|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Är ny här på forumet men tänkte ansluta mig till er genom att skaffa mig en BMW 740 eller möjligen 730 med V8. 740 är ju lite häftigare med sin lite starkare starkare motor och vad jag förstått så drar den inte mkt mer soppa än en 730 V8. Vad hade ni valt? Vilka fel ska jag leta efter? Hur mkt soppa ska jag räkna med att respektive modell drar vid normal körning med automatlåda? Känner någon till en bra bil i Göteborgsområdet så hojta till. Jag är kort sagt tacksam för alla tips! Mvh: Tobbe, Göteborg | |
|
Jag hade först och främst valt en E38, alltså en -94b. Vidare hade jag sett till att den hade haft automatlåda, ljus skinninredning och taklucka. Det finns många att välja på, så leta länge och jämför. /Astroboy |
|
| Grejen är ju att E38 är betydligt dyrare, billigaste jag hittat är 60´ kr för en bil som gått dryt 25´mil. Men E38 är snyggare i vissa avseenden. | |
|
E38 = nyare bil = bättre = dyrare |
|
| För dyr då jag inte tänkt lägga så mkt pengar.. | |
|
Alla gånger bättre att lägga sig i överkant på prisspektrat E32 än att köpa en billig E38.. Rekommenderar dig att titta på 740, mycket bil för pengarna är det, även om ägandekostnaderna är relativt höga. Har du provkört en 740 eller 750 finns det risk för att du fastnar.. 730 visst det är en trevlig motor men lite liten i E32 karossen. mvh Johan. Länk |
|
|
Tackar för svaret LTK . Jag är ju sedan tidigare betagen av starka V8:or då jag haft en Trans AM GTA -88 och en Camaro Z28 -94 innan. Tyvärr så var dom lite i törstigaste laget och 2 dörrars är jobbigt när det är trånga parkeringar och man har barn med sig i baksätet. Numera nöjer jag mig med min race Camaro -85 som är gatregad för att leka med på sommarn. Jag tror du har rätt att det är bättre att hitta en bra E32 än den allra billigaste E38. Billigt blir lätt dyrt.. Hur mycket vrid är det i 740 maskinen? 286 hk vet jag att det är iaf :-) Mvh: Tobbe |
|
|
400 nm har jag för mig.. Tar gärna lite mer soppa än vad som står i modellguiden, 1,3 - 1,4 om man inte kör helsnålt. Men det går att köra hyffsat snålt, men svårt att låta bli. Motorn tigger om att varvas även med det fina bottendraget som är. Det är inte riktigt jänkegång på motorn, lite mer förfinad. Tycker du inte att ägandekostanderna blir för höga, slå till! Anledningen att jag gjorde mig av med min 740 var ekonomin endast.. 2 garageplatser, försäkring på både 740 & 528 blev lite envetet i längden även om det är underbara bilar. Länk Om länken funkar, min gamla pärla.. mvh Johan. Länk |
|
|
Den såg trevlig ut! Ja, man kan ju inte äga allt, tyvärr.. Men bränsleförbrukningen kan kanske putsas lite med andra ord? Jag pratade med Wölkes (BMW mekare i Göteborg) och dom menade på att man kan snålköra en 740 med aut låda på ca 1,1 l blandad körning och 0,93 l vid landsvägskörning. Är det rimligt? Min Camaro -94 jag hade innan drog 1,33 -1,5 som regel, även om jag snålkörde och det kändes lite tungt. Mvh: Tobbe |
|
|
Varvas, hehe! ja V8:or låter gott när dom får jobba! :-) |
|
|
Om jag hade varit dig så hade jag nog köpt en bmw 750ia e38 såna kan du ju importera billigt ifrån Länk eller finns det andra sidor att söka på? Den jag hittade kostade runt 6499 euro 62000 kr nånting var inte så farligt eller vad tycker ni? Länk |
|
| Jag hade som sagt oxå hellre valt en E38. Du kommer att få bulla upp med pengar till reparationer oavsett om du väljer en e32 eller e38. E38an borde bli lättare att sälja när den dagen kommer. | |
|
Visst är E38:an bättre, och dom börjar bli billiga också, men ändå så kan man få en kanonfin 740iA E32 för halva priset. Jag kollade på en kanonfin 740iA -93 i Göteborg stax efter nyår. Inte så mycket utrusning men det vanliga fanns tex. skinn, klima, färddator, farthållare mm. Verkligen jättefin, inget rost och allmänt hel och ren, en ägare sedan import 1998, fullservad med bok mm, priset var 30.000 kr, det är verkligen mycket bil för pengarna. E38:an finns ju för från drygt 50.000 kr och uppåt, men det är ju nästan dubbelt så mycket det. BMW CS #5139 |
|
| J.L glömde dom bort att registrera dom tyskägda också? när dom kommer till sverige en bil så står det antal ägar inkl bilhandlare 2 ägare men hur vet man det, kanske 19 tidigare ägare i tyskland haft den eller det vet man inte dom räknar bara i sverige? | |
|
En ägare sedan import 1998 skrev jag, hur många ägare i Tyskland vet jag inte. Dom står inte med i registeringsbeviset. BMW CS #5139 |
|
|
Men varför skall det vara så dyrt att äga? Menar, för en så billig e32 så räcker det med trafikförsäkring, reservdelarna typ slitdelar verkar inte heller helt dyra om man får tro Wölkes (BMW mekar i Gbg) ex. bromsskivor runt om, bromsbelägg runt om inkl handbromsbelägg skulle gå på drygt 5000 kr för originaldelar. Jag tycker inte det är spec dyrt. Detta gällde då en 740 -93. Eftersom jag mekat med jänkare i massa år så har jag svårt att tro att detta ska vara mkt svårare. Vad är det som ska göra det dyrt igentligen? Jag hänger inte med riktigt. Mvh: Tobbe |
|
|
Ja, nöjer man sig med trafikförsäkring så blir det ju billigare.. Delarna är som du säger hyffsat billiga, förutom avgassystem. Hade min 740 halvförsäkrad, 1200:- per månad var inget vidare. Fast är man 24 år så är man. Helförsäkring hade kostat nästan 30'. Visst hade man kunnat komma billigare undan, men jag vill ha halvförsäkring på mina bilar och vill inte heller skriva dem på någon annan. Meket är inga större problem att göra själv, det elektriska är lite av en utmaning... mvh Johan. Länk |
|
|
Doktor-T: Räkna med ~1,2 i snitt om du kör försiktigt (men fort), min 735 var inte lätt att få under 1,1 i snitt... på vintern drar nog BMW´s V8 rätt duktigt utan motorvärmare... Mvh |
|
|
Lite mekarlänkar: Länk Länk Vanligt är att membranet i bakkant behövs bytas om du har ryckig tomgång. Mvh |
|
|
Ja jag har varmgarage så det är lungt. Men 1,1L/milen för en 735 är väl snålt nog tycker jag. Var det den gamla 3,5 liters 6:an du syftar på? Vad jag har förstått så är 730 & 740 V8 en rätt sofistikerad maskin. Right? Mvh: Tobbe Ps, tackar för länkarna. |
|
|
Jag hadde valt en 740. Saker du bör se upp för är dåligt avgassysten, läkage i bensintanken, dåliga bränslerör och dåliga bustningar i framvagnen och bakvagnen. Jag har en E38 740il den tar ca 1 liter lansväg och ca 1,5 liter i stan vid normal körning. Mvh Martin Martin Petersson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.