|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har letat bland mina utr. koder & sånt för att kolla vad jag har för sorts larm .. men ingen lycka! Jag har en BWM larm dosa & säljaren sa att det skulle vara imobilizer i larmet.. men hittar inget om det.. Sen verkar jag inte ha nån lysdiod till larmet.. hade en blinkade på stereon men det borde väl finnas fler??.. för stereon åkte ju ut det första jag gjorde /Patrik 525 Touring | |
|
Har du inte en diod/lampa på övre mittre gallret i instrumentpanelen. Mvh Danne Never feel sorry for yourself. |
|
|
Tillverkade före eller efter januari 1995? Då byttes startspärren från tillval till standard, troligtvis ett annat system också. Mvh Stephan |
|
|
04/95 gjordes den enligt pappret under stolen.. näe jag kan inte hitta någon lysdiod *hmm* |
|
|
Då har du standard startspärren, den avaktiveras utan att något speciellt görs med just startspärren, testa att låsa bilen med fjärrkontrollen, lås upp den med nyckeln och sedan försök köra i väg med bilen utan att larma av den, vad händer då? Jag har en lampa på instrumentpanelen på mina E34:or, där mottagaren till fjärren sitter. Mvh Stephan |
|
| aha.. det ska jag testa!,, min diod kanske e paj! ..nu när det e så kallt så har hela panelen fått fnatt.. man ser inte ett skit vad som står på lcd,n | |
|
Fabriksmonterat originallam styrs av knappar i nyckeln, alltså finns det ingen lös dosa. Imobilizern sitter i nyckeln och infördes januari 1995. Immobilizer gick inte att välja till före januari 1995, däremot har orignallarmet en "vanlig" startspärr. IR-mottagaren sitter i backspegeln (alternativt i "sockerbiten" i taket på tidigare modeller). Dioden sitter i fläktutblåset, och blinkar vid aktiverat larm. Dioden används också för att initiera fjärrkontrollen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Så då kankse jag bara har en vanlig startspärr!.. hur kan jag kolla upp om jag har en immobilizer? & vart kan jag hitta en bruksanvisning till larmet? /Patrik |
|
|
Knappa in chassinumret här Länk , så får du fram tillverkningsmånad. Är det eftermonterat BMW-larm, bör BMW kunna få fram bruksanvisningen. Är det IR- eller radiostyrt? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Japp som jag skrev ovan är den tillverkad 04/95 & tur att man kollade med översättningsprogget att man bara skulle skriva in dom 7 sista siffrorna på länken.. Larmet går på radio signaler | |
|
Då har du imobilizer, dvs bilen går inte att starta utan rätt nyckel med chip i. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
okey alltid något.. kan man få fönster & taklucka att stängas med org. larmet? |
|
|
Erikw; Jag har två utrustningslistor på 540i tillverkade 1994, båda har kod 900, vilket är startspärr godkänd av AZT/TÜV, om du vill kan jag skicka den ena till dig. Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Jag tror dig, det står exakt samma sak på min utrustningslista. Min 518i är tillverkad 10/94 och saknar imobilizer, men har fabrikslarm med startspärr. Anledningen är att man "återanvänder" siffran för utrustningskoden, men ändrar namnet. Det kan ge lite lustiga fenomen, t ex så har min E32 enligt utrustningslistan HDC (Hill Descent Control), men när den tillverkades hette det ASC. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Var ut idag & letade efter nån lysdiod.. men ikke!! inte kul att ha larm när det inte syns att man har något.. hmm jag har någon liten pryl vid backspegeln.. det ser ut som en krossensor men den skrämmer inte direkt iväg tjuvar.. Det borde inte vara så att lampan i BMW org. stereon hörde till larmet? nån som har en bild på hur deras lysdiod sitter?? /Patrik |
|
|
jag har inte knappar till larmet på nyckeln utan har dosa.. den har ovala knappar & BMW logo.. kan det vara en eftermontering? |
|
|
Ja, det är eftermonterat: Länk Enligt bilden ovan ska det finnas en lysdiod. Fabriksmonterat larm stänger taklucka och fönster, på samma sätt som när man håller kvar nycklen i lås-läge i dörrlåset. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Välkommen till mystiska larmklubben! Jag har länge försökt bena ut vad jag har i min som original, men för säkerhets skull, har jag låtit eftermontera ett Cobralarm. Det skumma med min var att: Låste jag med fjärrnyckeln och rutan nedkörd, gick den att starta -men det kan vara nån verkstadsfunktion? Låste jag när jag satt i förarstolen, då startar den inte - aha tänkte jag, sensor i stolen? man kan ju inte köra den ståendes.. Det är som sagt ett mysterium, men enligt koden i utrustningslistan Länk och att den faktiskt inte startar i vissa övningar, tolkar jag det som att nåt startspärr finns där... Bilen tillv. 10/94 |
|
| verkar vara nått speciellt.. hmm larmet är iaf. ett Ilalien tillverkat [url]Länk ska testa om jag kan köra med rutan nedkörd.. konstigt att det inte är fabrikslarm som standard.. | |
| hmm hatar att inte ha någon lysdiod.. men det måste ju gå att eftermontera.. om man tex köper en sån där larmattrapp & plockar isär den.. monterar lysdioden i dörren & kopplar in det på centrallåset? så att när den är låst så blinkar det & tvärtom skulle det funka ??? | |
|
Min, tillverkad sista mars -95, har orginallarmet + immobilizern, och jag har även en separat instruktionsbok för just detta på X antal språk. Även en lysdiod i "det övre mittre luftutblåset". Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.