AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.628

Luftning av bromsar E32

Paap Reeder
Hej!

Tycker att min bromspedal är litet svampig efter att jag lyft ner E32´an från pallbockarna och börjat köra litet i snön.

Luftade HB -VB - HF - VF.
Kanske borde jag ha luftat i ordning HB-VF samt VB-HF .... men har det ngn bestyelse egentligen???

MVH /// Paap R
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Hej Paap
Jag har haft 4 st 750 E32 med de stora bromsarna fram med fyrkolvsok, och jag har upplevt samtliga som svampiga i pedalen, och inte alls lika effektiva som de vanliga bromsarna på tex. 735i. Jag vet inte om det skall vara så, men jag har tagit det för givet eftersom samtliga exemplar jag har haft har varit likadana, men det hade varit roligt att få klarhet i det.

BMW CS #5139
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hej Paap!

Var det inte så att med ASC+T är luftningsförfarandet annorlunda?
Fast om du inte haft systemet tömt, bör det inte påverka.

Hur gammal är bomben?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Bästa är o suga ur vätskan för bilar med ABS.
Alt. är o trycksätta behållaren, pumpa aldrig på pedalen o släpp trycket, pumpa igen o.s.v, detta skadar huvudcyl.

Tycker inte att min pedal i 750:an är svampig utan mycket känslig o väldigt effektiv i bromsarna, .i.o.f.s helt nya skivor o belägg, men den var lika innan bytet oxå.....

Ska nog inte vara svampig i pedalen, då är det luft eller en krets borta.......

///Magnus
Ja
192
Jan Ek
728 -00
E21/Magnus

Vad eller hur skadas i huvudcylindern?

Paap
Jag har haft en E23 med liknande problem/känsla (svampig) , det visade sig vara "bomben" .Sök inlägg för bomben.

Mvh
Janne
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Jan Ek:Genom att du ökar slaglängden utanför normal rörelse så kan tätningarna skadas i huvudcyl., ofta uppstår då ett inre läckage o bromsarna blir aldrig som förr igen, med mjuk pedal o dålig bromsverkan som följd.

Sen är det ABS är det bästa att suga ur vätskan, annars kan luftfickor uppstå i ABS-hydralenheten......

///Magnus
Paap Reeder
... måste protestera litet mot E 21.
Har pillat isär båda bromskiten på både min gamla E28 och så E32:an.
Bromssystemens funktion ... förutom ASC´n .. är identiska.
Bromsservo och H-bromscylinder kan omöjligen ta skada av "pedal fullt nere".
E28´an luftar jag alltid med "fullt i botten" metoden .... men man blir aldrig för gammal att lära sig nått nytt.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... får snart fatt i en ny bomb ty jag vet att den är helt slut som bomb.

MVH /// Paap R
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
På en ny h-cylinder händer inget om man kör med "fullt botten"
metoden.
Men på gammal har det oftast bildats avlagringar och rost utanför
kolvens normala arbetsområde, som gör att gummitätningarna
ibland kan ta skada.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bromsarna på min E32 var svampig med helkass bomb. Att sedan full bromsverkan kom först efter någon sekund, gjorde inte körupplevelsen behagligare...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Är huvudbromscylindern ok då? Sen är det så att silikonbaserad bromsolja gör att bromsarna upplevs svampigare. Däremot är den bättre i avseendet att den inte suger åt sig vatten och med det orsakar korrosion och lägre kokpunkt.

Mvh: Tobbe
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Jag hade oxå en svampig känsla i pedalen,men tyckte i övrigt att bromsarna var ok.På bilprovningen fick jag nerslag på att bromskraftsfördelningen mellan fram o bakbromsarna var felande.Ledde till byte av huvudcylinder o bromsvärdena blev ok plus att som en bonus så försvann det där svampiga intrycket helt o hållet oxå.Så jag skulle gissa på att du kanske har ett liknande fel på din smälla paap. mvh//jacke
sj
2
sju40
740ia -93
Tjena, jag smyger in en fråga här jag också! Min bil har ställbara dämpare (EDC ?) där framdämparna är HUR svampiga som helst och bak är de stenhårda, vad är det för fel då? Jag känner också av att min bromspedal har blivit mycket mjukare än den var förut. Kan man lufta systemet för broms och dämpare (Det är väl samma?) och då få ett bra resultat eller tror ni att jag måste köpa nya dämpare? Hör till saken att jag är oduglig vad det gäller bilmekning och sånt :)

Tack för mig!
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Paap Reeder: Anledningen att inte trampa cylindern i botten är just att avlagring o rost bildas utanför arbetsområdet och trycks då kolven över detta så tar tätningarna skada, detta gäller naturligvis en gammal cylinder i en gammal bil:

En helt ny cylinder är ingen fara att trampa i botten, men hur ofta o hur många har en ny huvudcylinder??

Men man gör ju som man lärt sig, o det är ofta o trampa på pedalen vid luftning, det kan gå bra eller så uppstår ett inre läckage som "jacke" hade erfarenhet av enl. hans beskrivning.

Om man trampar snabbt med en trasig bomb så blir pedalen stum o efter nån sekund börjar den sjunka, o bromsarna tar först då...
Står man stilla o håller konstant tryck på pedalen så brukar den sjunka undan efter en kort stund, detta är klara symptom på defekt bromsbomb!

///Magnus
Paap Reeder
... OK E21 .. då är jag med.
Kan mycket väl vara så att H-cyl är litet ärjad i bottenlägena på E32:an. Inte alls omöjligt.
På min E28 är den absolut inte det.

Tror nog jag åker på att lufta en gång till ty ... så var den inte förra sommaren.
Väntar nu på bombnedslaget i brevlådan så jag får den bytt.

MVH /// Paap R
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hade otroliga problem med att lufta bromsarna också på min gamla 735, lyckades aldrig få det bra.

På BMW Danderyd hade vi för övrigt luftningsproblem med en 316 som hade antisladd, just antisladdsystemet DSC krävde att datorn anslöts till bilen under luftningen - annars blev det luftfickor i ABS...

Mvh
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Det där med avlagringar i cylindern hände på min e3, trampade i botten några gånger sen så kändes det som att trampa luft.
När man luftar bromsar har jag fått lära mig att man går i ordningen VF HF VB HB, alltså man börjar med oljans kortaste väg till en cylinder, för att minimera risken för luft.

Min: Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Menar oljans kortaste väg till ett ok, och inget annat.

Min: Länk
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Erik G: Nästan rätt, man ska alltid börja med den luftnippeln som är längst bort från huvudcyl. och jobba sig närmare....

Alltså normalt: börja HB o sluta VF!

///Magnus
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Har nyligen bytt bromsskivor fram och bak, bromsklossar likaså samt handbromsbackar. Nu sjunker bromspedalen, och bromsarna tar halvtaskigt. Någon som har någon idé?
US
547
US
850 iA -92
Kollat nivån i bromsvätskebehållaren? Luftat i den ordning E21-racing nämner, med högt tryck på pedalen?
Ett vanligt problem på äldre bilar är att man vid luftning trampar pedalen väldigt djupt och får då kolven i huvudcylindern att nå till lägen dit den aldrig nått tidigare med följd att rostavlagringar följer med tätningarna tillbaka som då börjar läcka.
När man påbörjar bromsmeket kan man sätta en plankbit mellan stolen och bromspedalen och "trampa" ner pedalen en liten bit. Då kommer kolven i huvudcylindern inte att släppa igenom någon vätska och inte heller släppa in någon större mängd luft. Lättare att lufta med bra resultat.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.