AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
794

E39 - Airbag trubbel?

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hej! Airbag-lampan lyser i min E39. Betyder det att alla airbags är satta ur funktion då? Kan det vara så enkelt att passagerar-airbag:en är urkopplad eller något annat fel? Har hört talas om nån form av sensorer i stolarna som kan jäklas, och dessutom är dyyyra, stämmer det? Har också för mig att man kan "lura" systemet så att airbagsen sätts i funktion ändå?
Hoppas att nån vänlig själ kan räta ut frågetecknen...
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Om lampan lyser så är HELA systemet satt ur funktion.
Har det uppstått plötsligt? undrar eftersom du nämner att
passagrar airbagen kanske är urkopplad? Vad det gäller sensormattan i sätet så finns det en hel del om detta på forumet,
bara att söka. Har för mig att det kan vara kablage under stolen
som kommer i kläm och skadas. "Lura" systemet kan nog göras om man kopplar in ett motstånd med rätt värde i stället för airbag. Låt annars BMW kolla igenom systemet.

/Johan
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Det har alltid lyst, så jag har utgått ifrån att passagerar airbagen vart urkopplade, då det syns svaga antydningar i sätet att man haft barnstol där
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Läs av felminnet så du får koll var felet ligger.
Lampan ska inte lysa om passagerar airbagen är urkopplad.
Lampan lyser= systemet ur funktion.
Vanligaste problemen är glapp i kablaget till bältessträckarna under stolarna ofta i kontaktstycket då stiften är av "knappnålsformat" och bara någon sekunds glapp så tänds airbaglampan vilken måste släckas med diagnossystem eller avsedd återställare.
Ett annat vanligt fel är sensormattan i passagererstolen,,se repotage på min frilanssida.

///MVH Hasso
Länk
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ok, får göra en felminneskoll, så slipper ma att gissa iallafall. Så kan man ju passa på att programmera halvljusautomatik samtidigt. Parkeringsljus-och-dimljus-automatik hade ju varit smidigt också...
Rosebuddy
Hej! Jag bytte sensormattan i samband med att de kopplade ur passagerarairbagen. Onödigt kan jag ju tycka men det var ett krav då BMW Gbg inte kopplar ur någon airbag om inte hela systemet fungerar.
3900:- för byte av sensormatta
1900:- för urkopling airbag+nytt bälte

5800:- för att få plats med familjens nytillskott i baksätet och den äldre junioren i framsätet. Det var ingen som sa att det skulla kosta så mycket pengar innan jag stoppade in den....
/Lars

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Rosebuddy: Några sekunders njutning och 18 års avbetalning eller vad säger dom?

Båda mina har dock blivit baksätesåkare numer...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.