AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
21.237

Nya M6 vs nya Corvette C6? USA slår Tysken?

Sida 4 av 5
V12 LeMans
Ska man jämföra M6 med en Corvette , så tycker jag man ska välja kommande Z 06-versionen , då den har ungefär lika många hästkrafter som M6.

Men jag tycker personligen att man ska jämföra Corvette Z 06 med andra sportbilar , typ nya Aston V8 Vantage och Porsche 997 .

M6 är en väldigt snabb långfärdsvagn , och ingen sportbil .

Corvetten väger betydligt mindre än M6, vilket jag tycker är väldigt viktigt när man pratar om sportbilar och varvtider runt Ringen t ex .
Vad kosta en ny Corvett i staterna? 380´svenska?
Har kollat nu, 300´.
Man hamnar ju en bra bit under 400´kr reggad o klar i Sverige!

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Ärligt talat håller jag med de andra om att det är onödigt mkt teknik till liten nyttal....

Att sätte stor motor i en liten bil är både bra för prestanda och bränsle ekonomin :)

Men men Bmw är alltid en bmw.. hoppas de börjar med kompressor eller turbo
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Bränsleförbrukningen i c6 och m6 går ju igentligen inte o jämföra, med tanke på att m6 är en v10 motor och c6 en v8.
så skulle inte c6 ha lägre furbrukning än bmwn så tycker jag det verkar rätt dåligt...
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
bimmern;

du tror inte möjligtvis att cylindervolymen spelar en viss roll?...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Är inte drygt 400HK ur sexliters V8 lite blygsamt år 2005?
Vill minnas att min ZR-1 från 1991 hade liknande effekt
ur 5.7 liters LT-5 motorn. Prestandasiffrorna var inte långt
ifrån dagens C6 heller. ZR-1:an var en riktig gobit att köra fort med.

Hur som helst så tror jag C6:an kommer att bli en riktig karamell
att äga beg i andra hand. Få av oss svenskar har råd med
en M6:a för att inte tala om ägandekostnaderna när den börjar bli
gammal och saker skall bytas.

Nya C6 står helt klart högt upp på "vill ha" listan.
(trots att det inte är BMW)

Leffo
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Njut: Länk

Micke K. Länk
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
klart snyggaste vetten om du frågar mig (eeh ok kanske StingRay Split Window då)

Micke K. Länk
V12 LeMans
Z 06-versionen av C6 är naturligtvis häftigare med sin 7litersmotor och 500+ hk

Länk

med väldigt bra väghållning , speciellt i jämförelse med äldre Corvetter .

Ett billigare alternativ till europeiska fullblod .
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Mkt bil för pengarna...

Länk
Visa användare
879
mageng
528iA -99
För en gångs skull är C6 vs M6 en relevant jämförelse. Visst suckar man oftast åt bmw vs whatever trådarna, men man kan konstatera att de är populär läsning.....

Varför anses stötstänger och underliggande kam vara omodernt? ´Förfinat i c6... äR BAKHJULSDRIFT och längsmonterad rak 6:a det modernaste som finns idag? Inse att olika länder har olika filosofi. USA = stor volym = hög effekt på låga varv. Beprövad teknik. Inget fel i det. En smaksak alltså.

Vad BMW gör med sin teknik som är det som ger mervärde är att en 6/8/10/12 cylindrig motor på 3-6 liter med 200-500 hk går att köra på runt litern/mil med avgasvärden som är acceptabla.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Glömde säga: C6 slår tysken pga lägre vikt.
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Kanske är lite off topic men...
Såg på ett motor program som var på tyska.. hmm kommer ej i håg vad det heter ?
Men då testade dom en vanlig c5 corvette mot m3 e46 på nübering tror jag det var. Och sedan testade dom z06 corevtte -02 mot m3 e46 CSL - corvetterna tog båda 2 på den banan. Då slogs myten om att amerikanska bilar endast kan gå rakt fram sönder...
Corvetterna hade bätter bromsar m.m
Så nog tror jag att nya Z06 piskar M6 utan några större bekymmer , ja även på bana.

Tror nog även pappas gamla hederliga z06 -02 hänger på m6.. men vad vet jag ?

Mvh Richard
Oroväckande många här som är emot "ny teknik", som t.e.x M6 innehåller (motormässigt) Varför? Tänk om man på 70 talet hade sagt: "nä nu räcker det med finneser i våra motorer".
Var hade vi befunnit oss idag då?

När TVn hade funnits i några år tyckte man att bilden var perfekt. När färg-tv:n kom, ja då tyckte man: "nä nu fan är bilden perfekt".
På 90-talet när TV uppgraderades ytterligare, Nicam-ljud o.s.v, tyckte man likadan. "bilden är perfekt och ljudet kan inte bli bättre". Sen i 2000-talet när digital-tv:n kom, oj oj oj vilken fantastisk bild och ljud! Nu står HD-TV på glänt och alla som upplevt den sortens TV säger att bilden och ljudet är fantastiskt. Tror ni vi kommer tycka det om 20 år?
er
7
erik8309
325ia -05
okej,

jag känner att trots att den här tråden har legat död i ett halvår nu så måste jag säga ngt...

m6-motorn är fullproppad med teknik... visst.. men den ljudporr som infinner sig när man börjar närma sig 8000 varv och passerar finns inte i c6...
inte ens i närheten... corvetten får sina häst vid 6000... går den att köra i över 8000 varv? Hur länge skulle den hålla om man gjorde det på daglig basis?

För att vända på det kan man ju säga att om man köper en z06 och skickar den till Lingenfelter så kommer man hamna på samma pris som en ny m6a... och då har man 800 häst i bilen... då lär m6an få problem att hänga på var man än kör...

Erik
He
347
Hellboy
440i GC -18
Anledningen till att Corvetten piskar BMW:n är nog vikten och inte effekten/motorn i det här fallet....

Mvh,
Hellboy
Länk
In
224
Indigo
Bmw 535ia-96
jag tycker att bmw m6an är skjukt mkt snyggare än c7an mer stil.

//stoffe
Klart att inga andra bilar har någon chans att utveckla en motor som är bättre än BMWs egna? Så kommer det alltid vara...

Suck.

I alla VS-trådar som skrivits här finns det INGEN bil som är snabbare än BMWn. Skulle någon fråga vilken som är snabbast till 300; en M5/6 eller en Ferarri Enzo skulle ju bmwn vinna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.