|
|
|
|---|---|
|
Hej, Kallt här i Göteborg idag, bortemot -10. Jag har tidigare under vintern haft lite problem med min E38 med att framförallt passagerarframdörren inte velat "gå i lås" då jag försökt stänga den då det varit under noll. Men idag hände inte ett skit när jag drog i handtagen på någon av framdörrarna, så det fick bli till att krypa på plats via en bakdörr :-( Efter en stunds körning/uppvärmning lyckades jag öppna förardörren innifrån, men sedan gick den inte i lås när jag försökte stänga den, så jag fick hålla in dörren medan jag körde en stund till, sedan låste den. Grr, nu är jag trött på det här, så nu får jag försöka smörja upp de jäkla låsen på något sätt! Några tips? - Vad skall jag smörja med? - Var någonstans skall jag smörja? - Behöver jag montera isär något, tex dörrinnersidorna? Mvh. /Kjell | |
|
Ställ bilen i ett varmgarge nått dygn så den får torka ur. Min: Länk |
|
|
Jag testade en massa olika saker förut i låset på bakluckan (5-56, MoS2, Teflonsprayer mm mm) men tyckte inte att det gav särskilt bra resultat. När det fastnat ihop igen så sprutade jag in CRS:s Bike Oil och efter det har låset varit helt perfekt. Låskolven går lätt även vid kyla. Så det kan jag rekommendera. Jag gjorde förstås ordentligt rent först. ///BMW - Was sonst! |
|
| Detta problem på E38:an har inte med nyckellåset att göra, utan mekanismen inne i dörren, bara att plocka bort dörrsidorna och smörja alla rörliga delar från handtagen till dörrlås. | |
|
Jag trodde att jag var ensam om detta problem med min gamla 740-95 eftersom att alla pratar om e38 som så himla bra vinterbilar. Jag hade problem hela tiden på vintern. Jag fick oftast bara upp en dörr på bilen och fick vid ett tillfälle tvinga av min (numera fd) flickvän sina strumpbyxor för att knyta fast passagerardörren och hålla i strumpbyxorna när jag körde efter att jag släppt av henne. Nu har jag en peugeot 605-91 och måste säga att den är mycket snällare på vintern. |
|
|
Ok, så kallt att dörrlåset frös och du snodde hennes strumpbyxor? Hygglo:P Jag kan men säkerhet säga att jag hade blivit singel där och då om jag gjort samma sak(damen e frusen av sig:) Det har hänt vid enstaka tillfällen att låsmekanismen i dörren fastnat i öppet läge för mig när det varit duktigt kallt. Men det brukar gå att peta till den så den följer med och stänger när man drar igen dörren. |
|
| Ja, hon fick bita ihop någon minut innan hon var inne på jobbet. Det gick ju inte att köra omkring med en dörr som öppnade sig vid svängar, tom hon insåg det. Jag pillade och trixade mycket i låset innan jag kom på lösningen, när jag var framme på mitt jobb, hade som tur var dörren piggat på sig och det gick att stänga utan att den stutsade upp igen. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Förr fick brudarna rycka av sig strumbyxorna av andra orsaker :DD NÄNÄ "your filthy lobsters" självklart skulle den fuktiga fördelardosan torkas ur !! :) ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.