AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.435

Har jag betalat förmycket?

Sida 1 av 2
marw
Hejsan köpte en BMW 523i 98 M-paket 9330 mil Svensksåld. Cosmos svart metallic. Kontrollerat bilens historik och inga problem. Full servicebok med stämplar från auktoriserade verkstäder. 2 ägare innan. Senaste ägaren var Kvinna som har kört bilen 5000 mil. Gjorde inspektion 1 nyligen hos privat mekaniker. Han sa bilen ser mycket bra ut undertill och överallt.
Supernöjd med bilen. Nybilskänsla.

Betalade 110.000 för denna. Var detta överpris??

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
nej det tycker jag inte. Du säger själv att du är supernöjd med bilen, att den ser bra ut överallt och att den har nybilskänsla.

Hur skulle 110 tusen kunna vara för mycket för en sådan bil?

/M

Min bil:
Länk
marw
Jag tänkte mer på att visa säger dom ser e39:or för 70 lock ute på marknaden.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visst, ta en nyimporterad bil, lägg på några tusen mil, lite tveksam historia och några småskador så finns dom säkert för 70.000 kr.

Du verkar ju ha hittat en fin bil och känslan du beskriver visar att bilen var värd sitt pris.

___
BMWCS #5157
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag blir så trött på alla som har inställningen att man ska hitta en BMW till lägsta möjliga pris hela tiden.

Meningen är väl att man ska hitta en bra, ärlig och väl fungerande bil och att man måste vara beredd att betala priset för en sådan bil. Det finns ju bilar som har rullat i 4 år och är så välskötta att de känns helt nya. Att köpa en sådan BMW för samma peng som man måste hosta upp för en ny Volkswagen Touran, måste väl vara världens klipp?

Alla kan hitta billiga vrak. Men vad är meningen med det?

/M

Min bil:
Länk
Om du betalt för mycket eller ej visar sig den dag du ska sälja bilen. Då kommer det att visa sig om det finns de som är beredda att ge det du anser vara rimligt att den minskat i värde eller ej.

tegel:
"Jag blir så trött på alla som har inställningen att man ska hitta en BMW till lägsta möjliga pris hela tiden."

Reflextion: Olika personers ekonomi ser olika ut, därför är det konstigt att ha den attityden tycker jag. Värdeminskningen är en mycket tung post i bilägande varför det inte är konstigt att köparen gör sitt yttersta för att få lägsta möjliga pris. Min erfarenhet av bilförsäljning är den att "man ska betala extra för en fin och ärlig bil" oftast lyser med sin frånvaro.

/Simon
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag menade att när någon har hittat en riktig pärla med rimlig prislapp hos en svensk ÅF blir han fullkomligt nersablad av en massa människor som talar om för honom att han ska kolla priserna på mobile.de.

Folk blir osäkra och så köper de ett skruvat vrak som börjar gå sönder på de mest konstiga sätt och svettiga av ångest och skräck försöker de lura på någon annan stackare sin nyinköpta, "billiga" bil.

Och sådär håller det på.

En billig bil behöver inte vara oärlig. Men en oärlig bil blir aldrig billig.

/M

Min bil:
Länk
marw
Ja nu vet ju inte jag hur bmw i allmänhet är med dom milen och dom åren. men bilen har fullständig historik och är välskött. Jag fick nästan helt nya vinterdäck runtom och LM fälgar på 17 tum bmw original till så jag anser att priset jag har gett är bra. ända jag saknar är skinn i bilen, men det är också allt.

Jag tycker priset känns relativt normalt med tanke på att den har M-paketet. Varken billigt eller dyrt. Naturligtvis går det att hitta billigare objekt, men vill man ha en svensksåld bil med M-paketet brukar dessa bilar betinga ett lite högre pris än standardbilarna hos handlare.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

"Öl byggde denna vackra bil" :-)
Iofs så finns det ju inga -98 med M-paket. Kom ju först till beställningsår -00.
marw
Okej. Det du menar är m chassi.

Jag har M paketet invändigt. M-ratt, stora färddatorn, skisack, m-växelknopp m.m.

mvh,

martin
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Svensksåld och lite mil, antar att M-paketet endast är det utvändiga. Du skriver inte så mycket

Ett ganska normalt pris tror jag. Tror inte man kan kalla det överpris iallafall.

Tegel, jag försöker hitta fina bilar till ett lågt pris. Det är mycket svårt att få ut så jättemycket mer för en riktigt fin bil. Detta ska man utnyttja som köpare tycker jag, om man inte är ekonomiskt oberoende.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag försöker också hitta fina bilar till låga priser. Men det är inte samma sak som "BMW 525 -01, nyskick, M-paket, 9800 mil, 69.500 kr".

Annonseras en sådan bil på Blocket kan man vara nästan 100% säker på att den inte motsvarar eventuellt högt ställda förväntningar. Däremot bidrar sådana annonser till att urholka andrahandsvärdet på riktigt fina bilar, oavsett ålder eller modellserie.

/M

Min bil:
Länk
> marw

M Sportpaket:
----------------
- Shadow Line (inget yttre krom)
- Interiörlister Antracit
- M-Multifunktionsläderratt med farthållare
- Sportstolar fram
- Alcantara klädsel
- Dimstrålkastare
- M-Sportchassie II (Bilen sänkt 20mm fram, 15 mm bak)
- M-Aerodynamikpaket (M Fram och bakspoiler och synligt slutrör på ljuddämparen)
- Vita blinkersglas
- M-Lättmetallfälgar, Pararellekerstyling II fram 8*17 bak 9*17
- Sidoskydds och instegslister med M-emblem
- M-aluminium fotstöd för förare
- Antracitfärgat innertak
- Växelspaksdamask i läder
- P-bromshandtag i läder
- Reservhjul lika som övriga hjul
marw
Jag har inget M sportpaket.

Har några av dom grejerna du nämner. Dimstrålkastare, M-multifunktionlädersratt med farthållare och stereokontroll,
M-lättmetallfälgar, Sidoskydds och instegslister, växelspaksdamask i läder, p-broms i läder, reservhjul som övriga.

Är detta lilla M-paket??

Mvh,

Martin
Jag har aldrig sett ett "litet m-paket" specat på någon utrustningslista. Möjligt att det finns...
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag var och köpte en jacka på julrean. Den var nersatt 30%, bra köp tyckte jag! Var inne i samma butik ett par veckor senare, och dum som jag var kollade jag på de jackor som fanns kvar, då var den nedsatt med 50%. Surt, ja - men nej! Man får värdera det man köper mot vad man betalar. Faller det ut OK, så är affären OK. Ingen idé att gräma sig över att det kanske kunde varit bättre och/eller billigare.

Jämför med: Gräset är inte grönare på andra sidan stängslet.

Så var glad åt din bil och njut av många, sköna mil i den!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Men gräset ÄR ju grönare på andra sidan :)
Jirar
Billigare bilar kommer man hela tiden att hitta, det viktiga är att du själv känner att du gjort en schysst affär.
Vill man kolla priser och få lite bekräftelse på att man gjort en bra affär här på AP så kommer du bara att bli osäker på din sak.
Finns alltid dom som skriver att du kunde köpt den för si o så mycket bättre pris här o där.
Än en gång , det viktiga är att du själv har kollat priser på lite olika bilar och kände att detta var bilen för dig.
> Jirar

Sant det du säger. Det mesta är lågt värderat här.
marw
Japp.. Jag kollade runt lite. bytbil, blocket m.m. Hitta ingen med sålåga mital till dom pengarna. Säljaren ville ha 130.000 från början vi hamnade på 110.000 tillslut och jag har tänkt på detta en del, undrat var detta rätt men nu efter ett tag känner jag mig nöjd till slut. Bilen går som en klocka och känns ny, har exakt det jag har letat efter. kolfiber inredning m.m. Mycket Låga miltal, svensksåld och pedantskött och fullservad med kvitto och allt. Efter att ha kört ett tag nu 300 mil så känner jag att detta var bilen för mig. Jag trivs. Och som många säger här så att det är köparen själv som avgör om priset är rätt. Tack för alla svar och inlägg på denna tråd.

Mvh,

Marw

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.