AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.043

Hur kan en 528iA -97 ha så dåliga avgasvärde

Är spekulant på en (bildvis) snygg 528iA -97 i Trelleborg. Har inte kollat på den i verkligheten då jag tänkte kolla upp den lite först. Fick de två besiktningsprotokoll som finns sedan bilen kom till Sverige mailade till mig, och såg att den hade blivit gravt underkänd vad gäller avgasvärdena vid första besiktningen:

CO:4,5 (0,5)
CO2500: 2,2 (0,3)
HC: 164 (100)
Lambda: 0,94 (0,96-1,03)

Vad beror detta på? Betydligt fler mil än angiva <10000. Dåligt servad? Hjälp, tack!
Jag kör en gammal Citroen -90 idag, och den har aldrig haft så dåliga värden.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Det finns många orsaker till dåliga avgasvärden, dåligt med service, utbränd katalysator, lamdasond, LMM mm.

Hur såg avgasvärdena ut vid senaste besiktningen?
Hur ser avgasvärdena ut idag?

Om bilen är helt frisk så ska HC vara under 10, CO 0,0 osv.
Det senaste protokollet är hur bra som helst, men jag bara undrar eftersom bilen när den kom till Sverige bara hade gått 7000 mil.

Jag misstänker skruvad mätare, men bilen har haft samma ägare Sverige i två år så de måste varit nöjda (eller blivit så blåsta så det inte ville släppa bilen). Bilen ska enl uppgift dock vara fullservad av tidigare ägare (endast en). Då borde ju inte detta inträffa.

Jag trodde mest att detta kunde ha en naturlig förklaring och att det var vanligt att X el Y gick sönder vid ett visst miltal, och förklarade värdena.

Nåja, jag får väl åka o ta mig en närmre titt. Någon som vet var man vänder sig i Malmö för att kontrollera miltalet på bilen?
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Var uppmärksam!

Ring verkstäderna som servat bilen i Tyskland, det är den enda relativt säkra metoden, att bilen haft en tidigare ägare behöver inte betyda att den inte skruvats.

Om bilen haft samma ägare hela tiden i Sverige borde väl denne veta vad som var fel på bilen.
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Har för mig att CO-värdena ska sjunka om man ser till att höja lambdavärdet?!? Hur är det med den saken?

Anders

stefannorr
Ja värdena såg ju inte alls bra ut...nåt som är viktigt med BMW o automatlådor är att varmköra dom ordentligt eftersom dom knappt varvar något alls med automat...har dom 2 ggr på besiktningarna fått fara en sväng o varmköra ordentligt o då har värdena blivit perfekta..sista gången så körde ja en rejäl sväng me sportläget i och då var de perfelta värden..men i de fall du visar på bilen du är spekulant på så är lär de inte hjälpa med en varmkörning...det är ju bara du frågar tidigare ägare va som spökat me avgasvärdena och va dom bytt i så fall när nu värdena var bra vid sista besiktningen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En fullständig förbränning ligger på Lambda 1,00 - lägre värde (t.ex. 0,94) är en fetare blandning än idealt vilket får de övriga värdena att bli dåliga.

Om den var ordentligt varmkörd så har antagligen lambdasonden gått sönder (och om det var för ett tag sen så är antagligen katalysatorn förstörd också).

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.