|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag hade tänkt byta sensor höger bak på en e39 touring. Kabeln som är kopplad till sensorn "försvinner" in i bakre del av innerskärmen. Fråga: Var sitter själva kontakten till sensorn? Är det svårt att komma åt? Hatighetsmätaren fungerar (vänster bak ok?). Om farthållaren fungerar är de då någon av sensorerna fram som är defekta? Kostar en sensor c a 800 kr (Siemens) Pris jag fått på att byta sensor bak: Autosport Limhamn Malmö, 2465:- Jarls bilservice c a 2000:- Förenade bil centrum c a 1500:- Förenade bil fosie c a 1300:- MVH /Henrik | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kontakten sitter bakom innerskärmen som du får lossa delvis. Högerbak är normal till farthållaren, men det har även förekommit att farthållaren strulat av en defekt framsensor enligt någon forumdeltagare.' Den kostar ca 800 kr. Har du läst av felminnet ?? Rätt pris "normal" för byte är det sistnämda. Märkligt vad en del ska ha mycket betalat ?? ///MVH Hasso Länk |
|
Hej! Har ej kollat felminnet. Om farthållaren fungerar, kan jag då utesluta sensor höger bak? |
|
|
Hej! Farthållare OK. Hastighetsmätare OK. Kan man med säkerhet säga att någon av de främre sensorerna är defekta? /Henrik |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Förmodligen inte med säkerhet eftersom det tydligen bytts framsensor när farthållaren inte fungerade påstås det vid nått tillfälle. Läs av felminnet så vet du vad felet ligger förhoppningsvis. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej! Hastighetsmätare OK. Farthållare OK. Intervalltorkaren går konstant fast bilen står stilla. Någon som vet vilken sensor som bråkar? /Henrik |
|
|
Hej Henrik En Abs givare bak kostar 690 kr ink moms på Bildelsimporten Uppsala Länk Jag bytade min abs givare höger bak i dag, bara -8 grader ute. Bytet är enkelt slit ut kablarna i sensorn, om inte sensorn följer med upp. Ta då en självborrande skruv med stor skalle ex jetting screw (Träskruv) eller Gips skruv har jag läst. ca 3-4 mm tjock. skruva den bara rekt ner i sensoren en bit 1- 1.5 cm räcker och med lite mothåll för att bända upp sensoren så är det klart. Tog mig ca 1 timme att byta den. Det krångligaste momentet var faktiskt draneringsröret från tanklocket att få den att sitta rätt efteråt. det blir inte billigare än så. Lycka till. Det är vridmomentet som räknas. |
|
|
Glömde säga att om du vill hitta den trasiga sensoren. Mät på pinnarna med en multimeter hälst digitalt. Som kontakt använd en 3pins kontakt som sitter på alla datorfläktar och koppla in dom yttre kablarna på multimetern. Du skall inte få ngt OHM värde om Sensoren år ny inte ens om man vänder på kablarna (ett visst värde kan tålas av bilens Databox.) har köpt 2 st nya sensorer och mätt dom. fick inget mätvärde ur dom. kanske för att det är hallgivare som sitter där. Dom kräver lite ström för att aktiveras. Det är vridmomentet som räknas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.