|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Arg & kall efter en timmes svärande i garaget... Har sprungit på en fastrostad skruv, skallen (stjärna) har jag helt pajjat...är numera ett runt hål bara... MÅSTE få loss skiten! Min nästa plan är att borra ett hål i skallen, hälla i kemisk metall & sätta i en bits...men vet ej om det håller... Mottager gärna tips!!! | |
|
Är det utrymme nog att få tag i skruvskallen med en tång? Finns speciela tänger avsedda för att få bra grepp på skruvskallar.. Alternativt ta fram körnare och borr, borrmaskin och borra väck skruvskallen så att det inte ligger tryck på skruvgängorna och sedan ta en bra tång.... ///Tobe Länk |
|
| Tack, det får bli att borra hål & skruva dit en grispitt! hoppas det går... | |
|
Vad vore världen utan grispittar! ;o) underbart namn på ett underbart verktyg!! ///Tobbe Länk |
|
|
NEJ!!! AKTA DEJ FÖR GRISPITTAR!!! dom är inte alls så underbara som alla säger. dom förstör oftast mer än dom hjälper. problemet med dom är att dom är koniska, alltså så vidgar dom skruven så att den sätter sej ÄNNÅ värre. ta istellet en vanlig vänstergängad gängtapp o dra i hålet, skruva sen i en skruv i det hålet o försök få ut den på det sättet, åter igen ANVÄND INTE GRISPITTAR!!! har egen erfarenhet av dom. mvh Erik Jkaobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
ps. när du dratt av grispitten i skruven så kan du ju bara glömma att försöka borra i den ds. tänk p ådet bara mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
en kompis använde grispitt (som i vanlig ordning gick av) till ett bromsok för att få bort den avgångna luftnippeln, han slöade ner säker 10 borrar innan pitten gav sig, ändå varnade jag han för att använda pitt..... ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Har använt "pitt" med bra resultat, så det kan gå men med mycket crc..... rodge dodge BmwCS #5251 Länk |
|
|
Ett bättre alternativ till "grispitt" är ett vanligt torx-bits av bra kvalitet och lagom storlek. Borra ur skruvens centrum för att få trycket att lossa och knacka sedan ner torx-delen i hålet. Därefter är det oftast bara att gänga upp skruven. Gängtapp kan säkert också fungera! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Annars finns s.k. 'tigerhylsor', det är en hylsa med skarpa 'eggar' som äter sig in i bultskallen utifrån (man slår dit passande hylsa med en slägghammare). Har sett helt, och då menar jag helt, runda bultskallar ge med sig hur enkelt som helst med detta verktyg..... Vet inte var man får tag på dom, men dom finns i Snap-On-sortimentet. /// Gunnar E. |
|
|
Ett annat alternativ är att borra ur hela skruven med ett borr av samma dimension som 'innerdiametern' på gängan (typ 6,5 mm om det är en M8-bult), för att sedan rensa gängan med 'rätt' gängtapp. Gäller bara att få borret centrerat, det kan gå lite lättare om man lyckas pricka centrum på skruven och förborra med ett mindre borr (2-3 mm). /// Gunnar E. |
|
|
Tack grabbar, detta är en smal liten rackare, så jag borrar ur den helt enkelt! :) |
|
rsarits |
Det finns bättre skruvurdragare än "grispittar". En variant där man borrar ett hål i skruven och sedan knackar i en hårdmetallsprint med skarpa kanter (borren och resp. sprint hör ihop), sedan trär man på en särskild hylsa på sprinten och skruvar ur skruven med blocknyckel eller ringnyckel. Detta verktyg använder proffsen. Jag har en uppsättning som jag fått av en bilmekaniker, men vet tyvärr ej vart de finns att köpa. |
|
rsarits>> Finns i välsorterade järnhandlar. Kostar dock en rejäl slant. Jag har också sådana anpassade upp till M8 bult hemma, när jag har behövt dem har de funkat klockrent. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
rsarits, det är samma princip som 'tigerhylsorna' fast omvänt. Jag tittade på bägge varianterna från Snap On, priset var dock inte försvarbart för hobbymekande (åtskilliga tusenlappar för en komplett sats....). Gissar att det finns billigare varianter, men jag tvivlar på att dom är något att ha tyvärr. /// Gunnar E. |
|
|
Det bästa är att värma skruven så den blir nästan röd, därefter låter du den kallna ordentligt. Sedan är det bara att ta en tång eller dyligt och dra loss den. Det är ett gammalt trick som verkligen funkar. / Matte |
|
|
Ursäkta, är det ngn som har en bild på hur en grispitt ser ut? Nu är jag seriös och då menar jag skruven eller vad det är för ngt. |
|
|
Ja vad tusan är en grispitt? Mugges E34 guide: Länk |
|
|
Kolla länken: Länk Klicka på bilden så ser du bättre. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
D-diddy |
ta och svetsa fast en frisk mutter på det som finns kvar av bulten sen tar du bara en blocknyckel och drar ur den., David "The unattainable is invariably attractive" |
| Tack Jens, nu vet jag vad en grispitt är för ngt. hehe | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.