AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.967

Tillfällig reg. vid import

Jag står i valet och kvalet huruvida nästa bil ska importeras eller inte. Det lutar åt att det blir import. Det som jag blivit lite nyfiken över är det här med tillfällig registrering i Sverige.

Med största sannolikhet kommer inte bilen att registreras in direkt (dragkrok och lite annat ska på om det inte redan finns på den bil man hittar). Möjligheten finns ju då att fixa en tillfällig registrering. Jag vet att om man exporterar en bil och använder sig av tillfällig reg. så får de skyltarna ett nytt regnummer.

Är det någon här som använt sig av tillfällig reg. vid import och vet huruvida det regnummer man får på de tillfälliga skyltarna är detsamma som man sedan får när man gör den "riktiga" registeringen?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det bästa är att ta in bilen med dom röda plåtar (reg skylt med röd ruta) för att man ska få köra bilen här i svergie!
Det kan ju ta några dagar för att få besiktning för bilen och då kan man ju hinna sätta på dragkroken på bilen innan det är dags för besiktning.
Jag gjorde så att jag regade den först nu när jag tog hem 328 så på en vecka var den besiktigat o registrerad!
Sen kostar det inte så mycket när jag ska ombesiktiga bilen när jag väl satt på dragkroken. 300-400kr har jag för mig! För då kan du ju ha riktig försäkring på bilen, annars är det bar en trafikförsäkring som du får vid tillfälliga registrering! Och då kostar det mer eftersom tillfälliga registrering är väldigt dyr, kostar några tuesnlappar.

MvH Bmw 4-ever
Var har du hittat infon att tillfällig reg. kostar tusenlappar? Enligt Vägverket kostar tillfällig reg. vid import 300kr.

Och att ta hem bilen på röda skyltar har jag redan tänkt eftersom de gula inte är giltiga i Sverige. Men efter att man har kört över gränsen har man bara en vecka på sig att köra på de tyska exportskyltarna om jag fattat allt rätt. En tillfällig registrering vid import gäller i tre månader..

Men som sagt: min fråga löd: blir det samma regnummer på de ordinarie skyltarna som på ev. tillfälliga?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Inte när jag ringde vv. Först skaffar man skyltarna och sen försäkra bilen som då bara gäller bara trafik. och det var väl denna som då kostade en hel del, eftersom den är tillfälligt reggat. Ja det var nåt sånt. strulligt var det iallafall när jag ringde runt. Det var bara jobbigt. För kunde man köpa skyltar i tullen på den svenska sidan och då var det jätte bra men allt ska ju vara så komplicerat nu förrtiden!

När du köper skylten så köper du en slags trafik försäkring och där väljer du om du vill ha 15 eller 30 dagars skylt.
Sen får du köra bilen tills denna datum som det står på det röda fältet.

MvH Bmw 4-ever
Nu pratar du om den tyska röda skylten? Läste nånstans att oavsett datum så gäller den bara en vecka i Sverige.. Stämmer inte det alltså?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
öhh nu blev jag osäker!
Ja jag menar den tyska skylten.
Men varför skulle man inte få använda fordonet när den väl har trafikförsäkring från tyskland enligt skylten tills den datum den går ut? Hoppas du förstår vad jag menar.
Men som sagt svenskarna har ju egna lagar så det kan väl stämma att man får bara använda den i en vecka på tyskarnas exportskyltar!
Nu gjorde du mig osäker!

MvH Bmw 4-ever
Som sagt, där är jag inte heller helt säker...
Tack för infon om att tillfällig reg. kanske kostar mer än det smakar dock!

Men min fråga kvarstår ännu:
Om man tillfälligt reggar bilen och sedan permanentreggar den: blir det samma regnummer då?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
nja jag tror inte det. har för mig att det är ej samma form antal bokstäver siffrer! Är inte det än annnan färg på skylten? röd?gul?
Den tillfälliga skylten består av tre fält. Ett litet på varje kant, och ett "huvudfält" i mitten med tre bokstäver + tre siffror. De mindre kantfälten innehåller information om giltighetsdatum och ett litet versalt "B" om tillfälliga reggen endast tilldelats för Begränsat bruk. Men tre bokstäver+tre siffror gäller fortfarande. Inte som de gamla skyltarna som bar vita med svarta siffror och ett rött fält i varje kant med månad+årtal.
Glömde skriva: den nuvarande tillfälliga reg-skylten är röd med vita tecken.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
ok
Då vet ja det nu.
Du kan alltid fråga vv om hur det ligger till om det blir samma bokstäver/siffror som den tillfälliga!

MvH Bmw 4-ever
Jo det lutar väl däråt eftersom ingen här verkar veta =)
Hej,

Jag genomförde en tillfällig registrering på en MB jag tog hem förra året. Det blev samma bokstäver/siffror när regbes var genomförd och de ordinarie skyltarna kom.

//Erik
erikenkullen: tack för infon.
Hur mycket kostade det att regga tillfälligt? Var det ett par hundralappar det rörde sig om eller var det en dyrare lek? Tänker väl framföraltt på hur mycket dyrare det var att trafikförsäkra under tillfällig reg?
Hej,

300 för reg. Något gick fel så jag fick aldrig betala försäkringen och kommer tyvärr inte heller ihåg vad den skulle ha kostat.

Mvh

Erik, Bromma
Hehe.. lyx! Men kanske ändå en möjlighet att gå via tillfällig reg. då, om det nu är så att man inte ska göra reg-bes direkt.. Tackar för infon erikenkullen.
Slut på spekulationer. Har nu pratat med försäkringsbolaget om det hela. Skriver ner svaret här. Tror att det kan finnas ett intresse att veta vad som gäller, med tanke på att tråden blivit visad ett par ggr.

Försäkringsbolaget jag talat med är Länsförsäkringar Skåne. De sa att (för mig) skulle trafikförsäkring för tre månader (den period som tillfälliga registreringen gäller) kosta 1500kr. Detta är baserat på årlig körsträcka. Eftersom våran privatbil går 300 mil per månad så är det över LFs högsta gräns på 2500mil/år. Således hamnar vi i facket "fria mil". Om jag nu bara nyttjar den tillfälliga registreringen en månad så sker en återbetalning av resterande 1000 kr.

Tillfälliga registreringen kostar som erikenkullen nämnt 300 kr. Denna gäller i tre månader. Bilen kan tillfälligt registreras för begränsat bruk eller fritt bruk. Vid begränsat bruk finns även ett litet "B" med på skylten. Vilken omfattning man får beviljad är beroende på ett par olika kriterier. Ett av dessa är huruvuda man skickar in Briefet i original eller kopia. Om man enbart skickar in en kopia så blir det (enl. VV) endast beviljat för begränsat bruk. Begränsat bruk är till och från besiktning, verkstad och liknande.

Bokstäver på den tillfälliga registreringen och nästkommande frågade jag inte VV om eftersom jag redan fått svaret på det ovan (har även pratat med VV idag).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.