AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.104

Skär den snart?

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej....

Hur kan det vara möjligt att en M:70 som har gått 29960mil+++
i dag gör 0-100 på 7 sekunder?...alltså bättre än när den var ny??

Bytte stift till BOSCH med dubbel elektroder samt bränslefilter,
testade sedan bilen på asfalt med vinterdäck, jag tyckte att den gick mycket bättre än tidigare så jag tog fram mobilen(tidtagar-uret) och mätte o mätte o mätte..... 0-100 på 7 sek blankt??
dessutom med visst hjulspin första metrarna?

Kan någon förklara detta?...skär den snart? lite orolig blir man ju.

Vad jag vet så är motorn original.

(Körde på sportläge, med knix i foten vid 80 för att växla tidigare)

Mvh
Skalman
PETER.O
Varför skulle den skära nu när den går bättre?
Är vinterdäcken lika stora som orginaldäcken?
Hastighets-mätare brukar dessutom visa lite
för mycket, du kanske mätt 0-95.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Nog förstår jag att den inte håller på att skära ;) blir dock förbryllad över hur och var dessa dolda kusar legat gömda.

Kan ju omöjligt gå bättre än ny.

Måste hitta förklaringen till detta.
med samma däck 8.2 sec.... nu alltså 7 sec.

Kan den vara chippad?.. hur ser jag det?

Mvh
Skalman

Möjliga förklaringar 1:Det är kallt nu varvid syre halten är högre i insugsluften=mer effekt.
2: Vinterdäcken har gynsammare profil/vikt/rullomkrets/däcksbredd än dina förmodade 17" sommar däck...

Sorry..dåligt formulerat..Syrehalten är densamma men luften kan "packas" tätare ju kallare den är...Dvs har mindre volym kall...

Hur vet du att du drar den just till 100? Sista kilometrarna mellan 95 till 100 kan gå ruggit segt, kolla bara på engelska bilar som mäts i 0-96, där ligger de allti en halv sekund snabbare än vid 0-100 mätningar.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Manuell mätning med klocka, avläsning av hastighetsmätaren, kanske lite annorlunda däck. Felkällorna är många så man ska inte ta denna typ av mätningar särskilt seriöst.

//Magnus

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Allt beror ju på hur du mäter. Det är ju knappast en expertmätning du har gjort?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Har hört någon säga att motorer ofta kan vara piggare ju mer dom skramlar och ju hårdare dom är körda... till en viss gräns då antar jag :)

Tror också att vinterhjul och kall luft gör att den känns piggare..
Och som så många andra påpekat är det ju högst oexakta mätningar man klarar av att göra själv med mobiltimern+hastighetsmätaren osv.

Tycker för övrigt att min nuvarande går snäppet (eller två) hårdare än förra! Den är helt vild :) Så nog kan det säkert skilja från ex till ex!
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej..

Självklart så är denna mätning inte av expertkaraktär, dock har gamla värden mätts med samma metod vilket betyder att det nu är en skillnad 1,2 sekunder, oavsett om "uret" inte är krönt för accelerations mätningar, så är det en kraftig differens.
Tyckte att 90:an går bra nu, men 88:an är ett helt annaorlunda att köra.
Har inte kollat topphastighet ännu..där kanske man kan ana om ett chip är installerat????

Hur ser jag annars om den skulle vara chippad?
Nåt skumt är det....

Skalman

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
men du måste väl veta om den blivit chippad mellan dina mättillfällen? Antingen har den varit chippad vi båda tillfällena eller inte vid något. Så skillnaden måste bero på nåt annat. Jag gissar på skillnad på hjulomkretsen mellan dina sommar och vinterdäck, vilket dels ger annan utväxling, dels annat utslag på hastighetsmätaren.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Jag stoppar ofta i chipp i mina bilar och glömmer det efteråt.

För tydliggöra detta...... bilen gick inte bra före stiftbyte och bensinfilterbyte..kanske pga av kassa stift eller skitigt filter???

Nåväl...förbättringen är för markant för att bara bero på filter och stiftbyte, Jag har nyligen köpt den billig för att den inte "gick som den skulle" men nu går den bättre än vad borde vara möjligt på bara dessa åtgärder. (testad med 1 veckas mellanrum, samma däck)
kommer just hem från "motorvägstestet" där vi noterar 270km/tim med vinterdäck och en hemskans oballans?!
Kastade in min granne i bilen vilken har ägt att antal 750."nåt är gjort"var kommentaren efter vår provtur.

För mig som äger och kör bilen så finns inte någon tvivel. "nåt är gjort". Vill bara veta vad och hur? :)
Kanske man sitter på mumsiga kamaxlar + chipp+slipat insug?
:D
Fynd för 12000:- i så fall. :)

Mvh
Skalman (Lac o Rec)
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Auto Motor und Sport ( den tyska ursprungstidningen ) brukade mäta upp accelerationsprestanda vid start av sitt 100 000 km test
och vid slutet. I de gamla biltester jag läst skiljer det inte mycket, några tiondels sekunder för 0-100 km/h. Ibland bättre, ibland sämre. Frågan är dock om samma sak gäller vid 20 000 och 30000 mil? Om motor och transmission är korrekt inslitna borde det inte skilja så mycket.
PA
35
PAC
M5T -95
270 km/h med vinterdäck??? Den måste ha ringlat sig som en orm över vägen. Du och din granne kan vara glada att ni lever.

Mvh
Anders

Mvh
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
skalman: Med tanke på att den gjorde 270km/h kanske du ska kontrollera hastighetsmätarens visning? Visar den 100km/h istället för 85km/ skiljer det massor på resultatet 0-100.

Visar den digitala och den analoga hastighetsmätaren samma?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Nu är detta nya dubbfria däck i 205 bredd, så dom gick faktiskt inte alls så tokigt som man kunde vänta sig.
Vid denna omogna och barnsliga test var vi så ensamma vi kunde bli på den aktuella sträckan.

"Dont try this at home"

Skalman

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om den gör 270 så har väl någon åtminstone bytt chippet som begränsar till 250, och då borde ju de andra chippen vara bytta med. Kolla om Motronicboxarna verkar ha varit öppnade.

/Mats J
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej jesperado!

Nja... Bilen har en helt annan karaktär en någon 750 jag kört
så nått är det pillat med, måvara att hastighetsmätaren inte visar rätt, omfång på däck etc men det räcker inte som förklaring.
Motorn är enormt varv-villig, rent spontant upplever jag att maxvridet ligger lägre i registret än i min 90:a.
Besökte förre ägaren i dag, han provade bilen och konstaterade att "så bra har den aldrig gått".
(Skall tillägga att jag bytt tändspole på höger sida efter köpet)

Skall titta på insugen till att börja med i morgon, de som sitter monterade nu är svarta till färgen. vilket jag bara sett hos DINAN men då med DINAN´s logo.
Man borde ju kunna se om dessa är preparerade om man lossar spjällmotorerna?? slipade eller behandlade på nåt sätt??.
På en CSI motor jag ägt kortvarigt var också svarta insug monterade.

Egentligen skall man väll bara vara glad att den går som den gör, men jag vill veta VARFÖR. ;)

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Mats.

Skall ta mig en garagedag i morgon, skall kolla boxarna efterspår av chipsbytare :)

Mvh
Skalman
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Chip gör ingen större skillnad, Dinans insug däremot gör en väldig skillnad. Motorkaraktären ändras precis på det vis du beskriver, den blir rappare och mer varvvillig. Dinans insug är märkta precis vid gaveln, det står "Dinan" och ett produktionsnummer. De är även polerade invändigt, så du bör kunna avgöra om det är original eller Dinan.
Har du köpt bilen med Dinans insug utan att betala för det har du minst sagt haft tur, de är inte gratis precis...

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kolla förresten skillnaden på din digitala hastighetsmätare i servicemenyn på färddatorn och den vanliga hastighetsmätaren, I min bil visar den digitala ganska exakt rätt, och den "riktiga" mätaren ca 10% för mycket...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.