AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
959

m50 bluddrar på tomgång

Hej alla har precis inhandlat en 525 med mpaket. ÄR lagom nöjd!

Det enda lite jobbiga är att tomgången är lite för hög ca 1100varv och den bluddrar / går inte helt rent på tomgång. Går dock helt underbart så fort man gasar lite eller varvar upp. Till saken hör kasnke att gasen hänger sig ... håller kvar för länge... När den blev varm gjorde den inte det. Kanske varjer eller ngt?!

Var ska jag börja felsöka?

Har sökt på forumet hittar inget direkt. Mkt liknaden fel.

-Phil
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
kan ju vara gasspjället som behöver rengöras eller kanske LMM?

BMW 525i 24v -90
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
just ja.. kolla efter läckande slangar.. så spraya lite startgas vid vacuum-slangar o vid insugslangen.

BMW 525i 24v -90
Mu
616
Mustang

540iat -94
Läste någonstans har jag för mig att man kunde kugga om kammarna lite för att få jämnare tomgång, har för mig att det var ett servicemeddelande. Någon annan som settt något liknande?
Jahopp
kom hem precis, tänkte ok nu går jag ut o gör en koll.

Öppnar huven o kollar lite ser med en gång slangen som går från insugsgummit ner under insuget ( vet ej vad den går till tomgångsmotrn kanske) Den var helt rutten .. 5 cm spricka från ena änden så hade den blivit tejpad duktigt... tejpen låg runt skiten en bit bort. Oljeslabbet hade typ löst upp tejpen.

90% att det är detta som är felet. Konstigt vore annars!! HOPPAS ska fixa ny slang på ngt sätt.

-Phil
ka
49
kain
525I, -91
Hallå!

1100 rpm var lite högt, min ligger strax över 600 rpm..

Däremot går min också lite orent på tomgång, men då har ja en tejpad flexislang (den mellan LMM och insug) och en hel del andra dåliga slangar..

:D

Nu blommar asfalten..
ka
49
kain
525I, -91
Just ja, har inte dragit åt några slangklämmor runt luft-delarna heller sen ja bytte toppen.. :D

Nu blommar asfalten..
Härligt

Funkar fint med nya slangen. Skall även ta klämmor för säkerhets skull. Fint det är när det bara funkar!
Lata dåliga människor som sålde den till mig. De var ändå en verkstad!

Jahopp spännande. Att se vad som rasar / vad man hittar.

Bilen heter för övrigt ROA XXX någon som känns vid den?

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.