AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.882

Byta till minibuss eller inte?

Sida 1 av 5
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Så blev E39:an för liten...
Fick reda på att vi skall ha trillingar. Och har man tvillingar sedan tidigare så inser man att det blir ont om plats tom i en E39.
Frågan är ju då ifall man skall behålla E39:an och köpa en äldre buss typ VW Caravelle eller om man skall köpa nyare buss och en äldre BMW typ E28?
Har man tur kanske man kan få spons någonstans.... naturliga tvillingar och trillingar är ju inte direkt vanligt. Så har någon tips om hur man fixar sånt så hör gärna av er.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Och jag som är orolig över om min E39 sedan skall räcka till åt EN unge...

Tja, alternativa bilar är väl i ditt fall Cheva Van, VW Caravelle, Chrysler Grand Voyager och köpa en entusiastbil typ M3 E30, E24 eller liknande.

/Rickard
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Köp en nyare o säkrare bil..tänk på trillingarna.
Jag hade nog satsat på en nyare VW Sharan, Ford Galaxy eller Seat Alhambra (eller dylikt), tillsammans med en äldre BMW.

Motivering: En gammal caravelle eller dylikt är riktigt HEMSK! En gammal BMW har trots allt sin charm och körglädje kvar. Tack var det taskiga andrahandsvärdet får man en kanonbil för en spottstyver! En nyare "familjebuss" är inte världens roligaste, men en helt OK bruksis.

Grattis till andra kullen föresten! Hoppas att det går bra!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Ska väl tillägga att jag menade en nyare Cheva Van, VW Caravelle, Chrysler Grand Voyager eller liknande samt en rolig entusiastbil.
Som referens kan jag nämna att en kollega på jobbet har 3 barn mellan 1 - 8 år och han har en VW Sharan men den är lite trång. Så jag tror nog du måste ha en modell större.

/Rickard
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Entisiast BMW blir det inte... en sån kräver att man pysslar med den och det kommer jag inte ha tid att göra. Snarare en gammal 520 eller liknande som man inte behöver spara till eftervärlden. Sharan m.fl är för små. En Caravelle är inte alls särskilt osäker men jag håller med om att de är asiga. Får se hur det blir... har ett hus att bygga ut också...

----
----
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Caravelle lång, typ -00 i nåt av dom lite mer påkostade utförandena med 150 hästars TDi och manuell, bättre blir det inte om man ska åka minibuss :) Körs på 0.7, orkar köra om och har faktiskt helt okej vägegenskaper, även om det är långt ifrån en kurvpiskare. I billigare utförande känns det mer som en arbetsbil, och det är väl inget att sträva efter.

Sen har du bil i 80000 mil om den bara pysslas om lite.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Man får gratulera! Du/ni måste ha ätit mycket vitaminer!:-)
Hur stor sannolikhet är det att man får både tvillingar och trillingar?!

Jag röstar på Toyota Hiac (stavning?) tror den är lika stor som Caravelle fast betydligt bättre bil!

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Skulle inte köpa en Ford Galaxy, vår förra bil var just en sådan. Fruktansvärt dålig åkkomfort, superkass kvalitét på bilen öht. T.ex så regnade det in i den. Det blev stora pölar här och var, och till slut klarade inte elektroniken mer och bilen stod på verkstad i 2 veckor. Blev dyr att hämta ut den.

Kollade föresten upp bilen på jobbet via bilregistret och den har bara rullat 400 mil till sedan vi sålde den för två år sedan och den verkar fortfarande ha problem med elektroniken då ABS-systemet var ur funktion...

En Grand Voyager med AWD vore kanske kul tillsammans med en E34 M5 :)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Abbe: var 80:e graviditet är en tvillinggraviditet och var 8000:e graviditet är en trillinggraviditet dvs en chans på 640000 graviditeter. Om man räknar bort de som "fuskat" (är ju inte fel att göra så men jag hittade inget bättre ord) med fertilitetsbehandlingar i någon form så är chansen ca en på en miljon graviditeter. :-)

Sharan/Galaxy osv går fetbort... de har ju inte ens skjutdörrar!
Dessutom är de som sagt för små i vilket fall.

----
----
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Magnus: Toyotas previa då?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Previan går också bort av storleksskäl. Alla kan sitta i den men då får man sätta barnvagnen på takräcke.
Ford Tourneo, VW Caravelle, kanske Grand Voyager är i rätt storlek.
Man kanske kan få en som rullat ca 20-25000 mil för ca 50' och då kan jag behålla E39:an.

----
----
Chevrolet Transsport tycker jag är ett riktigt vettigt val i familjebuss-klassen. Bra åkkomfort för sju pers (varav fem små) bra säkerhet i krocktester (jmf med Voyager, Galaxy mfl) och dessutom bra kvalitet. Beprövad teknik som håller.

Men mest imponerande av allt är ändå hur snålt dom går trots sexa, automat och massor av plåt. Några släktingar har en Transsport-00 som med 6 pers, massor av packning samt lastad släpvagn klarar sig på 0,8 l/mil på långkörning! Otroligt men sant!

//Chrille
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Får väl börja med att gratulera. Angående bilval, så hade jag nog valt en så "bra" familjevagn som möjligt först och främst. Exempelvis Grand Voyager, Cheva Transsport, eller en nyare folkabuss, gärna i långversion med TDI-spis. Sharan och Galaxy är på tok för trånga och Hiace och liknande har ju katastrofalt dålig åkkomfort, en bekant med stor familj har just en Hiace av lång modell, och den åker man inte gärna några längre sträckor i.
Sen är det väl bara att se hur mycket slantar det blir kvar i pluskar och köpa en så rolig Bimmer som möjligt efter det!
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Abbe,
På vilket sätt är en Toyota Hiace BÄTTRE än en VW Caravelle?! Möjligtvis billigare - men fy farao vilken pappkartong. Bakhjulsdriven är den också (vilket är kul på en BMW men inte på en sex meter lång minibuss...).

bmw_chrille,
Chevrolet Transport (samma bil som Opel Sintra) är verkligen inte känd för att vara säker. Tvärtom - den är ökänd för att vara ett korthus. Europaversionen (Opel Sintra) drogs tillbaka från alla marknader efter värdelösa krocktestresultat.

Magnus M,
Kommer den tänka jättebilen att köras långt?
Grattis till både tvillingarna och de framtida trillingarna! Mitt tips är Renault Espace av senaste modell. Verkar vara en bra familjebil i det större segmentet. Bara att skaffa DVD-skärmar till varje plats och ett knippe Sony Playstation.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
ERC: Har faktiskt haft en Opel Sintra och det som gjorde att den inte klarade sig bra i krocktest var att rattaxeln var felkonstruerad. Redan efter halva årsmodellen -97 byttes den ut och den blev lika "säker" som vilken minibuss som helst. Dessvärre gjorde inte EuroNCAP om testet. Enligt Folksam är den säkrare än medelbilen.
MEN en Sintra är för liten.

Antagligen kommer den inte att köras långt. Mesta milen kommer att bli på en "vanlig" bil. Man åker liksom inte och handlar med 5 småbarn!

Har mailat diverse bilföretag om ev sponsring. 2+3 har ju ett "marknadsvärde". :-)

----
----
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Grattis!
I mina ögon är bilvalet självklart: Grand voyager!
En bekant har en fullutrustad sån, jag menar verkligen fullutrustad och det är en kanonbil! Helt underbar att köra. fyrhjulsdriften kanske du kan vara utan men den är rätt skön att ha.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Ol
99
OlofM
e60-520
Grattis! Om du inte redan har tittat på senaste versionen av Renault Espace, så rekommenderas den varmt.
Magnus M; Grattis till trillingarna! Roligt först tvillingar och sedan trillingar, hur många blir det nästa gång?

Transportbilsvalet är enkelt tycker jag VW T4 90-03 är det enda du/ni behöver leta efter, finns som Caravelle, Multivan, Eurovan och Transporter Kombi är det bästa valet, självklart med ABS/Airbag som tyvärr saknas på ganska många exemplar, helst med TDI 150 motorn eller TDI 102 Syncro för bättre framkomlighet, den höga fordonsskatten betalar sig med mycket låg förbrukning, VR6/V6 är vettiga men törstiga, det är även bensin 5: an men mycket slöare, bara ett vettigt köp om allt annat är rätt, tyvärr rätt rostkänslig på bilar äldre än faceliftet som kom vid årsskiftet 95/96 inte super efter det heller, men det är det enda riktigt stora plumpen, men vilken konkurrent är bättre på rostskydd?

Konkurrenterna faller bort direkt, enligt mitt synsätt.

Toyota Hiace, MMC Space Gear, Nissan King Van, Hyundai Starex, Renault Trafic den senaste och systerbilarna Opel Vivaro, Nissan Primastar är rätt okej men det handlar om 150tkr? för en sådan och kvaliteten på Renault transportbilar är inte hög så jag skulle hoppa dom trots kraftigt ökad komfort, Master, Citroën Jumper, Fiat Ducato, Peugeot Boxer, simpla frakta så många som möjligt till lägsta kostnad, inte något man köper till sig själv, men bra som hyrbil och liknande.

Chevy Express, Ford Econoline/Club Wagon, Dodge Ram Van/Wagon, trevliga Amerikanska vans men inte direkt moderna eller vettiga för normalt bruk om man inte absolut vill ha V8 och är beredd att betala för det, då är dom perfekta.

Renault Espace, Peugeot 806/807, Fiat Ulysse, Lancia Zeta, Phedra, Citroën Evasion/C8 håller tyvärr inte direkt än hög kvalitet generellt, det går att ha tur men räkna inte med det.

Chrysler Yoyager, Ford Windstar, Pontiac Montana som Chevy Trans Sport heter om exportdekalerna tas bort, håller en normal amerikansk kvalitet, står man ut med det och gillar amerikakänslan är det vettiga val, annars inte, Ford Windstar är den av bilar som bäst säkerhet, men Ford Sverige gillar inte jänkefordar så delar kan vara ett problem, förutom senaste Yoyager men den kostar 150tkr och uppåt?

Ford Galaxy, VW Sharan, Seat Alhambra har sämre kvalitet än dom Tyskbyggda VW-bilarna, men det går att hitta vettiga ex för bra priser, speciellt med den trevliga VR6motorn, ett rätt okej val, men se upp med kvaliteten.

MB Vito/V-klass generation 1, En extremt dålig MB, katastrofalt dålig kvalitet en bil jag inte önskar min värsta fiende, dom sista årsmodellerna är bättre men fullt bra blev inte modellen förrän MB investerade mer pengar i den Spanska fabriken för lanseringen av senaste Vito/Viano som kom 2003.

Ford Transit/Turneo 85-00 är skräp mycket sämre hållbarhet än Toyota Hiace och kompani som modellen annars platsar med, en transportbil med typisk Fordkvalitet.

Toyota Previa är vettig, både nya och gamla men krånglig placering av motorn i gamla och behöver 4WD för säkervinterfärd, det behöver inte VW T4.

Nu är det här mina åsikter och du kanske tittar på andra kvaliteter, men jag gillar den Tyska känslan som T4: an ger, den hittar jag inte i någon annan av dom bilar jag räknat upp, det är också därför jag inte skulle leta efter något annat än en VW T4 med ABS, Airbag och A/C, rostskyddad från ny för köp i Sverige eller åk och köp en i Tyskland och rostskyddsbehandla direkt, där dom är finare generellt sett jämfört med Sverige där det är få som tagit hand om sina T4: or, T4 är även riktigt rolig att köra för att vara en minibuss/transportbil.

Mvh Stephan

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Oj oj oj! Det var verligen ett uttömmande svar. Uppskattas ordentligt. Jag har själv ingen superkoll på minibussar. Kollat en del på VW T4 och den verkar vettigast. Men jag vill å andra sidan ha kvar vår E39 touring men det verkar som en svår uppgift med tanke på den ekonomiska situationen just nu. :-(
Skall snickra ihop en annons snart...
Vad är skillnaden på en 102hk och en 150hk TDi? När kom den starkare? Har bara hittat 102 hästarsdieslar.

Tack alla för hjälpen!

----
----
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.