|
|
|
|---|---|
|
Undrar vilka modeller på e36orna som det är kamrem på och kedja? mellan åren 91-94 //Xtr4 | |
|
316i och 318i (inte is!!) har kamrem 91-93. 94 kom kamkedja till 316/318i. resten har kedja mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 "Öl byggde denna vackra bil" :-) |
|
|
Okey tack så mycket! =) //Xtr4 |
|
| är det bättre eller sämmre med kamkedja? har en 94a | |
| Bättre med kedja! Då slipper man ju rembytena i tid och otid som är på M40! (var 4000: mil!!!) | |
|
olssonjonte>>>Generellt sett bättre....Iaf den erfarenheten jag har ang. dem M30/M10 BMW's jag haft.. Remkonstruktioner är bara ett sätt för tillverkaren att få det hela billigare.. När BMW's M-motorer får remmar där då kanske jag börjar fundera i andra banor ;) Ve den dagen...då byter jag märke direkt. Mvh Janne. |
|
|
okej det låter ju bra... hörde att man ska byta kedjan när det börjar låta om den.. stämmer det? inga milbyten då eller? |
|
| Normalt håller kedjan bilen ut, och inga bytesintervaller finns. Om missljus uppkommer bör kedjan kontrolleras och eventuellt åtgärdas. | |
|
olssonjonte>>>Det stämmer med det förbehållet att det som först och främst då byts är egentligen sträckaren...Normalt inget milbyte på själva kedjan på"vanliga" svenssonmotorer. En del menar på att kedjan ska bytas vid miltal också,men det där är inget som iaf jag tycker du bör fundera på med en 318i hur som helst,om den nu inte "rasslar o lever djä*****" rent allmänt...Och gör den det då har den gått låååångt mer än vad den tillbakaskruvade mätaren visar ;)) Mvh Janne. |
|
| Ja usch för remmar. Jag höll på och byta på min M40 i kväll, och jag blev rädd när jag plockade lös kamremskåpan. Remmen hade töjt sig flera centimeter, den var helt lös, den hängde slapp. Inte ens med spännaren i sitt yttersta läge så var den ens i närheten av remmen. Jag måste ha kört med änglavakt det sista året. Skall se om jag kan se något fabrikat på remmen när jag får lös den. Men först måste jag lista ut hur man får loss fläkten... | |
|
okej.. nej jag hör inga missljud å liknande.. hade aldrig hört talas om kamkedja innan jag köpte bmw.. kan ju inte så mkt om bilar, har en kompis som kan, tur det.. är det ovanligt med kamkedja? mvh jonte |
|
| Nej, det är ganska många bilar som har kedja. Mercedes har väll på nästan alla sina till exempel, det sitter kedja på VW VR6, nissan terrano osv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.