|
|
|
|---|---|
|
hej det har sedan en tid rasslat från min motor(318is 93) bytte kedjesträckare ,då blev det nästn helt tyst några dagar men fortsatte sedan igen. kan det vara kedjan som behöver bytas? bilen har enligt mätaren bara gått 15000mil låter inte det lite för ett kedjebyte? vad kan det kosta med ett kedjebyte? mvh calle | |
parolof |
Förra ägaren på min 318IS -92 bytte kamkedja,spännare m.m år 2003, totalt 9700:- på Autovation i Gävle. |
| Normalt håller väl kamkedjan bilens livslängd? | |
|
HAr läst en hel del trådar här och då har många skrivit att den skall man i allafall ej behöva byta före 30 000 mil om man sköter oljebyten och byter spännaren för den behövs byta med jämnamellanrum... låter knepigt det där, har du kollat ditt oljetryck så det inte är oljepumpen som knasar för dig Lycka till hoppas det fixar sig Bimmer |
|
|
jag tycker oxå att kedjan borde hålla längre än 15000mil. paralof: hur låter din motor med ny kedja? helt fri från missljud? min låter ok på tomgång men när man varvar upp till c:a 2-3000+ varv börjar det låta illa. bytte olja i måndags så det borde ju inte vara ngt fel med den. mvh calle |
|
parolof |
Calle, min motor låter helt ok, tyst och fin, vet inte varför kedjan byttes av förra ägaren egentligen, det kanske var frontkåpspackningen som skulle bytas och de tog kedjan i samma sväng, den är ju inte dyr. Kedjan går väl inte av när den blir sliten utan blir "sladdrig" precis som vilken kedja som helst. t.ex cykelkedjor |
|
Har inte 318 kamrem? /m |
|
|
Mangepp> 316/318 med M40 motor har kamrem 316/318 med M43 motor har kamkedja 318is med M42/M44 motor har kamkedja /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
japp det är kamkedja, är det någon som vet om man måste göra något akut för att det rasslar eller om det går att köra med? |
|
|
Det går att köra med! Det som borde fela är att kammarna får fel timing osv. Är inte helt ovanligt på S14 M3 motorn tex. Min E30 rasslar rätt bra men det går fint att köra hårt trots det. Hur länge det håller tänkte jag inte ta reda på utan jag planerar byte av allt som har med kamdrivningen att göra inom snar framtid. /Anton |
|
|
tack för alla svar. det jag tycker är så skumt är att det lät ok några dagar efter att jag bytt kedjesträckarn men sen kom tillbaka. anton: har du bytt din utan resultat oxå, eller byter du allt på en gång ändå? mvh calle |
|
|
Jag har bytit spännaren dockutan något som helst resultat. Jag är helt säker på att skenorna är slut och måste bytas. Om du väljer att byta kedja, byt då samtidigt skenor och drev, ja allt som har med kamdrivningen att göra. Dumsnålt att inte göra det när man ändå är igång så att säga. När du bytte spännare följde du då de instruktioner som står angivna på den lapp som kommer med spännaren? /Anton |
|
|
Tjena! Nu har farsan visserligen en 325:a. Men han bytte motor på den pga att kedjan gick av och såvitt vi vet så har bilen varit någorlunda skött. Han själv har visserligen kört Biltemas 5w40 olja med 500-800 mils intervall på olje/filterbyte tidigare vet vi inte. Slutpriset hamnade på 15108:- sek på icke auk verkstad dock duktiga. Det som byttes: *Motor *Kamkedjor samt spännare *Byte av koppling *Byte p-box utgående axel växellåda *Överflyttning av kablage, motorvärmare mm. Detta jobb utfördes vid mätarställning 20013. Då bilen är import 99 så kan mätaren evt vara fifflad med. Det var dock inget vi la märke till vid köp då den kändes och lät frisk. |
|
|
låter inte roligt det där med 325:an! anton: minns inte att jag fick någon lapp med spännaren, vad stod det på den? mvh calle |
|
|
IScalle: Det står (om jag minns helt korrekt) att efter bytet är utfört så ska motorn startas och köras på ett varvtal på cirka 3000 rpm i 30 sekunder. Jag antar att det är för att bygga rätt tryck i spännaren. /Anton |
|
|
okey då är jag med. vilen av dina bilar är det du har samma har samma "problem" med och hur länge har du kört med det? mvh calle |
|
|
Det är min E30 som rasslar. Den har snart rullat 16000 mil har jag för mig. Det har rasslat mer eller mindre sedan jag köpte den vid cirka 14000 mil om jag minns rätt. Dock har rasslet blivit betyldigt mer markant efter att jag började ta ut bilen på motorbanorna... Kan tillägga att motorn varvas till 7000 rpm ganksa ofta när den väl körs. /Anton |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.