AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
476

"no discs" i växlaren i 328:an?

Sn
54
Snowstorm
BMW 316i Touring -03
hejsan.

Har nyligen köpt en 328iM -96:a.
Det är min första Bmw och jag är minst sagt gröngöling på märket.

Jag har en Bmw Bravaria Buisness RDS med en 6 cd växlare monterat i bilen.
Problemet är att när jag väljer 'mode' för cd:n så säger den att det inte finns några skivor i den...

Skumt tycker jag, eftersom det d fakto finns skivor i den.
Jag har kollat att skivorna verkligen är rätt vär i boxen.

Söker nu lite hjälp för att få den "rätta" musiken att strömma ur högtalarna på min skönhet =)

Mvh Jonas
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
bara en tanke

Växlarn jag har är en Pioneer med BMW loggo & där ska skivorna ligga med texten nedåt.. alltså fel mot många andra växlare..

/Patrik
Sn
54
Snowstorm
BMW 316i Touring -03
ja d va ju en bra tanke, men..

har prövat ha skivorna båda vägarna och prövat ha i skivor i alla 'slots' men inget än så länge.

/jonas
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
skumt.. använder du bara cdr skivor? spelarn kankse inte klarar brända skivor? *funderar* har kabeln hoppat ut? den kankse är av?

/Patrik
Sn
54
Snowstorm
BMW 316i Touring -03
ja visst är det.

har faktist bara haft i köpta skivor.
jag får ta och kolla i morgon om kabeln sku ha hoppat ur.
annars får ja väl börja felsöka kabeln o se om den har någe brott på vägen.

vet du hur den är dragen?

/Jonas

~It's not just a car, It's a lifestyle!~
Sn
54
Snowstorm
BMW 316i Touring -03
Problemet löst!

Var ner till garaget igår natt när jag jobbade, hade lite o göra.
Bestämde mig för att börja reda lite i växlar problemet.

Började med att snoka runt lite i skuffen o spana in hur kablrna går, hur växlar e monterad osv. Efter att ha fått mig en lite bild av hur det ser ut började jag med att skruva loss växlaren från upphängningen för att lättare kunna kolla kablarna.

Felsökning, steg 1:
Kollade säkringen på växlaren och sedan i boxen fram i. Allt helt. Kollade därefter att kablarna var anslutna. Det var dom. Började sedan följa kablarna så långt jag kunde för att kolla om det fanns nått brått på dem. Inget där heller.

Felsökning, steg 2:
Packade ihop allt men lämade växlaren omonterad och körde upp till jobbet igen. Väl inne satt jag mig vid skrivbordet och började skruva isär växlare, ville ju ha ut mina skivor iaf.
Efter att ha monterat av skalet på hela enheten upptäckte jag att det satt en skiva i 'läs läget'. Skumt. Förra ägaren sa att han tagit ut skivorna.

Åtgärd, steg 1:
Måste ju på nått sätt få ut både skivan och växlar-kassetten så jag skruvade ytterligare bort den lilla svarta panelen som satt kvar fram på. Fick nu syn på låsningen till kassetten och puttade till spärren med en lite skruvmejsel och 'voila', kasseten kom så snällt ut så. nu var det bara att försiktigt pilla ut den mystiska skivan och sedan montera allt igen. Pease of cake.

Åtgärd, steg 2:
Monterade tillbaka växlaren och pluggade i allt igen.
Kännde för at riskera en skiva så ja la in en skiva i kassetten och matade in den. Det verkade som att det hände nånting. Prövade trycka ut kassetten och ut kom den. In med den igen o så snabbt in i bilen o på med stereon. Två korta tryck på 'mode' och en suck av lättnad, 'cd check' står det i displayen och kort därefter väller tonerna av Stonebridge ur högtalarna! Det fungerar!

Liten avslutande diagnos:
Förra ägaren har haft en bränd skiva i växlaren. Växlaren har inte kunnat läsa skivan och trott att den inte har nån skiva i. När han sedan tatt ut kassetten har han inte märkt att växlaren behållit en skiva. När jag sedan fyllt på kasseten med skivor och matat in den har växlaren fått tilt och gått i lås.

Så nu har jag iaf cd i bilen igen och hoppas att någon annan kan ha hjälp av mina små äventyr.

///Jonas

*Åland, ett flytande paradis i östersjön*
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
vad varre för musik på den mystiska skivan då? *nyfiken*
Sn
54
Snowstorm
BMW 316i Touring -03
Den mystiske skivan var Kaine West - Highshcool dropout.

*Åland, ett flytande paradis i östersjön*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.