|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Har läst rätt mycket om både BMW och Corvette. Först så var jag helt inne på att få tag i en beg bil för mellan 250-300.000Kr, vilket var M5 E39 som gav mig mest om man tittade på allt. Nu efter ett tag så har jag fått syn på hur bra Chevrolet's Corvettes är. Riktigt fetgrymma bilar. Dessutom så finns Vettarna i Cab, och även Targa är Cab-aktig till 90%. Jag medger att en Corvette är ett bättre köp om man inte skall ha den som familjebil och tycker om att köra bil med mycket sportkänsla. Corvette är ett par värstingar när det gäller acceleration, oavsett om det är 0-100, eller 0-160. Motorernas stora volym ger högre vridmoment genom hela registret. Corvette C5 har faktiskt klarat 0-100 på 3.9s enligt Chevrolet själva under perfekta förhållanden. Detta gäller årsmodell 2002 som har förbättrat insug och därmed lite högre effekt (400Hp jämfört med 380/350Hp på äldre). Mer vanliga användare har kört den på 4.0s blankt. Har även sett en del filmer. Corvette ligger bra på bana och drar många andra sportbilar i högklass. Att motorerna är bland dom bästa V8'orna på jorden är givet. Hållbara, effektgivande, lätta och tål mycket trim. Man kan utan problem montera turbo/kompressor med rätt högt laddtryck utan att byta kolvar/vev parti. 500Hp är inga problem med hållbarheten i behåll. Mina planer på M5 E39 är helt skrotade och det blir en C5'a istället, och tro mig. Den kommer gå 0-100... Slutligen, BMW's utrustning och kvalité är dock fortfarande mycket bra. MVH // boostBMW |
|
|
Varför välja C6 till M6:ans motståndare och inte Z06.... :-P Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
|
Har sett filmklipp där Zo6 har spöat SL65 AMG och klipp där det är tvärtom.Men nog är det grymt slag i Z06an,tacka 7liters volym för det. |
|
|
någon so vet 100 till 200km/h tider? eller kanske när fartspärren på dessa bilar tar i? visst kul att åka fort 0 till 100 men ännu mäktigare att dra om fem lastbilar på tio sekunder på motorväg=))) FREDDAN |
|
|
Målgången ser ut såhär: Corvette Z06, 7.0L V8, 505hk, 1420kg: 3,7s Corvette C6, 6.0L V8, 400hk, 1442kg: 4,2s BMW M6, 5.0L V10, 507hk, 1710kg: 4,6s Men vilka som bygger den effektivaste motorn råder det ingen tvivel om. Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
|
Japp bmw m6 motor är mycket kraftfull trots liten volym.SL65 har ju turbo som gör att den är så grym.ZO6 har sin 7liters motor. |
|
|
Faktum kvarstår att M6 får stryk i dom flesta lägen av C6 Z06.. C6: 0-60mph=3.6sek 402m=ca 11.5@128mph. Dessutom har Vetten nog inga problem med M6an runt ringen, iom att en C5 Z06 gjorde 7.56 runt Ringen. |
|
|
Läser man Automobils tester av bilarna är sifforna jämnare, men att vetten spöar M6 erkänner jag utan tvekan! "Got fuel to burn, got roads to drive" |
|
|
men det var en väldans tjat om att corvetten är snabbare hit och dit. jag säger så här, 0-200 är corvette c6 förloraren mot m6an. så är det bara. z06 däremot piskar den. men faktum kvarstår, inte för att jag vill köra snacket "orättvisst för corvetten är lättare blabla" men helt ärligt jag tycker inte det är samma typ av bilar. bara det att m6 har baksäte bör ju skvalra om vad det är för typ av bil. m6an är en bekväm sportvagn med lyx helt enkelt, det är ingen riktig sportbil. corvetten däremot bör jämföras med ferrari och lambo. dock inte när det gäller kvaliten osv. men dessa bilar är mer av samma art. hade bmw kört samma stil som corvette så hade de kunnat strippa ner m6an rejält och då hade det inte varit nån fråga om vem som hade vunnit både på banan och på rakan. men de vill behålla sin imige och elegans. kolla bara va de gjorde med m3an (csl). den piskar c6an på bana ;) tänk er då om man gjorde en csl version av m6 om man ville??! hehehe kan dock tillägga att jag förmodligen kommer köpa mig en corvette c6 nu i sommar så tro inte att jag är partisk :) MVH ///Bimmarkomanen |
|
Conan999 |
Bimme330: Du lär inte ångra dej och lycka till med köpet. Jag hoppas att kunna köpa en C6:a nästa sommar då jag fortfarande är otroligt nöjd med min C5:a. När jag köpte min Corvette så kände jag direkt att det var absolut det bästa joch roligaste jag gjort när det handlar om bilar. Du hittar inte en mera prisvärd sportbil på marknaden. Jag har en 01:a med 5,7l och 350hk och egentligen tycker jag det räcker och blir över för bilen är riktigt snabb, väger 1480kg utan mej i bilen. Märktes inte minst häromdagen då det kom upp en Audi RS6 jämsides och ville tävla på motorvägen. Då har jag alltså C5:an med den näst minsta motorn, 345hk, 350hk, 380hk och 405hk är ju det som finns. Som sagt min nästa prestandabil kommer lätt att bli Corvette igen. Välkommen till Corvetteforumet sen Conan999 |
|
Skall man jämföra skall man kanske ta Z06 512 hk den är skitgrym åkte med en sådan förra veckan och den äger Länk |
|
|
Finns en värre nu med hyggliga tider på ringen. Länk |
|
|
Jo den ZR1 finns men inte i någon större omfattning tror att det bara finns ett fåtal som kommer till Sverige. Ha de T |
|
Conan999 |
C7??? Conan999 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.