthylla så hittade dom i alla fall adaptrarna. Men de rekomenderade istället att byta till bättre högt i orginalstorlek bak. Ringer nu upp BRL. Dom hittar adaptrarna direkt. Men påstår sedan att jag måste kapa i hatthyllan för att sedan montera adaptrarna ovanpå(!) hatthyllan. Så som jag kan se det så borde montering av 6x9 med hjälp av adapter vara hur lätt som helst. Bort med orginallådor och orginalhögtalare bak, montera dit adapter och 6x9 å låt dessa spela genom orginalgallren. Eller är jag galet på det?? Det jag undrar nu är vad jag kan göra för att undvika irriterande missljud från hatthyllan..?? Någon som har erfarenhet av montering eller ljud från 6x9 i en e36? | |
|
Byt ut alla dina högtalare i bilen till DLS högtalare. (välj prisklass efter plånbok och intresse). 6x9" i hatthyllan är inte den bästa lösningen såvida du inte vill ha ett hyfsat basljud utan baslåda. Ska du nu använda dig av 6x9 så ska du nog bygga dem i en passande liten låda för att få ut något av dem och sedan koppla ett 4-kanals slutsteg ex DLS classic eller Reference. Glöm inte bort att framsystemet bestämmer 70% av hur ljudet i din bil kommer att bli. Så snåla inte på det. MVH |
|
|
lånar tråden lite. jag har också en e36 coupe och tänkte byta ut orginal högtalarna. vad ska man sattsa på om man vill ha riktigt bra ljud? priset har inte så stor betydelse bara det blir riktigt bra ljud. |
|
| Har hört mycket gott om DLS. Ska åka iväg å provlyssna under nästa vecka. Det kluriga med e36 coupe är ju som så många redan påpekat, bagage modell skyddsrum. Att sätta en baslåda verkar lite överflödigt. Är inte intresserad av att kapa i hatthyllan. Bandpass med portar dragna upp till oginalgallren hade ju varit det optimala. Men att lyckas stämma av lådan så den spelar fint ihop med frontsystemet känns som rena gissningsleken. Om det finns någon som lyckats med detta så är jag mycket tacksam för svar. Har även tittat lite på å montera två 8" aktiva basrör under hatthyllan, å låta dessa spela upp genom vars ett orginalgaller. Hade ju blivit kanonbilligt i alla fall.. hah.. :) Någon som har testat dessa rör? | |
Robsarve |
Det finns massor med bra högtalarmärken där ute och framhögtalarna är det som avgör hur det kommer att låta i slutet. Om inte pengarna spelar så mycket roll finns det ju Genesis 3-vägssytem för 40 papp, men det finns mycket som låter riktigt bra mellan 2500-5000 kr för framhögtalarna. Bandpass är som sagt bästa lösningen. Vet man vad man gör när man räknar på en sån och bygger noga är det ingen gissningslek, utan låter gott. tycker Erik |
|
Jag sågade upp hål för 6X9 i min 325, det är något jag kunde låtit bli. DLS Reference 6X9 spelar visserligen grymt mycket bas med rätt steg, men hellre en baslåda än denna omständiga lösning. Kan säga att plåten i hatthyllan är allt annat än rak & lättformad. Den JBL 10" bas som jag nu skaffat till min E39 spelar lätt skiten ur dessa kompromiss-element. Skaffa riktigt bra 5,25 istället.... typ DLS, Amega eller MB Quart (som BRL för). 6a - för det är du värd |
|
|
Satte adapters till 6x9"i hatthyllan på min 325iC och det gikk ganska smärtfritt att montera. Fikk borra upp 2 nya hål bara så att man kunde fäste adaptern ordentlig med skruv å mutter. Har iofs slengt bort dom nu till fördel for en basreflex låda. Kjöpte adapterne på MDS. |
|
| RAN, var du nöjd med ljudet från basreflex lådan? Bättre en 6x9 kanske? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.