AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.026

Ett par funderingar ang min nya bmw!

pe
110
peeak
525i -93
Hej!

Idag köpte jag min första bil, en bmw 320i -96. Jag har ett par funderingar om den som jag tänkte att in säkerligen kan hjälpa mig med.

1. Säljaren sa att bilen är utrustad med lilla färddatorn. Vad jag har förstått så är lilla färddatorns egenskaper temp, datum och klocka.
Men när jag åkte hem kunde jag inte se någon utav dessa egenskaper, förutom en analog klocka. Tyvärr så gick själva köpet väldigt snabbt då säljaren var tvungen att passa en båt hem till sig.

Om bilen är utrustad med lilla färddatorn, var ska den då befinna sig? Jag har två halvdåliga bilder på panelen:

[url]Länk
[url]Länk

På den första bilden markerade jag en display som är helt tom när man vrider på tändningen samt när bilen är igång, ska det möjligtvis stå något där?

2. På instrumentlampan lyser det en röd airbag-symbol. Visar den att bilen är utrustad med airbag eller att det är något fel med airbagen?

Jag vet att det var väldigt dumt av mig med ett så hastigt köp, så det behöver ni inte kommentera :)

Mvh Tobbe
airbag lampan lyser när airbag systemet är satt ur funktion.

Din bil har ingen färddator alls ser det ut som.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Den bilen har ingen "färddator" alls. Om man har en färddator så sitter det en knappsats med en display ovanpå där du har den analoga klockan.
pe
110
peeak
525i -93
Tack för de snabba svaren!

Jo, var nog lite för snabb, skulle sökt först.

Btw, hur redigerar man inläggen?
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Bilderna går ej att se? Lyser airbaglampan konstant så är det nåt vajsing med den. Om du har tur så kan det gå att nolla den med bmw:s check data. Om inte det går så kan det vara någon av sensorerna som känner av om du krockar som är paj eller nått annat. Men det går säkert att nolla lampan. Den har säkert vart motortvättad bilen o då kan elektroniken bli lite vajsing om man har otur.

Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Det sitter ingen knapp på blinkers spaken längst ut på spaken där det står BC?

pe
110
peeak
525i -93
Ifall det går att avaktivera airbagsystemet är det nog ganska troligt att den förra ägaren gjorde det, då han hade en bebis på fyra månader.

Men hur redigerar man inläggen? Bilderna syns inte för att jag satte [url] taggar runtom länkarna.
li
1.959
liste
535i -89
Finns ju ingen anledning att avaktivera förar-airbagen oavsett hur många bebisar man har.

Redigera inlägg går inte. Den som inte kan se bilderna kan klicka här:
Bild 1: Länk
Bild 2: Länk
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
E det airbag på båda sidor på den?

pe
110
peeak
525i -93
Japp, airbag på bägge sidor. Sprang ut och kollade på alla spakarna nu också, fanns inte någon knapp någonstans. Så jag är nog snuvad på den där färddatorn.
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
Ok då e det inte mycket till färdator på den då tyvärr. Men airbaglampan ska ju inte lysa om passagerarairbagen är urkopplad. Åk till Bmw och be dom checka med deras checkdata. Troligtvis går det att nolla om inte någon eller några sensorer är fucked up.

Mr big: Färddatorn i e36 har ingen knapp ute på blinkerspaken. De är bara E46 som har det.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
E30 har knapp ute i blinkersspaken också! :)
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
wendtan: Jo jag förstog nästan det. Har haft ett antal E36:or men ingen nyare än 94 så jag va inte säker på om det kanske hade ändrats med tiden eller nått.

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Kanske är det check-control:en som han benämnt "lilla färddatorn". För det borde väl ändå finnas i en 320?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Eller förresten, jag är nog ute och cyklar, check:en delar väl display med yttertempmätare och digitalklocka i E36?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.