|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en lite annorlunda berättelse att berätta som jag skulle vilja ha svar på. Det hela började för 2år sedan, jag åkte ner till tyskland och köpte min bil som privatperson av en privatperson, han stod som ägare på briefet och han skrev under sitt namn på kvittot. Jag pröjsa och vi gjorde ett ägar byte och sedan stack jag hemmåt. Nu idag 2år senare ringer mannen jag köpt bilen av och undrar om jag kan skicka ett papper på att bilen har exporterats ut från tyskland pga att tyska RSV vill ha moms pengarna på bilen för att han hade köpt bilen ny på sin firma utan moms. Han har utan vetskap sålt bilen för billigt till mig och glömt lägga på 16% moms nu vill han kunna visa tyska RSV att bilen inte finns i landet längre så han ska slippa betala momsen. Grejen är om jag skickar in ett papper till honom om det, kan jag då bli skyldig till att betala momsen och han klarar sig och Tyska RSV kommer att börja jaga mig istället? Eller har han blåst sig själv på det genom att sälja bilen för billigt till mig? Tyskarna kommer väl att kräva det från honom eftersom han ägde bilen? Förlorar jag någe på att skicka någe papper för att vara schysst och försöka hjälpa honom eller ska jag byta telefon nummer och identitet och aldrig mer prata med killen :) Not: Han kräver inge pengar från mig utan vill bara att jag ska skicka ett papper med en stämpel för att visa att den är ur reggad i Tyskland eller regbevis från sverige för att visa att den finns här. Jag vet ej om detta kommer hjälpa honom men kan tänka mig att han vill slippa betala det. det handlar om 50.000skr i moms för honom. | |
|
Utan att veta hur det förhåller sig med tyska lagar så spånar jag lite. Om affären är gjord mellan två privatpersoner så är momsen inte aktuell, inte i sverige i varje fall. Att han har försökt "lura" tyska staten på momspengarna kan ju knappast vara ditt problem tycker jag. Oavsett om bilen finns i tyskland eller inte så åker han nog på att betala momsen gissar jag så länge han inte har bilen i sin ägo. Papper på att bilen inte finns i tyskland längre kan han garanterat få från stationen där ägarbytet gjordes och bilen registrerades för export. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Som sagt - klurigt. Generellt sett så betalar man ju som privatperson hellre momsen i Tyskland eftersom den inte är så hög där som här. Och privatpersoner emellan så är det ju ingen moms. Men om bilen stått på hans firma så kan det ju tolkas som att du köpt bilen av firma, och då ska moms erläggas. Den ska ju då den tyska firman redovisa in till tyska Skatteväsendet. Detta har ju uppenbarligen inte skett. Frågan är nu då: Följer momsen med bilen inom hela EU? Har du då otur kan DU bli skyldig momsen... Vissa skulder kan ju följa med bilen och inte ägaren. Har du riktig otur kanske svenska RSV anser att du försökt bluffa bort momsen, och då vill de ha in sina 25%+straffavgifter+ev. böter... Men personen i fråga stod som privatperson på Briefet? D borde ju saken vara biff (om han inte är motsv. enskild firma). |
|
| Tror att om du skickar ett intyg till honom så slipper han momsen där men du kommer då att få krav från RSV på momsen om du har otur ,skicka inget till honom är mitt tips. | |
|
Men grejen är väl att jag som privatperson som köper av en privatperson ska väl inte behöva luska fram om momsen är betalt eller ej. Han sa aldrig någe om att bilen stod på firma eftersom hans namn stod på briefet. Eftersom han säljer till en privatperson och inte till en firma är han väl tvungen att lägga på 16% eftersom han inte kan göra avdrag på säljandet? |
|
|
Så då har man ringt och pratat med en kille på RSV som kan om momsning och sådant på bilar. Detta sa han! Du är inte skyldig till att undersöka om bilen har betald moms eller ej eftesom du köper bilen som privatperson och av privatperson om han har glömt att lägga på moms eller trott att han ska slippa betala moms pga bilen går på export så har han gjort en tabbe. Han va noga med att påpeka att en bil som säljs till sverige ej klassas som export eftersom det är EU. Jag kunde skicka vilket papper jag ville till honom och han kunde försöka hur mycket han än ville att övertyga tyska RSV men skulle ej lyckas, han va illa tvungen att slanta upp moms pengarna. Turligt nog verkar man inte få med sig skulden om man köper bilen som privatperson. Eftersom Tyska RSV pressar den första ägaren. |
|
|
Segt läge för honom! Bra att du fick det uppklarat (även om det låter logiskt att du inte kan krävas på momsen som privatperson). |
|
|
Om han nu är firma så gäller samma sak eller? Jag menar om han är firma med samma namn som privatnamnet... |
|
|
traum: Som sagt jag va inte skyldig att undersöka om en bil hade betald moms eller ej eftersom jag köper bilen som privatperson och han sålde den som privatperson. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.