AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.094

Dra husvagn

Visa användare
64
bollem
525ia touring -92
Tänker montera dragkrok på min 525 touring 92:a efter köp av husvagn. Har dock upptäckt bmws skämtsamma priser på krokar (kabelstammen). Det jag undrar över om man måste montera nån fläkt på automatlådan? Enligt bruksanvisningen till bmw;n så krävs det.
Nån Som har erfarenhet om det och isåfall vad kostar en sån och hur kopplas den?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Köp krok och kabelstam på Mekonomen dom säljer Monoflexdragen samt har båda typer av kabelstam
Visa användare
64
bollem
525ia touring -92
Fick tag i en löstagbarkrok med kabelstammen på skroten för 1250:- Bra pris tyker jag.
Så då är det löst, är det förborrat på alla bilar?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Inget konstigt med det, har sett många BMW dra husvagn =)

När det gäller bilar med CheckControl så är det ett måste med BMW Original kabelstammen, annars kan elsystemet skadas eller att det uppkommer en massa konstiga elfel (tjuvström m.m.) Jag rekommenderar dig att fixa en BMW original kabelstam, för jag har varit med om så många fall av "pirat" kablage som orsakat mycket krångel. Senast på en 530iA -02. E34:or som har/kan ha CheckControl, både sedan och Touring:
*520i (osäker, kunde det fås som tillval???)
*525i
*530i
*535i
*540i
*M5

518 och TDS/TD har inte CheckControl, på dessa går det utmärkt att använda pirat kabelstammen...

/Per
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag satte på en dragkrok på min förra 530 och det fungerade jättebra att dra husvagn med den. Nästan Allt var förborrat och klart förutom att man fick borra 2 håll. Men det var inga problem med det heller!
Köpte en vanlig kablage för en volvo med glödtrådsvakt!
Den kopplade jag till det vanliga ljuset.
Många säger att det inte går för då får man felmeddelande, men jag hade absolut aldrig några problem med detta, allt fungerade kolckrent utan problem!
Så nu söker jag själv en dragkrok till min 328 nu.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
öhh fläkt till automat lådan??? Var i bruksanvisningen stod det någonstans?
På min 530 som då hade v8, automat och ac behövdes inget göra.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
64
bollem
525ia touring -92
Det var en orginalkrok med kabelstammen för check kontroll jag fick tag i på skroten.
Det jag menade med fläkt var om jag måste köpa en extra till oljekylaren, rekomenderas av bmw.
ka
49
kain
525I, -91
Det är nog inte en nackdel att montera extra kylning till automatlådan när du ska dra vagnar. Automatare är ju lite extra känsliga för att dra saker, speciellt om de är riktigt tunga..

Automatlådeoljan mig veterligen ska aldrig få passera 110 eller 120 grader mer än 2 gånger, då är den värdelös.

Och när automatlådan drar saker, då blir den varrrm..

Nu blommar asfalten..
su
198
surre77
523-00 M
Det är sant som kain skriver. Drar du tunga släp som husvagnar mm får du inte segdra på växlarna, då pressar lådan ut oljan = inte bra!! Fick fylla på fem liter i min pga. förre ägaren hade dragit en husvagn :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.