AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.522

Önskar tips om bättre bas i framdörrarna på E39

jo
7
jonash0
530iA Touring -02
Som en del andra här på forumet har jag också varit V70-ägare. För den oinvigde kan jag nämna att ljudet ur originalsystemet otvivelaktigt är flera klasser högre än i E39. Man har lyckats få till ett klart, rent ljud med fast bas som går att spela väldigt högt utan avkall på kvalitet. Innan jag köpte min E39 så hade jag läst att ljudet inte var någon höjdare och nu vet jag dessutom av egen erfarenhet att så är fallet. Jag har nu börjat byta ut mina dörrhögtalare fram och det blev ett 2000-kronors kit från MDS med ett tävlingsfilter designat av Backe. Jag råkade nämligen träffa på en kille som själv byggt med MDS i en E39 touring med gott resultat - så därför blev det MDS för mig också. Efter att ha bytt ena sidan och börjat ljudtesta inser jag dock att skillnaden inte är så häpnadsväckande som jag hade hoppats på. Basen är framför allt fortfarande väldigt tam. Nu går det inte av fysiska skäl inte att trolla fram någon djupbas ur en 5,25-tummare men jag hade ändå väntat mig mer. Jämfört med Volvon som har 6,5-tummare i framdörrarna så är skillnaden lite väl stor. Jag åkte till MDS och fick tipset att fylla den lilla plastlådan i dörren (1,5 liter?) med mer dämpull, på så vis lurar man basen att spela djupare. Har inte hunnit testa detta ännu men förväntar mig inte någon markant skillnad. Nu undrar jag om ni andra som bytt ut framhögtalarna fått några heta tips från de firmor ni handlat av. Har någon t ex tagit upp ett hål i baksidan av plastlådan och utnyttjat hela dörren som resonans? Kan det t ex vara så Volvo har löst det? Jag skall förresten nämna att jag har monterat in ett slutsteg som numera driver frontarna och självklart kompletterar jag med en subbas längre fram. Men jag vill ändå ha en fastare och bättre bas i fram!

Nån som har några bra tips?
Jonas
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Bra ljud med MDS.. är inte det lättaste projektet! hade du inte köpt prylarna hade jag rek. DLS, Amega, MB Quart, m.m

Men för att få djupbas är dämpull ett billigt knep, annars kan du alltid göra en sluten låda så stor som möjligt, mer effekt gör ju så att du får mer kontroll & det är aldrig fel..

& är du på nån mässa el. tävling kolla in killarna som har DD 6,5" i dörrarna Finns bara ett ord "Brutalt"..
Robsarve
Tråkigt att du köpt grejjer som du inte är nöjd med, tyvärr inte så ovanligt med MDS...

Ett par femor kräver normalt inte så mycket större låda än vad e39:an har, och man kan trixa en del för att få till det, men beskriv först hur basen ur kitet du har låter, En högtalare i en för liten låda spelar ganska mycket midbas, dålig djubas och ar dålig kontroll - låter lite "brummigt" i basen. Om så är fallet finns det en del fix man kan göra, men om de spelar snygg bas nu så blir det inte bättre av en större låda - det blir det bara med element med ordentliga djupbasegenskaper.

tycker Erik
jo
7
jonash0
530iA Touring -02
Tack för synpunkterna!
Efter att jag har tryckt i mer dämpull och installerat båda sidorna ska jag spela in dem. Sen får jag återkomma med ett riktigt utlåtande.

Robsarve: Det låter just nu precis som du säger, lite "brummigt". Faktum är att originalelementet låter klarare och snärtigare. MDS-elementet hade en helt annan karaktär när jag provlyssnade i butik. Kanske försvinner brummigheten med dämpullen och efter inspelningen.

Jonas
Robsarve
Dämpull brukar hjälpa.

Om det inte är tillräckligt, borra då 4 st 5 mm hål i bakkant på undersidan av lådan. Tryck sen den bakersta decimetern helt full med dämpull och lägg lite mer löst längre fram mot högtalaren.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Erik, verkar vara bra tips! Skall prova då jag har "hål" i frekvensgången mellan 80-125 Hz och vad jag tror är kraftiga låd-relaterade resonanser däröver.

Mvh Björn
Robsarve
Tror inte det är mest lådresonanser då, utan det är helt enkelt så en högtalare i för liten låda spelar. -Fram med borren!
jo
7
jonash0
530iA Touring -02
Erik: Det där med hål i bakkanten lät intressant. På vilket sätt förändrar det ljudet? Spelar avståndet mellan hålen någon roll?

Har nu fyllt upp lådan och tätat men är fortfarande inte direkt imponerad. Med diskanten på min och basen på max och hög volym hörs det ett smattrande ljud från basen. Bytte till den andra MDS-basen och fick ett lite bättre ljud. Funderar på att testa med mina gamla Macrom 54.10 (4-tummare) i stället. Dom lät otroligt bra på den tiden jag pysslade med bilstereo. Det enda felet med dem är att det är en koaxial (men med soft dome diskant), kanske den går att pillra loss. Jag ska även ta en sväng till närmsta DLS-handlare... MDS-elementen kanske får hamna där bak i stället.

/Jonas
Robsarve
Det blir en resistivt dämpad "halvsluten låda", kallas för aperiodisk. Detta är då fattigmansvarianten, det finns färdiga membran om man vill ha det riktigt bra, men till femmor funkar ovanstående oftast väl.
Hålen bör sitta i någorlunda tät gruppering, men det är totalarean som är viktig.

Macromerna låter riktigt gott, men låt diskanten sitta kvar. Det gör inte nått att det sitter lågt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.