AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.937

Jag passerade 245km/h med min 525?

Sida 1 av 2
Hur kommer det sig? Det står att den har en toppfart på 238km/h men jag körde senast MER än 245km/h jag o en polare och full bagage o full tank! mätarfart alltså typ 246-247km/h. OBSIngen/medvind/motvind/nedförsbacke på autobahn

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
För att kör du mätarfart 247 så lär det inte vara mer än 238 egentligen. För övrigt lär inte toppfarten vara så exakt på kilometern heller.
Glädjemätare?
mosse: ?????

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Nästan alla hastighetsmätare visar 6-8% för mycket. Jag har en Navman GPS som också mäter hastighen. Jag har jämfört BMW 320, Audi A4 och VW GTI och alla visar för mycket på bilens mätare. Ju högre fart, dess större blir felet. Alltså är 110 enligt mätaren egentligen drygt 100, etc etc. Det är därför man pratar om "glädjemätare", kanske vill alla bilfabriaknter bygga in lite marginaler?
Alltså kan jag med gott samvete köra knappt 100 enligt min hastighetsmätare på 90-väg ;)
Jag har kört 200km/h på mätaren med en Nissan Sunny N13 1,6 12V 90hk som har en riktig toppfart på 170-175km/h= mätaren visar för mycket, det är svaret på frågan.

Mvh Stephan
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
jag har typ kört 8 audi tt alla har gjort 260 på mätarn,enligt audi ska dom göra 243 så mycket fel visar dom

Okey då har jag en glädjemätare :) är det så på alla bilar fan?

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Ha också i åtanke vilken hjul kombination som sitter på, så att det är rätt rullomkrets!
Mvh Danne

Never feel sorry for yourself.
I princip alla bilar som säljs i Europa har "glädjemätare" utom vissa Amerikanska bilar, den Corvette ZR-1 som Teknikens Värld körde 1992 visade mätaren för lite, inte mycket men ändock för lite, det ska inte gå att skylla fortkörningen på hastighetsmätaren, det är den största? anledningen till den rådande situationen.

Mvh Stephan
andha45
På alla 250-begränsade bilar jag kört har man kunnat köra minst 260 = talar för att det är glädjemätare.
andha45; Jag kan inte köra 260 km/h på mätaren på min svarta 540, ca 256 km/h var max, den gröna har jag inte kört så fort med, på grund av vinterdäcken inte klarade mer än 210 km/h när jag hade chansen.

Mvh Stephan
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
man kan ju alltid låtsas att det går så fort :)

Jag har kört 260 km/h på mätaren med min fartbegränsade 330. Gpsen sade då 258 km/h. Så någon glädjemätare tycker jag inte den är direkt.
De är inte tvärstopp vid 260 heller känns det som, skulle misstänka att det går att köra bilen upp till varvtalsspärren. Den är och andrasidan inte sådär jättelångt borta vid 260 på en manuell 330. Steptronicen är bättre, där ser det ut såhär vid 250 km/h tex: Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Intressant att se bränslemätaren vid den farten, wendtan :-)
Hehe, ja den bör bara i botten.
Än mer intressant är att farthållaren är "aktiv". Jag vet dock inte om han använder den eller inte, men de ser lite galet ut :)

Här är för övrigt en 0-260 km/h video av en orginal 330 SMG.
Jag att jag postat den förrut, men för folk som är intresserade finns den här: Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Konstigt,
när jag hade min 525i (manuell) nere på autobahn senast tangerade den 6000 varv redan i 230 mätarfart på femmans växel.

Den visar antagligen extremt "rätt" min mätare. Kändes lite meningslöst att pressa den till varvstoppet (6500 varv)? bara för några km/h till......;-)

/M

Min bil:
Länk
andha45
Det kan mycket väl hända att kombin har lite lägre utväxling.

528i touring körde jag vid ett tillfälle, och den varvade mer än min sedan. 528iT och 728i har tydligen samma utväxling.

/PH
ka
49
kain
525I, -91
Jag har också haft GPS i bilen och min hastighetsmätare visar ungefär 10km/h, nästan hela skalan.
60 på mätarn blir ungefär 52, 110 blir 100 o.s.v..

Nu blommar asfalten..
andha45
I BMW:n visar GPS/färddator inte så mkt mindre, men några km/h.

I S60:n visar färddatorn ett par km/h mer än hastighetsmätare, samma sak i en tidigare ägd S80.

Jaja, polisen har ju rätt mycket marginal...
wendtan: Vad e det för gul lampa som lyser på höger sida i videon? Handbroms?

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.