|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är en standardmonterad i en bmw 528iA, som sitter mellan sätena. Den kräver ju ett "stort" kort så det beställde jag men icke sa nicke. Får meddelande kontrollera kortet. Kan telefonen vara för gammal eller är den helt enkelt sönder, eller finns det nåt trix att ta till? | |
|
Försök med den bakre SGM-modulen, den har oftast en egen kortläsare också. Pröva där. (Det var samma för mig när jag prövade första gången, den klarade vissa kort men inte andra) Vissa kort fungerar inte där fram, frågan inte varför - det bara är så. ;-) Den bakre läsaren finns överst mot baklampan till, du ska kunna känna spår efter ett hål som passar kortet. /Hammar |
|
Richard B |
Det finns en till kortläsare bakom vänster "lucka" i bagaget den tar 5v korten som är den nya standaren mot den gamla 2v som läsaren i mittkonsollen läser, prova med detta. Mvh Rick |
|
Ok, om jag fattat så finns det en sgm modul i vänster lucka bagaget. är det samma som du menar "hammar" överst mot baklampan till eller? |
|
|
Precis. Lite dåligt med utrymme där men du kommer att känna det med handen. Om du har navigator så är det lådan som sitter ovanför navigatorn. /Hammar |
|
|
Som Jeppe brukar säga: Sorgligt när man påstår en massa saker som är fel...) 5V SIM är den äldre generationen, 3V SIM är den nyare, 2V har aldrig funnits. Den svarta boxen bak i skuffen ÄR telefonen (med inbyggd SIM-läsare), ingen extra läsare eller annan modul. Framme i bilen sitter luren med en SIM-läsare till. Normalt är de båda läsarna helt likvärdiga och accepterar både 3V och 5V SIM men många har haft konstiga problem, läsarnas kontakter går inte sällan sönder också. Eftersom det ska vara de stora korten så används ibland adapter för att det lilla skall komma på plats, dessa har ofta dålig precision så att kortet ibland inte positioneras rätt. FP |
|
Richard B |
Folke, fick förklarat detta tidigare här på forumet då jag haft samma problem. Ledsen om jag vidarebefodrat felaktig information kring telefonen... -men nu vet jag ju bättre. (undrar vad som säger att du har rätt?) |
|
Tackar, nu har jag hittat boxen, men var fan sätter man in kortet. Ok jag letade inte så länge (-16 grader ute) men ändå. |
|
|
Har samma problem som blacken. Har följt tidigare trådar i ämnet. Har dock ingen gsm modul monterad ovanför navi-läsaren bak varför jag undrar hur jag skall komma vidare. Är det kanske värt att prova med ett annat sims kort? Har idag bara provat med ett Vodofone kontantkort som är ca 2 år gammalt. BMWigen |
|
|
Richard: Detta är ett rätt stort problem, frågan är hur man bygger bort detta på ett forum? Självklart inget personligt mot dig eller nån annan utan ett generellt problem, tyvärr är det ju så att om man påstår nåt utan reservation så kan det ju leda till problem (större eller mindre) om det inte stämmer. Hur kan man veta om det jag påstår stämmer? I detta fallet bygger det på att jag s.a.s. varit med från början i denna branch. Lite förenklat: Byte av kortgeneration hänger samman med att matningsspänningen i ficktelefonerna gått ner genom åren från 6V eller 7,2V som var vanligt förr till 3,6V som är standard nu. Det är inte så svårt att kolla, bara att läsa på batteriet. Ang. GSM-modulen i skuffen: Om det är den vanliga Motorolaboxen så sitter slitsen till kortet bakåt på ena kortsidan. Normalt spelar det ingen roll var kortet kommer ifrån, eller om det är 3 eller 5V kort i detta fallet, jag har testat de allra flesta utan problem. Vanligast är nog att kontakterna i kortläsarna är trasiga pga taskiga adapterkort eller liknande som man försökt med eller att kortet sitter upp och ner. FP |
|
|
Tackar för all hjälp, ska prova i em när det är bättre ljus ute. Om jag fattat allt rätt så ska chipet vändas nedåt eller? |
|
Richard B |
Har varit här ett tag också (under annat namn tidigare) men faktiskt första gången jag fått en rättelse, har definitivt fel i frågan efter vidare koll i ämnet. Gillade bara inte när du skrev "sorgligt när man påstår" och lycka till blacken o hoppas du löser problemet. |
|
Goran Berg: På min Touring satt det inte ovanför naviläsaren utan mer ovanför hjulhuset. Trång att komma åt och har man stora/krafitga händer så är det lättast att ta hjälp av någon med smalare händer. Själva kortläsaren sitter i bakkanten på boxen. ___ BMWCS #5157 |
|
|
..bara ut och ta en extra titt alltså. Är det entydigt så att det MÅSTE finnas en GSM enhet bak i bilen i anslutning till fabriksmonterad telefon mellan framstolarna? Har följt tidigare diskusioner rörande D-netz resp. "internationell" standard osv. Kan det finnas ett utförande på den Tyska marknaden och ett annat på exportbilarna? BMWigen |
|
|
Inte på E39, så vitt jag vet har de bara GSM utförande. Däremot hade de i E34 en annan typ av telefon under en del år. För att skjuta i kortet kan den som har fullvuxna händer, rekommenderas att ta en liten tång/poygrip till hjälp:-) Ang kontantkort, om man inte använder sitt kort på 6 månader tror jag det är, så stängs det. Så ett två år gammalt Vodaphone hade jag inte litat på, om du inte använt det nyligen? |
|
|
Richard: Tror du missförstod, nu menade jag ju inte at ha varit på forumet länge utan i telekombranchen, i mitt fall i runt 35 år eller så. Goran: Du gör samma "misstag" som de flesta andra. Det som sitter framme i bilen är en manöverenhet i form av en lur med knappar och display. Dessutom finns det en kortläsare, samt under armstödet ett interfacekort som knyter samman MID-panel, rattknappar osv. Själva telefonen som är hela anläggningens "hjärta" sitter bak i skuffen, hit kopplas antenn, strömförsörjning, HF-mik, högtalare osv samt inte minst, manöverenheten inne i bilen. Telefonen kan vara av ren GSM-model eller av D-netz modell (motsvarar ung. GSM 900) eller möjligen annan operatörslåst modell. Motorola tillverkar denna modell (luren och telefonnodulen), rena standardprylar men med lite modifieringar för BMW, bl.a orange belysning. Utöver denna modell som är vanligt runt 97-00 så finns det flera andra varianter från Nokia och Siemens, och även system som bygger på en ficktelefon inne i bilens hållare. Isf sitter givetvis ingen GSM-låda bak i skuffen. FP |
|
|
..tack för all synpunkter. Får som sagt var ut och leta en gång till! BMWigen |
|
|
Goran Berg: I en Touring kan GSM-modulen ligga på en annan plats än den vi diskuterar, kanske i ett fack framför reservhjulet, men jag är så dålig på Touring så det är bäst någon annan svarar... :-/ /Hammar |
|
|
På min E39 -97 sitter den här: Länk |
|
|
Swe-Boy; det är just där jag skall titta...Har tagit för givet att GSM modulen sitter ovanför navi-enheten. Måste säga att detta forumet är PERFEKT. Här får man verkligen snabbt bra och kunnig hjälp av personer med stort BMW hjärta... TACK! BMWigen |
|
|
Ha, funkade kanon. Tack för all hjälp. Kanonforum detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.