|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag såg i modellguiden att accelerationen (0-100 km/h) skiljer sig åt mellan 540 e39 före och efter 1998 års modell, 6,2 resp 6,4 s. Vad beror detta på? Är det en annan utväxling? | |
| ingen som vet?... | |
|
Det är inte riktigt samma motor efter -98... Sladde |
|
| nya motorn kom till e39,skillnaden i axx är ju bara mellan manuell o aut. | |
|
Kom inte Vanos ´98? Mvh, Steaman |
|
|
Dubbel-VANOS kom 98. Samma effekt, bättre vrid. Ny version av motorstyrningen oxå. Mats E BMWCS 3050 |
|
|
Dubbelvanos kom from produktion 09.98 dvs "99-års-modell". Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
| bland V8'rna trodde jag det bara var M5'ans V8 och nya 7'an som hade dubbelvanos | |
|
->r85 enligt modellguiden har både 97-an och 98-an automatlåda, men ändå skillnad i acc. |
|
|
Som sagt så kom det enkel-Vanos ´98. Det ger ett bättre vrid på låga varv vilket också förbättrar accet. Siffrorna som du anger visar på motsatsen som bara kan förklaras med ändrad utväxling. Mvh, Steaman |
|
| öööhhh grabbar det finns ingen vanos på en 540,ja jag vet det står så i reklam broschyrer men det finns inte i bilen i allafall inte enligt min vän jurgen på jwr.... | |
| Glodde ner i en 00'a nyligen den hade enkelvanos M62 4.4 540iA touring | |
|
Jepp, jag läste lite slarvigt i min lilla tyska bok, bara VANOS ska det vara, doppel gällde ngt om 6:orna, men årsmodellen förefaller vara 98. Tyvärr anges inga skillnader i utväxling mellan 97 å 98 så det är än så länge en obekräftad teori. Eftersom siffran är med automat finns ju möjligheten att den växlar annorlunda? Kan 98:orna blivit "fetare", dvs. tyngre? Andra däck som standard? 0,2 sek är lätt tappade. Mats E BMWCS 3050 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.