AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.613

540 eller vovlo V70 R awd?

Sida 2 av 2
Stephan735i: Valet mellan MB och BMW med avseende på rost är lite som pest eller kolera. Har Mercedes problem med rost i bärande delar? Deta har jag aldrig hört talas om. Trodde det var, liksom med BMW, bekymmer med karosspanelerna.

Problemen med rost blommade återigen upp då bilproducenterna hade en övertro på galvanisering som de trodde var en välsignelse. Så är det inte. Galvningen släpper och därunder återfinns helt oskyddad plåt som rostar i rask takt. Bästa rostskyddet på bilar var någon gång under tidigt 90-tal. Sedan har det bara blivit sämre.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ang. MB så kan jag meddela att vår E220 CDI -01 som såldes i somras var rostig i tre utav dörrarna, en skärmkant samt bakluckan. Svagt för en 3,5 år gammal bil. Övriga ömdömen. Stor, rymlig, bekväm, snål, tråkig. Dock färre som tittade snett på mig i den betydligt dyrare MB:n än i BMW:n.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Cane: Måste bara säga att du kommer inte vara riktig nöjd med en v70 R! Kanske i början!
Gissa hur jag vet. Ler*
Efter 6mån. var det dags för bmw igen!
Små problem hela tiden med bilen och det tycker inte bara jag utan några i släkten tycker detsamma som då äger v70.
Det riktiga STORA pluset är ju kombi delen!
Men absolut ingen körglädje= framhjulsdrift.
Skön att åka i men du åker mycket bättre i en Bmw måste jag säga!
Min gamla e34 var mycket bättre vad det gäller komfort och annat.
Ljudnivån från vägen är skit i volvon!
Men jag tycker att du ska köpa det Ni vill helst ha, blir du inte nöjd så kan du ju alltid byta bilen.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
det jag menade kanske i början, så menade jag att du kommer gilla bilen det första månaderna men du tröttnar rätt snabb!

MvH Bmw 4-ever
cane
Hm, hur är det med standardfel på 540 då? Har spenderat morgonen att kamma igenom gamla trådar och kommit fram till att följande måste kollas extra noga innan ett 540 köp:

- kattar a 11k styck rasar efter ca 7000mil
- luftmassemätare verkar vara av tveksam kvalitet
- kylare svag, böjs som en pilbåge (!?)
- plastpropeller istället för en riktig vattenpump
- oljepump med bultar åtdragna av en femåring
- nånting om plastkulor i växellådan (?)

Är det här alla standardfel, eller har jag missat några?

Generalla problem på E39 är ABS-sensorer (framförallt på årsmodell -99), Regnsensor, knakande fönsterlister (billigt!), fläktmotstånd samt rost på bakluckan.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Oljepumpen och plastkulan är väl E34-problem. Kattarna var ok på min när jag sålde den vid 14.700 mil. På köparens begäran så kollade jag avgasvärdena på BMW och de var tip top.

Vattenpumpen däremot är väl ett standardproblem och det tror jag även drabbar andra E39:or. Min skar vid ca. 14.000 mil.

Andra problem är rost på bakluckan. Finns massor med trådar här i forumet om detta.

___
BMWCS #5157
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om katalysatorerna pajar skaffar du nya metallkärnekattar Länk från Länk och bygger ihop med Ferrita. Länk Länk Länk

Mvh
cane
OK, rosten visste jag om, den är ju redan nämnd tidigare i denna tråd. Kattarna verkar inte vara så farligt då, självklart byter man till billiga metallkattar istället för original med porslins-grus ;) Tror att oljepumpsbultarna nämnts på både e34 o e39... men kan ju ha fel. Verkar dock vara ett mindre besvär att lyfta av tråget och loctita dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.