|
|
|
|---|---|
E23 |
Hoppas någon kan hjälpa mig med mina funderingar ! När jag ligger på motorvägen och kryssar mellan vilerna på 5:ans växel fungerar turbon utmärkt, men när jag kör på landsväg och tvingas växla ned inför en omkörning så händer det ofta att turbon inte laddar. Vad kan detta bero på ? En annan sak jag undrat över är om turbon laddar fullt redan från låga varvtal, upplever själv att den börjar jobba vid ca 2000 rpm men att det laddar fullt förs efter 3500 rpm ? E23 |
| Har du en manuell 745? Ombyggd eller från fabrik? För det tillverkades väldigt få manuella... | |
E23 |
Hej Janne Har en manuellt växlad, dock ombyggd E23 |
E23 |
ingen som har några åsikter E23 |
|
Vojne, vojne... jag har försökt lura ut vad det skulle kunna vara, men har inte kommit på något riktigt bra. Ska kolla lite med en turbokunnig kompis imorgon, han kan dessutom en del motronic och kanske kan säga vad i själva bytet som kan ha påverkat samspelet mellan låda och motor/turbo. Återkomemr om jag får veta något vettigt... Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar! |
|
BMW-Yoda |
Har bara hört att man kunde få såna laddtrycksproblem, om man tar bort lådan som hör hemma där. Pratade med turbocenter om detta då, och dom tyckte att alternativet är att ha ett vanligt 535 sprut som man uppgraderar istället. BMW-Yoda |
|
Jag hörde med en kille som har skruvat en del med 745ór ang byte av automat till manuell växellåda...Det skulle enligt han inte inverka på motorns/turbo tryckets funktion. Jag lär snart själv få reda på om det är sant....när jag får snurr på mitt projekt |
|
| kolla så att det inte har gått sönder några slangar till wastegaten då kan turbon sluta ladda | |
|
Jag har funderat på om det kan vara så att det har något med automatlådans/motronicens varvtalsstyrningen att göra. Om jag har förstått saken rätt så vill motronicen höja varvtalet något inför varje upp- och nedväxling i syfte att "dölja" turbolagget (vilket jag tycker den lyckas bra med). Frågan är vad som händer när man som du gjort byter till manuell, vad tror motronicen att den ska göra inför upp- och nedväxling? Jag har sett konverteringar tidigare och har även läst om att det har blivit problem med 745 turbo som inte har funnits vid konverteringar av 535 automatare, bla. problem liknande de du beskriver och som jag nu försöker bli klokare på. Har någon annan någon åsikt om deta, är jag helt ute och seglar? Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar! |
|
Mr 745 |
Hej E23! Jag har själv detta problemet,till och från! Men som jag uplever det så är det något elektroniskt! För att ibland så går hon hur fint som helst.Men sen rätt som det är så försvinner kraften, då vrider jag av tändningen och startar om så är problemet borta för ett tag. Skriv gärna hit igen, och berätta hur det går. Det blir svårt för mig att rota i min 745:a,för den står uppallad för renovering av drivlinan. Mr 745 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.