|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
det här har diskuterats till dödagar på forumet, men för mig är det normalt att inte släppa ut tex en M3 E46 till en finnig 19-åring som glider dit i ett vrak. om jag sedan skulle köpa den M3:an så vill ju jag vara absolut säker på att inte hela ungdomsgården har burnat runt i "min" bil! om jag ägde en bilfirma så skulle jag hellre missa en affär än låna ut en bil en gång för mycket. självklart kan en bilsäljare göra fel, men jag tror väldigt få som gnäller om att de inte fick provköra en bil hos en bilfirma hade för avsikt att verkligen köpa den! jag menar, det är lätt att gnälla, men jag kan garantera att 100 % fått provköra om ni hade sagt till säljaren "Jag köper bilen, vi kan skriva papperna klara med enda förbehåll att jag får backa ur om jag inte trivs med bilen efter en provkörning". systemet tyskarna har tycker jag är utmärkt. där provkörs inga bilar, eftersom det aldrig är något tvekan om skicket på bilen. för ärligt talat, hur många måste egentligen provköra en bil för att veta att det är rätt bilmodell? jag menar, inte åker man till den lokala volvohandlaren och testar igenom begagnatlagret för att bestämma om man ska ha en XC90 eller en C70-cab? det vet man väl ändå innan. fast det här är en helt annan diskussion. min poäng är att det är lätt att gnälla på bilsäljare när man egentligen inte är en seriös kund. mvh Johan |
|
Johan (Autopower) och övriga; Hur man tar sig till bilhandel tycker jag är oväsentligt även vilket ålder och vilka kläder som kunden har på sig, vem vet om 19-åringen som får prova en M3: a blir en trogen kund på företaget och inbringar stora belopp? , Självklart släpper man inte i väg en bil direkt utan tar reda på vad kunden är ute efter, det bör även vara okej att erkänna att det rör sig om en provkörning utan något direkt köpintresse för stunden, gör det så mycket om demobilarna används?, Jag fick från VW/Audi i Hammarby Stockholm prova både en A4 1,8 1995 och en Golf VR6 Syncro 1996, det påverkade mig när jag hjälpte min mor köpa bil 2001, den bilen som hon köpte var från dom, det hade inte skett om dom varit otrevliga mot mig, Det gäller att tänka långsiktigt trots en osäker affär för stunden, det är en bra ide om säljaren följer med, det minskar riskerna för vårdslös körning rejält och hjälper även till att få reda på detaljer i bilen som lätt missas vid körning på egen hand, och hur ska man som kund veta om man trivs med bilen utan att ha provat den? när jag har funderat på bil har jag ofta ett brett spektra på modeller som jag är intresserad av eller vad sägs om dessa som var intressanta innan köpet av första 540:in, Cadillac Seville STS 93-97, Nissan 300 ZX TT, Mazda RX-7 92-, Audi S6 C4 4,2, A8 4,2, V8 4,2, S4 4,2 C4, TT 1,8T 180, TT 1,8TQ 225, A4 B5 2,8 Q, Lexus LS 400 90-94, Volvo 850 R, S80 T6, Jeep Grand Cherokee V8 93-98, BMW 740i E32, E38, M5 E34, 540i E34, E39, M3 E36, 750i E38, 528i E39, 535i E39, 328i/Ci E46, Chevy Corvette C4, Camaro Z28 93-, Impala SS 94-96 Pontiac Trans Am 93-, Jaguar XJR 95-97 XJ12 93-, MB 500 E/E500 W124, 400 E/E420 W124, E420 W210, E320 W210, C280 W202, S500 W140, S420 W140, S600 W140, C36 AMG W202, SLK230K, VW Golf IV V6 4-Motion, Passat V6 4-Motion, GMC Typhoon, Toyota Supra TT, MMC 3000 GT VR-4, Modellerna föll bort allt eftersom när egenskaper, inköpspris, erfarenhet från märket och så vidare vägdes in, men hade jag på ett enkelt sätt fått köra någon av modellerna ovanför hade kanske det inte blivit en till BMW, se nedan en av anledningarna att det blev en BMW. När jag köpte min första BMW en 735i 5vxl-87 åkte jag till München för att köpa en Golf GTi G60-91 som jag skulle det visa säg att jag inte alls trivdes med, det var jag mycket förvånad över eftersom jag ägt en Golf II 90hk som jag var hel nöjd med förutom motoreffekten, då borde en G60 passa perfekt men det gjorde det inte, kanske var det kompressorn som var trasig? Men 4 motorstopp och en bil som kändes slöare en min 90hk gjorde att jag hoppade den, på samma firma hade dom en 735i E32 som jag fick provköra, då upptäckte jag BMW och vilka underbara modeller dom tillverkar, nu 4,5 år senare äger jag två 540i, det hade jag kanske inte gjort om jag inte fått provköra 735an, Jag tyckte till exempel inte att Mini Cooper S var något för mig trots att den såg mycket lovande ut på pappret, det var bra att jag fick reda på det utan att behöva köpa en och om man inte ska fråga folk på gatan, är till en bilhandlare man åker för att prova bilar och i och med ett bilköp är en så pass stor investering gäller det att tar reda på om en viss bil är en som man vill leva med under lång tid framöver och inte en du vill slippa minnas att du var för snabb att köpa i och med att du inte vill besvära handlarna som hade intressanta modeller. Den roligaste bilhandlarhistorien jag läst, är den om en 12åring som ensam kommer in till en lyxbilshandlare i London, där han får provsitta/blir visad en Lamborghini Countach, säljaren är professionell och behandlar inte honom annorlunda en vad han skulle göra med en äldre kund, visningen avslutas med att 12åringen säger att han kommer och hämtar bilen dagen efter, vilket han också gör tillsammans med sin chaufför, den affären hade inte blivit av om säljaren hade behandlat honom illa, kontentan är det går aldrig att veta hur seriös en eventuell kund är och att döma efter det yttre kan vara/är skadligt för affärerna, vill man inte tjäna pengar genom att träffa människor bör man byta jobb till något där man inte behöver möta människor i det dagliga arbetet, självklart är det arbetsgivarens sak att se till att detta efterlevs men många handlare är kanske nöjda med den nuvarande omsättningen? Annars borde ganska många handlare se till att en ändring sker. Detta är allmänna reflektioner om bilhandlare, jag har ingen erfarenhet av BMW Umeå, så jag uttalar mig inte om hur dom är eftersom jag inte varit där någon gång. Mvh Stephan |
|
|
Huvudet på spiken stephan mh |
|
|
Kommer Lindholms Bil att byta namn till Burlin Motor nu när Mats Lindholms avträtt som ägare? //Chrille |
|
|
Namnbyte lär ju framtiden utvisa. #Man and machine the evil of a dream# |
|
|
Jag kom in med en Golf från 1988 och dom behandlade mig väl så jag köpte en ny BMW 320. Nu har jag köpt en till ny bil av dom samt att far köpt en ny bil oxå. |
|
|
Nån dag ska jag beställa en ny M5a av dom...När det blir vet jag inte, men när dagen kommer så har jag antagligen en massa pengar eller ett fett lån =) Tycker att dom är hur trevliga som helst, för övrigt. Fick inte provköra E60 525 dock, blev inte så sur över det utan testade en 116i, himla rolig bil! (Dom ville att jag skulle ha med mig en målsman när jag skulle köra en 525, dom hade tyvärr inte tid att följa med, dom fotade nya 3-serien) |
|
|
Alltid dessa historier om bilköpare som kommer till bilhallen i shorts och leriga gummistövlar inte får tillräcklig uppmärksamhet. Åker till konkurrenten och köper en bil för 500 tusen. Historien avslutas oftast med att personen kör förbi bilhallen där dom inte brydde sig, tutandes på den snopna säljaren som gråtandes får åka hem. //Player |
|
|
Player; Tyvärr har det hänt ett otal gånger vissa gånger kan säljaren rädda affären andra gånger inte, det är inte heller alltid att köparen brytt sig om att trycka till den ointresserade säljaren, men behandlingen är inte direkt ovanlig, den är inte heller nödvändigt att strunta i att tvätta sig som ditt exempel utan du kan råka ut för det med rena skor också. Mvh Stephan |
|
|
Det är alltid kul att spetsa till det! Dock verkar just det jag skrev tidigare mycket vanligt, ovanligt nog. //Player |
|
|
Eftersom Burlin har köpt i Ö-vik kommer det att bli BMW i Ö-vik där med! |
|
|
Heragalles: Härligt att BMW gör come-back Ö-vik! Agenturen har vilat sedan -88 då Ulf Nylanders Bilar släppte BMW. Men har svårt att tro att Burlin motor i Ö-vik kan ta in BMW i dom lokalerna, dom är trånga och inget vidare snygga... Iofs är det tänkbart att Ö-vik bara blir aukt. verkstad men endast underåterförsäljare åt Lindholms i Umeå, då kan inte BMW ställa några krav på försäljningslokalerna...? //Chrille |
|
|
Burlin kommer att flytta till nya lokaler i Umeå, ev bygga nytt. Kanske gör det detsamma i Ö-vik? ;-) |
|
|
Så Lindholms och Burlin Motor/Lexus Norr kommer att flytta ihop i Umeå! Låter kanonbra! Men det låter dyrt att bygga nytt både i Umeå och Ö-vik... //Chrille |
|
|
Om de kommer att "flytta ihop" vet jag inte. Vad jag vet är att det blir ny ägare (Burlin Motor), samt att Lindholms inte längre kommer att heta Lindholms. Inte heller kommer de vara kvar i lokalerna de nu har. Om de sen säljer de gamla lokalerna och bygger nytt vet man ju aldrig, men det finns ju inte så mycket lokaler att välja bland om man vill ha större än de nuvarande lokalerna. I ö-vik vet jag inte hur de gör, jag tror inte de kommer att flytta in i de gamla lokalerna. Sen tippar jag på att de blir med autoriserad verkstad där med. Ska ta reda på det! |
|
|
Fint! Väntar med spänning! ;) Glad Påsk! //Chrille |
|
|
Då så... Det verkar som Burlin kommer avveckla Lexus Norr i Umeå, i och med att de startar med BMW istället. Vidare så verkar det som att BMW i Ö-vik kommer att få en auktoriserad BMW reparatör i sina lokaler. Men björnen är ju inte skjuten än, så vi kan ju inte ropa hej, än! /J |
|
|
Heragalles: Trevlig information :) Än om Lexus är oerhört fina bilar så lär ju BMW bli ett rejält uppbyte för Burlin, ekonomiskt och volymmässigt. Och Lexus Norr:s fräscha lokaler borde passa perfekt som BMW-hall! Bara att hoppas på att det blir BMW-försäljning även här i Övik! Kundunderlag borde finnas då Bildahl levererar en väldans massa nya Mercor här i stan och Törnerfälts formligen sprutar ut nya Saabar! Men det kanske blir tufft och kostsamt att slå sig in, BMW-tätheten är i det närmaste obefintlig... Merca och Saab verkar ha järngrepp om tjänstebilsköparna i den hör stan. //Chrille |
|
|
Synd bara att lexus lokal i umeå inte är så stora ( jämfört med lindholms ) ... mvh lars |
|
| Inte för att Lindholms lokaler är dom största idag... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.