|
|
|
|---|---|
| Har sökt men är fortfarande kluven om fälgarna från en Z3M passar på min fars Z3 Coupé 3.0 -02, har inte riktigt hittat ett konkret svar på min fråga. Fram verkar det inte vara några problem men bak är det tydligen delade meningar om det passar eller ej. Någon som vet!? | |
| Fälgarna ska passa. | |
|
Inte passar väl bakfälgarna? Annan et på Z3M/M3E46-bakfälg mot övriga 3-serie/z-serie. Länk |
|
| Dubbla budskap igen ;) | |
|
Anders har rätt! Det är helt annan inpressning på bakfälgarna, som gör att de kommer att hamna på tok för långt ut i hjulhusen om du sätter ZM-fälgarna på en 3.0! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
3.0:an har ET 41 runt om. Z3M har med vinterhjul på 7" bredd ET 41 runt om. Sommarhjulen har 7½" fram ET 41 och 8" bak med ET 20, med 9" bak ET 8. _______ //Niklas |
|
|
du kan slippa ner inpressningen från 08 till 42 för någon hundring per fälg hos din däckverksad och då whoops passar dem. Alternativ (om du är villig att tåla lite mer spårkänslighet) är att skaffa spacers fram och ha ET8 bak. Det får faktiskt plats utan problem. det är 2 mm eller så till godo så att fälgbanan inte sticker ut. Oxå är det bara looken du är ute efter så finnsd et kopior med ET 42. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm |
|
|
Vad menar du med vinter respektive sommarhjul ?? Länk |
|
|
BMW original har vinterhjul = 7x17", sommarhjul = 7½x17" + 8x17" eller 7½x17" + 9x17". _______ //Niklas |
|
|
Har väldigt svårt att tänka mig att Z3M fälgarna skulle funka på 3.0'an. Fälgen har som ovan nämnt ET8 mot 3.0'ans ET41, under förutsättning att de har samma bredd. Det ger i praktiken att fälgen kommer 33mm längre ut. 20mm kan funka, men knappast 33mm. Dessutom har jag för mig att det sitter 8" eller 8½" orginal på 3,0 vilket gör ytterliggare 6½mm eller 3mm längre ut. Spårvidsförändringen på 66mm bak lär inte heller göra bilen direkt stabilare på vägen. /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
...att bulta fast fälgen funkar dock, det är samma hålmönster (5/120), problemet blir som sagt hur långt ut den kommer. /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Det skulle dock gå att slipa ner inpressningen såsom Z3c 4 ever skriver? /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Länk sådär ser det ut med M-fälg bak på en vanlig Z3. Det sitter 245/40/17 Bridgestone S-03 på dom M-fälgarna och dom är ganska breda för att vara 245 men fälgen går i vilket fall alldeles för långt ut på en 2.8. Där ser ni även hur det ser ut om man slänger på vanliga Z3-fälgar (det är ju inte dom med samma offset som bak utan samma som fram) på en Z3M... ser ju inte heller riktigt klokt ut bak. Så där har du svaret... svart på vitt så att säga... eller silver på silver =) /Magnus www.snajdarn.se |
|
|
Rackarns också... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Jag såg en Z3 Coupé på jobbet som körde med framfälgar från Z3M runtom, det såg helt okej ut... /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
|
det är ju oxå en bra lösning. fast ser inte lika fett ut... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm |
|
|
Det går -INTE- att slipa ner Z3M fälgarna till ET42. Det finns ca 6-7mm tillgodo på baksidan av fälgen, det räcker dock inte för att få in fälgen under godkända mått. Dessutom bör man tänka på att man förstör hela hållfastheten i fälgen genom att själv dimensionera om den och fräsa bort bitar av den. Fälgen är uppbyggd på ett speciellt sätt med unika mått och hållfasthetsregler. Summa summarum, fälgen bör under inga omständigheter fräsas på, och även om du nu gör detta så räcker det inte. /Vol |
|
|
Jag tycker det är läckert när fälgarna sticker utanför, har besiktigat med mina trummor på. Inga problem så länge däckets slitbana inte är utanför skärmkanten. Att köra med framfälgar bak hade jag hoppat över, har sett bilder på det någonstans, såg väldigt konstigt ut. Håller med volatile om att själv ändra på fälgar, inget att rekommendera och förenat med livsfara. Fredrik M |
|
|
volatile: då är den andra lösningen är att valsa skärmarna om man nu tycker att det sticker ut. Fast det viktiga är att man har samma ET fram och back, den stela bakvagnen gör det nästan omöjligt att justera in en skillnad på 30mm per sida mellan fram och bakaxel. men det skulle gå med 4 st bakfälgar, och det skulle se sjukt fet ut! ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm |
|
|
Alla Z3 Coupe har samma bakskärmar. Det är samma artikelnummer i ETK för M Coupe, 2,8 och 3,0. Däremot är det inte samma bärarmar bak. Mvh Thomas |
|
|
jag har mina Z3M fälgar på autobörsen till er som vill byta till z3M fälgar!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.