|
|
|
|---|---|
|
Förardörren på min e34 har gått i baklås och går inte att stänga. Hur fixar/byter man låset? Jag har brukat sökfunktionen. | |
|
Tina upp bilen i varmgarage? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag skulle nog gissa på att du har frysningsproblem. Låskistan sitter med tre torxskruvar två från gaveln på dörren och en på insidan av dörren under panelen. Sedan får man lossa på ett stag från låsknappen, denna sitter med ett klips nertill mot kistan. Sedan är det viren som sitter i inne i bilen. Har du bara tagit ner dörrsodan så är den inga problem. Sedan var det la en kort stång till själva låskolven. Rutramsturningen var man tvungen att ta loss oxå, den satt med en skruv under listen i profilen nertill överst sitter den istucken bara. Du måste givetvis riva dörrsidan först. Det finns beskrivet på andra sidor hur. Inget konstigt alls. |
|
| Innan jag moterande min "nya" kista fick den ligga i olja övernatten. Min andra dörr visade det symptomet du beskriver och den sprayade jag med 5-56/VDO eller något sedan dess har det aldrig gjort så igen. Använd det bifogade lilla röret så kommer du in lite härochvar i kistan. | |
|
Nu har jag fått bort de två skruvarna på gaveln och borrat sönder en inne i dörren. För att komma åt den sista måste jag få bort rutramstyrningen. Hur ser skruven ut och hur kommer man åt? Jag hittar ingen skruv, det är väldigt svårt att se bakom panelen. Hur gjorde du Bornius? |
|
| Lyft gummit nertill, den sitter under. Den är endast istucken upptill. | |
| Ok hur ser skruven ut? Torx, stjärn, vanlig? | |
|
+ tror jag ganska grov under gummit som sitter pressat i skenan. Kolla länk: Länk Du skall lossa skruv18, gummit är nr8 och skenan är 14. Skruv 18 = SKRUV CTT lr FILLISTER-HEAD SCREW (vet inte vad det betyder men den syns när du tittar i dörren.) |
|
|
Bra länk det där. Allt är loss nu. Krångligt att få det nya låset på plats, det måste sitta exakt för att dörren ska gå igen. Det verkar som ytterhandtagmekanismen hindrar från att få låset på rätt plats. Jag har hållt på ett bra tag nu utan att få det på plats, har du något tips? |
|
| hmmmm... nej. den var la bara att klaffsa dit lr. Det var lite pill med vire och dragstänger. Fick justera haken i B-stolpen lite så det blev kassaskåpskänsla igen. | |
|
Vire och dragstängerna är på plats men det känns som något motstånd att få låset på rätt plats. Justera haken i B-stolpen? Där låset går emot när dörren stängs? Hur ändrade du på den? |
|
|
Dragstägerna måste väl tryckas på efter låskistan satt på plats? Kommer du verkligen på plats när dom sitter på? kanske är problemet? Har du rätt låskista? jag vet att det finns några varianter. fästet i b-stolpen: Släppte lite på dom två torx skruvarna och flyttade den lite. |
|
| Det är helt otroligt jag trodde aldrig att det skulle vara så mycket problem med att byta ett lås. Jag tycker jag har fått allt på plats men det funkar ändå inte. Hur får man låsknappen att fungera, är det någon spärr man tar bort? | |
|
Spärr att ta bort???????? Provade du inte låset innan du monterade det? Detta för att skaffa en koll på hur det fungerar. Kolla lite mer på sprängskisserna här: Länk Vi har kanske inte samma modell, men jag hade inga problem att montera min låskista. Det är ju en dragstång för knappen som går rakt upp. Jag tror det var en dragstång till låset. En vire till handtaget inne i kupén. Bara att sätta ihop i bakvänd ordning mot som du gjorde för att plocka isär. |
|
|
Nu har jag hittat problemet. Hela dörren sitter snett! Inte konstigt att det inte går att stänga ordentligt. Tack för hjälpen, låskistan sitter bra iallafall. Nu har jag ett nytt problem att brottas med. Hoppas jag inte behver byta hela dörren bara. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.