|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en 325 e-30 som är väldigt ostabil på vägen. Efter ett byte av spindellederna blev bilen väldigt ostabil (vid >100 km/h) så jag lämnade in bilen för en hjulinställning. Men det hjälpte ej. Eftersom bakdäcken var slut byttes även dom och då blev det ännu värre, bilen var knappt körbar i farter över 70 km/h, den vinglade över hela vägen! Jag bytte då och satte bakdäcken i fram och vice versa och då blev det lite bätte. Har kollat alla bussningar och leder och de är ok! Vad kan detta bero på!!! Tacksam för svar | |
|
För tungt lastad med roquefort? :-) Skämt åsido, körde du bilen mellan hjulinställning och byte av bakdäck? Om inte, kan ju en klantig däckkille förväxlat fram mot bak... Alternativt att de förväxlat hjul på samma axel. För bilen var väl inte ostabil innan byte av spindellederna, eller? |
|
Crusty |
har samma problem! min bil kan osså bli grymt vinglig på motorväg! trodde att det berodde på att jag hade helt nya vinterdäck på bak men försäljaren sa att det försvinner efter 200-300mil. nix det har det inte gjort har dessutom bytt spindelleder!hjälpte nog lite grann. men jag väntar till sommaren när man sllänger på 17" men 215 sulor så får vi se om den jävlen fortfarande vinglar! "The Blue BMW" |
|
Ha ha, bra talat Crusty! Jag har en 325 -89:a som också har usel väghållning när man kommer upp i lite fart. Det märks mest om det blåser, då svajar bilen runt som om den styrde sig själv. Nu har jag 185-70-14 vinterdäck på och det gör ju saken värre, jämfört med sommardäcken som är 205-55-15. Men det är ju fan att man ska behöva ha superbreda däck för att skiten ska ligga still! Jag funderar på att sänka den lite för att avhjälpa problemet. Sen är det så kul att läsa om folk här på forum:et som har blivit frånåkta av diverse bilar, de brukar få tröst med "hade vägen svängt, så hade han inte hängt med". Yeah right säger jag bara. Kanske om man har sänkt sin bil 8 cm och satt på 255 däck. Eller om man har en m3:a förstås. |
|
fradric |
Jag kör också med dubbdäck 185/70/14 och det går stabilt även i 220km/h som jag har kört. Ni måste ha allvarliga problem med era bilar!!! |
Aldric |
Dubbdäck i 220? Less på dubbarna? =p |
|
Bjarre mfl, vilka däcksfabrikat använder ni på era E30? Själv testade jag en uppsättning med nya Galaxie däck(regummerat med Michelin stomme) på min 320i E30 en gång i tiden. Bilen "flöt" över hela vägen, 140 på motorvägen var en rysare! Allt detta berodde till 100% på däcken, bytte dem så fort som möjligt och bilen fungerade efter det som en BMW skall göra..! //Rickard |
|
|
Jag har fighter däck på min, det kanske inte är det bästa märket direkt. Ändå ett stort steg upp jämfört med förra säsongen då jag hade duktigt slitna 175 på ena axeln och 185 på andra. Men jag kör ganska lite, typ 1000 mil/år, så man vill ju inte ruinera sig på däck som ändå blir för gamla med tiden. Ska nog köpa lite bättre kvalitet på sommardäck till våren. /Tuve |
|
fradric |
Jag kör på goodyear däck, visseligen finns det inte många dubbar kvar i bakdäcken av någon konstig anledning, men bilen går mycket stabilt på vägen med tanke på den höga profilen. Kör med 225/45/17 på sommarn, och då är det ruskigt bra väghållning= ganska överstyrd!! Kanske ska tilläga att jag har M paket på bilen, antar att dom fjädrarna är lite hårdare än vanliga. |
|
Jag har nog hittat felet! När jag lämnade in bilen på hjulinställning bad jag dem samtidigt att kolla alla bussningar, det gjorde de utan att hitta något fel. Men igår tog jag mig en titt under bilen och såg att siletblocken var helt slut, de glappade flera milimeter. Jag blir så jävla förbannad på firmor som säger att de gjort jobb fast de ej utfört det på ett proffisionellt sätt, det var förövrigt på Skövde bilringar. Jag kollade under mekartipsen och hittade en beskrivning. Det är en sak jag undrar varför skall man smörja in dessa vid monteringen med YES? Varför kan man ej använda olja, är det bara för att förhindra att dessa ska kunna "glida för lätt" vid bruk? Hur är mekonomens vs BMW:s i kvalitet? och pris? |
|
| Yes försvinner efter ett litet tag och därmed sitter bussningen kvar. Oljan försvinner inte så fort.... | |
|
Har själv haft en 325 e30 för ett antal år sedan (325iM-88), stora M-pkt. Mycket stabil, även i 200+. Gick stadigt även i kraftig sidvind, vilket inte min nuvarande klarar lika bra.. Gasa på ! /Robert |
|
|
Nu har jag bytt tillbaka till sommardäcken och sänkt framändan 35 mm och fixat några fel. Vilken skillnad!!! Helt otroligt!!! Det är som att köra en porsche, den ligger helt oberörd i 160. Fruktansvärt bra väghållning vid kurvtagning. Mycket mindre nigning vid inbromsning och acc. Jag har även hittat några fel som kan ha inverkat, dels bakre övre stötdämparfästet som var helt slut och dels vänster stötdämpare fram som är kass (har ej bytt än). Apropå stötdämpare, är det någon som vet om monroe sensatrac är något att ha? Det är de billigaste jag har hittat, 1000 spänn stycket. BMW original kostar 1670 kr st. Eller är det någon som har bättre beg att sälja? Ska passa på en 325 -89:a, helst i Skåne, gärna med fjäderben också. |
|
|
går det att använda sensatrac på en sänkt bil!!?? kolla på nfs vad dom tar. |
|
| Det är klart att det går, det går ju med original som sitter på nu. Slits eventuellt lite snabbare eftersom stötdämparen inte jobbar i sitt ultimata höjdläge. | |
|
Bjarre: Om du märker att silentblocken glappar då är det dom. När dom är slut är det som att köra en båt i grov sjö...bakvagnen tenderar vilja styra dit den vill och känslan är mycket skum. Rekommenderar att du lämnar över bytet till en som har en ordentlig anpassad avdragare, måste vara en special anpassad. Rekommenderar BMW, inte sååå dyrt att byta. Risken är att aluminium hylsan i mitten lossnat från gummit och då är det inte överhuvudtaget lätt att byta. |
|
| Låter som ett klart läge för att byta dämparna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.