|
|
|
|---|---|
|
Nu när det varit så kallt ute så har automaten på min 540-93 varit lite stulig på morgonen när den är kall. När jag startat bilen o ska köra iväg så känns det som om växellådan inte vill dra på första växeln, ungefär som om bilen står med bromsar på. Det gäller då att gasa på lite mer så att man kommer upp i fart så den växlar till nästa växel, då rullar den igång "ordentligt". Så här är det tills jag kört en liten bit och oljan blivit varm ? sedan funkar det bra. det är alltså bara vid kallstart. Kan det vara för lite olja i automaten, eller är det bara för kallt ? Var kollar man oljan i automaten..jag hittar ingenting i handboken om detta......tacksam för hjälp...... | |
mange540 |
Du har för lite olja i lådan... Mitt råd är att byta oljan och filter. Du har en påfyllnings- och en nivåplugg på lådan, det finns ingen sticka så du lätt kan kolla nivån. Det ska vara rätt nivå vid rätt temp, inte helt lätt att kolla... Sök på forumet så hittar du massor av info. |
|
OK, Och TACK för svaret! Jag ska kolla det genast... |
|
mange540 |
Kolla även på mektipsen, byte av plastkulorna. Där står det ganska bra hur du kollar/byter oljan. /Mange |
stefannorr |
de är inte de normala kallstartsläget då,om är helt normalt o ska vara så även om de känns pinigt..att den typ varvar ettan till minst 2800 varv sen dunkar i tvåans växel?..är de så så är de helt normalt....obs gäller ju givetvis endast när motorn o lådan är kall o ska försvinna efter att lådan gått igenom växlarna en gång. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.