|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet med vilket moment man ska dra fast bultarna i fälgen? Har tagit bort bultarna p.g.a. polerning, fälgen är inte isärplockad. Det gäller 16" BBS Split, standardmonterade på M535i E28. Mvh ///Jonas M535'an Länk | |
|
Oj,det var en seriös fråga,naturligtvis intressant ändå :) Jag drar inte med moment iaf.. Har bara ett vanligt spärrskaft,och drar med lite feeling.. Kanske inte det svar du ville ha,men jag har ju dessa fälgar och har aldrig dragit med moment iaf. Mvh Janne. |
|
| 100 +/-10 Nm enligt TIS (alla utom E38, E53, E65) | |
|
Hej!>>>>525ix Jag tror han menar bultarna som håller ihop splitfälgarna mvh.benny |
|
|
Missuppfattade jag med isf.. Ok,där har jag ingen som helst aning... Sorry. Mvh Janne. |
|
|
Jo, det gäller splitbultarna (34 st.) som håller ihop fälgarna. Dåligt formulerad fråga, my bad. Men tack för svaren iaf! Ingen som vet något om momentet på dessa? Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
|
Hej! Här är lite allmänna åtdragningsmoment: M-grovgänga: M6>> 8 +-2Nm M8>> 20+-5Nm M10>>41+-10Nm M12>>73+-17Nm M14>>115+-25Nm M16>>185+-45Nm M18>>245+-45Nm M20>>355+-85Nm M-fingänga: M6*0,75>>9,5+-2,5Nm M8*1>>22,5+-5,5Nm M10*1>>44+-11Nm M12*1,25>>90+-20Nm M14*1,5>>130+-30Nm M16*1,5>>200+-50Nm M18*1,5>>285+-65Nm M20*1,5>>390+-90Nm mvh.benny |
|
|
Benny: Tack! Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
|
De värden gäller antagligen för stål, i aluminium kan man inte dra lika mycket! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej där! Håller med Erik...detta är standard moment....Aluminium är mycket mjukare och kräver ett lägre moment. Har samma fråga angående ihopmontering av BMW BBS kryssekerfälgar 18" som jag har skruvat isär för renovering. Det sitter ett antal Titanskruvar som är gängade i Aluminium fälgen. Någon som vet var jag hittar information angående momentet samt är det ide att använda Loctite lättgängsäkring dvs den lite mindre giftiga varianten om man skulle vilja skruva isär allt i framtiden. OCL Brorsson som säljer BBS har jag kontaktat förut och dom har gett mej HELT FELAKTIG information tidigare angående fälgar....så deras förtroende hos mej är .....noll! Somliga tror att BMW är en livsstil.....dom har inte förstått ett dugg.....det är något mycket...MYCKET STÖRRE Håkan |
|
|
hmm, är det någon som kan ge ett utlåtande om det generellt är fingängade eller grovgängade bultar på BBS split? Svårt att veta när jag inte har något att jämföra med. Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.