AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
990

525 eller 530 ( nya modellen )

anders_m
Jäpp då har jag bestämt mig för att köpa den nya 5-serien, men är osäker på vilken jag vill ha.

Tänkte kolla om några vill dela med sig utav erfarenheter och gärna ge lite tips om vilken bil som är de bättre alternativet.

Tack för alla svar
ch
49
christer32
Bmw i3s 94BEV -18
Bmw 318d f30 -18
Porsche Boxster S -06
Har precis köpt en 525i -01a. Jag tyckte bäst om denna motorn. Provkörde även 2.2 på 170hk och 3.0 på 231hk. 520 kändes helt ok men lite svag på låga varv. 530 tyckte jag var nästan för mycket, med ett väldigt grovt motorljud.
530 det skiljer bara 26" värt varenda krona har jag hört av dom som har kört nya motorerna

mh
Jag hade satsat på en 530d/535d E60, underbar på alla sätt.

MVH / Jacob
Skulle jag stå i begrepp att beställa en splitterny 5-serie skulle jag tveklöst välja en 525D med automatlåda. Komforten, bottendraget, förbrukningen och miljösamvetet är sånt jag tycker talar för.

Och om bara sossarna kunde få tummen ur och sänka dieselskatten till en mer realistisk nivå...

//Chrille
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Både 525 och 530 har underbara motorer (har ej kört dieselarna) och jag skulle säga att båda är lika prisvärda. 530'n kostar aningen mer i inköp, bensin, försäkring men ger också aningen mer glädje när man trampar på gasen.

Vet inte hur nu bil du tittar på för båda modellerna kommer ju med uppgraderade motorer och då kanske det är så att den nya 525:an är det smartaste alternativet. 218 hk har jag för mig...

___
BMWCS #5157
andha45
Vet ej om du ska köpa en ny eller beg.

Prisskillnaden kanske inte är avgörande. 530 lär dra lite mer bensin (0,5 dl/mil?) och kosta mer att försäkra (1000-2000/år?). Sedan BMW tog bort 17" o skinn som std på 530 skiljer 26 000.

Nu pratar jag motorerna i e60 före facelift. 525-motorn är extremt tyst och kultiverad, inte särskilt sportig, jag skulle nog säga varken snabb eller seg. 530-motorn är klart bullrigare, eller sportigare, vilket man nu vill, med mer vridmoment men också högre ljudnivå.

PH
anders_m
Tack för alla svar =)

Det ska bli en E60 helt självklart, har aldrig haft en diesel bil förr så på den fronten är jag lite osäker även om det låter väldigt intressant.

Sen på frågan om jag vill ha en beg eller sprillansny så lutar det sig åt att bli en beg om det nu finns.

Saknar min nya E60 redan :D
andha45
Tycker du då ska se 525 o 530 som två lite olika motorkaraktärer snarare än "hur många hk för 10 000".
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Inte vet jag om det är så mycket mera glädje att trycka på gasen med en bensinare kontra en diesel. Dagens dieslar går ju fruktansvärt bra. (speciellt bmw diesel ;))

//Simon
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Xtracrispy: Min jämförelse var mellan 525i och 530i och inte bensin kontra diesel då jag inte kört någon med diesel.

Vad jag kan läsa i inläggen ovan så finns enbart postiva synpunkter på dieselmotorerna.

___
BMWCS #5157
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo det läste, men tyvärr så missförstod jag det du skrev efter det.

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.