|
|
|
|---|---|
jompa12 |
FRÅGA KOLON? jag funderar på att köpa en 320 E30 runt 85-88 års modell, är det något speciellt man bör tänka på? jag har hört att det är mycket krångel å dyra rep så jag är tacksam om någon vill dela med sig med sina erfarenheter/funderingar tack på för hand /jompa |
|
På de jag hade var det inte mycket problem, inte så rysligt dyra delar heller. Men kammen brukar gå runt 20000mil och det kostar en del. De är inte mer problematiska än någon annan e30. |
|
|
Med risk för att skrämma dig: Jag hade en E30 320i -87 fram tills i höstas. När jag köpte den hade den följande fel: * Starkt tickande motor (!) * Bensintanken läckte så fort den innehöll över 25L * Bensinmätaren funkade inte * Avgassytemet var sönder * Instrumentpanelen inte riktigt som den skulle.... Sånt är det, men du kommer säkert att trivas, men den enda motiveringe för att köpa 320 istället för 318 är sexan, annars är 318 ett bättre köp! Alexander Fäldt ///Mmm... |
|
| Klart du ska ha en e30....jag har en 320i- 85, Har haft bilen i 1 år nu och det ända jag bytt är kamremmen + stötdämparna (bytte samtidigt till sänkningssats), bilen har gått 25k mil, det tycker jag är ett bra betyg. det är bara att slå till!! | |
|
Alex> Varför köpte du ett sånt objekt?.....eller fick du den gratis? --------------------------------------------- "Speed doesn't kill, it's the sudden stop..." |
|
|
Hej! Är det din första BMW? Om så är fallet satsa på en 318i istället för 320,vill du ha sexa köp en 323 eller 325i Skillnaden mellan 320 o 318 är egentligen bara den att sexan har ett skönare sound. Prestandan är i princip likvärdig. Jag tycker att du skall satsa på 318i mellan 85-87 pga hållbar mekanik o "prova på tid" med BMW. Sedan investerar du i de mera potenta vagnarna med ruggig körglädje i, de stora sexorna ;) Kolla upp bilen du slutligen fastnar för väldigt noga,service,ägarförhållandena mm mm.Annars kan det bli dyrt som du själv säger. Mvh Janne. |
|
|
wath: yepp! =) Alexander Fäldt ///Mmm... |
|
|
Varför inte en 323:a väldigt rolig bil speciellt på vintern. går som ett skållat =) har inte haft några dyra reparationer på min 24000 mil ioförsig skruvar jag det mesta själv men det har inte varit några dyra saker...bar lite kluriga bytte värmepaket vilket inte va kul, det beror dock inte på slitage utan på nån idiot(läs Midas) glömde fylla på glykol när jag åkte upp till norrland över jul och det var -38 grader =) |
|
|
Om man ska titta på det ekonomiska: En 323a drar avsevärt mycket mer soppa än en 318. Min 320i med 323 motor drog i snitt 1 liter/mil om man körde snällt, jag låg ofta på 1,2-1,3liter mil. Jag hade 2 motorer båda drog lika mycket. Min 318is ligger på i snitt 0,75-0,8 har inte testat riktigt. Vid landsvägskörning ligger jag på 0.65 l/mil nu. En vanlig 318i ligger strax under en 318is i förbrukning, inte mycket men lite. Vid körning mellan Norrköping och Grängesberg(södra dalarna) via örebro. Skiljer det ungeför en halv liter per mil mellan de båda bilarna! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.