|
|
|
|---|---|
|
Har 2 stycken 10" i en som jag tycker alldeless för stor låda,känns inte som man får ut den maximala effekten... Vet inte riktigt hur många liter lådan ligger på,men den känns som sagt för stor till basarna... Så hur blir ljudet ifrån en stor resp liten låda? Kanske är något suddig fråga,men kom inte på nåt bättre sett att formulera frågan på :) | |
|
Lättaste är att ta reda på vilka som säljer samma märke på bas som du har.. dom ska kunna räkna ut en låda som passar din musiksmak! & jag förstår inte direkt vad du menar med maximal effekt? vill du ha djupbas el. tajt technobas! det brukar oftast vara stor el. liten låda.. jag har kört ett par Orion Xtr3 12" i 10L /st & matat dom med 500w/st & det lät sjysst men inte ett dugg djupbas eftersom lådan var sluten skulle jag säker kunnat mata på det dubbla utan att paja basen.. /Patrik |
|
|
precis som coSmoZ säger så ska de som sålt basarna till Dig kunna ge Dig en baslådeuträkning för dem. Men om Du köpt dem beggade så får Du höra av Dig till tillverkaren (som är..??). Annars kan man ju vara lite "fräck" o fråga på något bilstereoforum om det är nån som är sugen att räkna ut en låda åt en... ;-) Bara som en liten sidnotis. En "bra" bas som får sitta i sin "rätta" låda kommer att spela både tajt, djupt, stort, litet el vad man nu kallar alla olika "basljud" för. Så det är viktigt att basen sitter i sin "rätta" låda, inte vilken man själv tycker borde ge den "bästa" basen. Köper man sina saker hos en seriös bilstereofirma får man GARANTERAT hjälp med såna här saker. mvh Rutger...som hytter med sitt förmaningsfinger :-) |
|
|
*Haas* Ge mig data på högtalarna så ska jag kolla vad jag kan göra... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Köpte dom genom en bekant,så jag fick dom inte igenom affären... Va detta ja mena med "få ut maximal effekt": En "bra" bas som får sitta i sin "rätta" låda kommer att spela både tajt, djupt, stort, litet el vad man nu kallar alla olika "basljud" för. Så det är viktigt att basen sitter i sin "rätta" låda, inte vilken man själv tycker borde ge den "bästa" basen. BlueBeemerBoy: Basarna är Lanzar Pro vibe 10" och ligger på 800w/st (400rms) Behöver du nå mer? |
|
Robsarve |
Om det är slutna lådor vi pratar om: En för stor låda ger enn tor baskaraktärr som låter mycket korrekt men lite tråkigt. En för liten låda ger mindre djupbas, mycket övre bas och utan speciellt mycket kontroll. Lite brummig. Sedan påverkar ju naturligtvis hur bra elementet och stegen är. |
| Sin rätta låda?? ..ojoj det finns massor utav olika lådkonstruktioner & ideer.. alla högtalarproffs tycker olika.. jag har byggt lådor som i ett program inte skulle funka alls.. & det har låtit bra.. man kan bygga med massor utav olika veriabler.. t ex sluten, portad, push pull, olika kammar lådor m.m att bara ändra porten ett par cm kan gör att det låter skit.. så jag tycker att det inte finns "en" låda så många utav dom jag känner går på specarna & vilken typ av musik man lyssnar på.. & vilken typ av bas man vill ha.. det jag vill säga att datorprogrammen ger inte alltid det man vill ha.. men det är en bra början | |
|
Haas Hittar dem inte... Behöver Vas, Fs och qts... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| Har tyvärr inte dom i huvet...men vart står dom nånstans? | |
|
Sorry, du får forska lite... Hittar du dem kan du skriva in dem här så ska jag ge dig volymer och portdimensioner. Heter högtalarna inget annat än Pro Vibe? Typ Ngt som börjar på LC, LP, OA lr ngt? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Har försökt kolla lite idag,men hittar ingenting...ska försöka kolla runt lite om ja hittar nåt intressant. Vore kul å se sen vilken låda som passar bäst. |
|
| Kolla med Bilradiolagret.. Dom sålde/säljer Lanzar basar.. dom har alla parametrar du behöver o kan garanterat hjälpa dig me en låda. Sen en anna VIKTIG parameter: hur mycket EFFEKT har du att lattja med? En alldrig så bra låda spelar ganska o-tight om du inte har bra me effekt o mata med, speciellt om du börjar höjja volymen lite. Minst 500 riktiga watt bör du ha om det ska hända grejjer på hög volym.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.