|
|
|
|---|---|
| Får man ner oljetråget utan att lyfta motorn eller vad ska man göra! ser grymt trångt ut! /mvh STOFFE | |
|
Erfarenheter av packningsbyte på min bil: Inte nog med att det är 40 Torx-skruvar (i olika storlekar) som man måste väck med så var jag tvungen att lyfta motorn också, så pass mkt att expansionskärlet behövde lossas. (exp.kärl på torpedväggen). Så det skulle inte förvåna mig om det är något liknande för dig... |
|
| du behöver nog lyfft motorn litte i framkant. sen är det bara att lossa det så du får in nyckel och lossa pumpen så är deet bara att ta bort det... | |
|
Det går fint!! bara lossa dom främre motorkuddarna, lossa bara så att muttern sitter kvar, det räcker att lyfta upp ca 3-4cm och lyft upp motorn med motorlyft eller dylikt. sen kommer du mellan med ringnyckel och lossa pumpen som ramlar ner i tråget.. det svåra är inte att få ner allt på detta viset utan att få upp det igen.. tänk att du ska hålla dit pumpen för att skruva dit den... =) lite småjävligt att få allt på plats när man har 2.5cm springa att kika in igenom men det går! mvh Jimmy |
|
|
Tjenare.. Har precis haft ner tråget på min E36:a.. De du måste göra är o ha ner hela framvagnen om du ska ha ner tråget... Jag lossade bara fjäderbenen o sen sitter framvagnen me 4 bult.Bärarmarna kan du juh låta sitta kvar på framvagnen. Du får även lossa servopumpen för den tar i tråget när du ska ha ner det... Tänk på o lossa styrväxeln från framvagnen me o häng upp den så länge bara, har för mej att den satt me 2 bult på framvagnen.. |
|
| P.S Glöm inte o hänga upp motorn i framkant... | |
| jag skruvade ner framvagnen gick grymt lätt å smidigt,, | |
| Jag fick göra likadans som mini-j. hissa upp motorn en bit och lossa framvagnen | |
|
de går hyffsat smärtfritt, gjorde det igår, mitt största problem var pakningsn som kronglade lite vi gjorde så att vi lossade först alla bultar som håller tråget, sen lossade vi även oljepumpen, sen lossade vi på muttrarna till motorfästetna men lät muttern sitta kvar. lyfte motorn i framkant (bara i det främre motorlyft fästet) så mycke det gick utan att lossa motorfestena helt, då va det inga problem att lirka bort tråget. se bara till att lufta/trycka upp den lilla pinnen som är till oljetryckskontakten (?) så att ni inte knäker den. när allt ska tillbaka så gör man det i princip bara omvänt, men innan ni sänker ner motorn, skruva dit oljepumpen o se till att dess drivning hamnar på rätt ställe. så gjorde jag igår natt, funkade klockrent. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
PS det gjordes på min E30, vet inte om det är E30 eller E36 ni snackar här ds. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
| De är M3 E36. som jag ska göra de på. Oturen var att bulten till oljan gick av när vi skulle tömma tråget turen är att vi ändå måste ner med den! | |
|
ST0FFE Du vet väl att man inte behöver dra oljepluggen med mutterknackare..? =) |
|
| Nja förra oljeservisen gjordes på verkstad. den ville inte lossan utan att gå av surt sa räven men tur de händer nu å inte nästa oljeservic! | |
| Verkar hur som helst ha dragit den jävligt löst. | |
|
Har plockat ner tråget på M3E36. Har för mig att jag lossade vänstermotorfäste o lutade motorn med domkraft, det var trångt men gick bra att få ner o upp tråget. AKTA kylarslangar när du lutar motorn, det bästa är att knäppa lös kylaren oxo så den följer med lite. /// Fredrik |
|
| går detta fint å göra på en E28 med M30 motorn? | |
| www.whipstoffe.tk finns lite bilder hur de ser ut nu! Nu ska de göras rent å greja samt tråget ska ner alla skruvar på tråget är nästan ur ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.