|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
cane |
Hej, andra barnet är på gång och därmed har vi väl officiellt vuxit ifrån M3 cabben... :( så jag går och klurar på en kombi. Är det någon som kört/ägt/jämfört Volvo V70 R AWD och 540i touring? E39 respektive gamla V70 alltså, typ 1998. Gillar tanken på volvos låga driftkostnader o fyrhjulsdrift, men en BMW är en BMW... |
|
Du får mer bil för pengarna - 540 touring.. Vem har lurat på dig att V70R Awd har låga driftkostnader? :-) Länk |
|
|
Ja precis BMW är ju en BMW. Så varför fråga.*ler* Finns ju ingen tvekan. 540 har ju inte så förbaskat dyra driftskostnader heller. Lämna inte "familjen" för att du fått en egen familj. *ler* #Man and machine the evil of a dream# |
|
| Behåll cabben och våga vägra kombi!!! Kom ihåg att barnvagn väljs efter bilen och inte tvärtom. Såg en Porsche 996 Turbo med barnstol för ett tag sedan. Sådant inger respekt. Dessutom får barnet den bästa av barndomar. :-) | |
cane |
Hehe, jodå jag _har_ vågat vägra kombi... har en fyraåring som åkt i barnstol bak i cabben under de 2 år jag har haft bilen :) Men, med 2 barn blir det faktiskt väldans trångt.... Angående driftkostander, så vet jag iof inte om volvon är billigare, bara antar att eftersom volvo=lagom så är det humana reservdelspriser? |
|
Givetvis ganska väntade svar på ett BMW-forum...;-) Själv bytte jag från en 540iAT-00 till en V70 2,4T-02 stax efter vi fick barn. Anledningen till att jag sålde 540'n var inte pga av detta utan det var helt enkelt dags pga bl a milen på bilen. Att det blev en V70 istället för en nyare E39 berodde däremot en hel del på praktiska aspekter. Några postiva egenskaper för respektive bil: BMW: Roligare att köra Bättre väghållning (trots att V70'n har sportchassi) Kvalitetskänslan är högre Mer utrustning (beror ju den specifika bilen) Tystare Snyggare V8 Aningen billigare service än Volvo trots V8 V70: Större lastutrymme (stor skillnad) Drar ca. 0,3L mindre per mil Mycket Billigare att försäkra Enkelt att få 252hk/410Nm med chip = 540 prestanda Bättre andrahandsvärde Jag är dock lite tveksam till den gamla V70 med AWD. Var det inte mycket problem med dessa och dyra reperationer. Tror det är ett nytt system på den nya V70. Hur som helst så kan jag summera BMW/Volvo i mitt fall så här...V70'n är en mycket kompetent bil med många positiva egenskaper som ekonomi, praktisk, säker. Med trimchip så rör det på sig likvärdigt med 540'n MEN det är stor skillnad i körkänsla. I 540'n satt man ofta med ett leende på läpparna. För Volvon så kommer leende istället när man betalar sina räkningar...i mitt fall så sparar jag ca. 1600 kr/månad bara på försäkring och bensin. Om det är värt merkostnade att köra 540 är ju upp till var och en att bedömma. Själv lägger jag nu undan lite mer varje månad och siktar på en E61 så småningom. ___ BMWCS #5157 |
|
|
[Qoute]Kom ihåg att barnvagn väljs efter bilen och inte tvärtom[/Quote] Måste vara nått jag missat.. köpte den minsta barnvagnen jag hittade & den gick absolut inte in Speedstern Så därför sitter man nu med en Touring.. Jag skulle lätt ha köpt en 540 om jag hade haft råd.. el. min favvo S4 Avant |
|
|
Volvos 4-hjulsdrift innan Haldex, vilket kom hösten 2002 är ett uselt 4-hjulsdriftssystem, inte är det mycket till 4-hjulsdrift, hur mycket bakhjulsdrift blir det som mest 5-15 %?, Det är dessutom extremt känsligt för rullomkretsskillnader, det räcker med slitna däck på ett hjulpar och nya däck på det andra för att förstöra systemet, så jag skulle avråda från ett köp av Volvo AWD innan Haldex, varför besvära sig?, Då är det bättre att köpa en framhjulsdriven Volvo, eller mycket bättre alternativ till BMW, Audi A6 2,7T Quattro, dubbelturbo, mest pålitliga 4-hjulsdriftsystemet på marknaden?, Tysk kvalitet, helgalvad kaross, lika bra rostskydd som Volvo, V6:a mellanting av Volvos femma och BMW V8. Mvh Stephan |
|
|
Håller med Stephan. Vi har haft 2st Volvon AWD i årsmodellerna 98 samt 00. Bägge hade samma typ av 4-hjulsdrift och på bägge bilarna var fördelningsväxlarna slut på redan vid 7000 mil, skandal! Kostade ca 20.000:- att få bytt på verkstaden. Bägge bilarna drog väldigt mycket bränsle, ca 1,4 på blandad körning. Pga att 4-hjulsdriften gick så tungt. Däremot Haldex kopplingen är hästlängder bättre och kom på årsmodell -02 på Volvo. Idag har vi en Volvo XC70 AWD med haldex och dieselmotor, klockren bil!! Så jag rekommenderar verkligen inte AWD modellerna före -02... /Per |
|
| De gamla R AWD:erna är törstiga som satan, men har billigare försäkring och kanske bättre rostskydd. Angående komfort, körkänsla och design ligger de hästlängder efter. Känns stryktåligare dock, BMW är det rätta valet. V70n är ett minst lika bra val som en E39. | |
|
Varför inte en M5 touring eller en RS2? Om du tycker att de är för gammla så välj en 540 touring med M-paket och 6-vxl eller en S4 Biturbo avant eller om plånboken tillåter en RS4 eller RS6. Gamla V70R är ett skämt, den framhjulsdrivna är att föredra men de känns som en gammal Volvo 850... |
|
cane |
Tack för alla svaren, toppen info i denna tråd! Mycket som talar för en 540 tycker jag. Hade ingen aning om att AWD systemet före 02 var en svag punkt & törstigt, måste erkänna att det känns väldigt tveksamt att gå på en framhjulsdriven bil... M5 touring o RS2 är häftiga förstås, men de börjar bli väl till åren. Kanske om man hittade ett fint ex... |
cane |
RS4 och RS6 hamnar utanför prisklassen, tycker de verkar börja på runt 250-300k, vill ha en bruksbil för en lagom summa, typ 150k, som ändå har en rolighetsfaktor. |
|
Har svårt att tro att volvo V70R AWD drar 0.3 mindre än 540in. Min volvo drog mycket mer än 540in gör på motor. Sen är jag mycket besviken på fyrjuls driften på volvon var mycket bätre på den audi a6an som jag hade |
|
| Mercedes E50AMG T börjar krypa ner i pris. Vet inte ifall det går att fixa någon för 150 kkr men de är inte myckat dyrare än så ivf. Kanske inte världens skönaste körmaskin men snabb rakt fram och har ett e n o r m t bagageutrymme. Du kan skaffa tre ungar till utan att behöva byta bort Benzen... :-) | |
|
E55T AMG tillhör den mest rostdrabbade MB personbilen på senare tid skulle jag inte köpa om den inte är garanterat rostfri och därefter rostskyddsbehandladsdirekt, E50 AMG W210 finns inte som T-modell, MB finns även som 4-matic. Lämpliga alternativ till 540i E39 är Audi A6/S6 C5 med 3,0 V6, 2,7T V6 och 4,2 V8:an trimmad version finns i S6. Mvh Stephan |
|
|
Benny 540: Jämförelsen av bensinförbrukningen var mellan V70n 2,4T och 540iAT och givetvis så beror det ju på vilken typ av körning man jämför med. Jag har haft båda bilarna och har under den tiden haft en mer eller mindre identisk typ av körning. 540 har ett genomsnitt som ganska exakt ligger 0,35 l/mil över Volvons. Detta är mätt med ca. 1500 mil med Volvon och 3000 mil med 540'n. ___ BMWCS #5157 |
|
|
Stephan735: Om rädsla för rost finns så skulle jag även utesluta 540 Touring. Rostar lika mycket som nämnd Merca. Fick byta baklucka två gånger på min touring, trots att jag sköter min bil noggrannare än genomsnittsbilisten. Mycket riktigt finns ej E50 AMG i T-utförande. Tänkte på E55. |
|
|
Mercedes är värre, en Tysk biltidning hade begspecial om E-klass W210 T-modell facelift nu i år, den bilen hade rost på insidan av bakskärmarna och i golvet på bagageutrymmet, den var vad jag skulle säga bortom räddning, så illa har jag inte hört att E39 Touring drabbas. Mvh Stephan |
|
| Stephan735i: Sör i forumet på exemplevis "rost AND e39" och du får läsa om rostiga huvar, bakluckor, dörrar mm. Inte roligt men bitter verklighet. Både Mercedes och BMW rostar på tok för mycket. Egentligen stor skandal. Mercedes problem har uppmärksammats mer i media än BMW:s dito. | |
|
bjoerck; Jag har läst om rostproblemen på E39, håller helt med dig att det är skandalöst dåligt på en så kallad kvalitetsbil, men jag har däremot inte läst om rost i ickelöstagbara karossdelar som MB W210 drabbas av, därför är E39 ett bättre val än W210. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.