|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
D-diddy |
Topgear provade C6 på bana och den höll sig lååångt upp i toppen med Ferrari och Porsche gt3. om jag inte minns fel. den får man nog akta sig för om man sitter i en BMW oavsett modell. David. "The unattainable is invariably attractive" |
|
BMW_MAN: En M5 E39 har inga problem att hänga av en C5. En manuell C5 kunde knapppt hänga av min M5 E34... Dragolito: M6 är en sportig version av 6-seriens lyxcoupé. Ingen renodlad sportbil. Vikten är nästan 1,8 ton. Sedan att den är lika snabb som en Lamborgini Diablo är en annan femma. M5 E60 klarar 0-100 på 4,4 sek och 0-200 på 13,8 sek och M6 lär ju inte vara långsamare. |
|
|
Har man corvetten måste man ha en till bil. Skulle vilja se en kappkörning mellan pite och riksgränsen på vintern. Men fan så snygg c6 är mh |
|
|
M femman: Corvetten är heller ingen renodlad sportbil. Men M5 E60 klarar inte väl 0-100km/h på 4,4s? 4,7s ska vara riktigt! M6:an ska väl gå 0-200km/h på blankt 14s enligt Autopowers nyhetsbrev, M5 E60 klarar inte 0-200km/h på 13,8s? Då M6:an som är lättare fixar det på 14 blankt Rätta mig om jag har fel! Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
Bones "Jo det ger 500hk ur dryga 5l att jämföra med 400 ur 6l Varför C6:an går snabbare från 0-100 borde du kunna räkna ut..." Jo det var ju det jag menade. Varför krångla till det som BMW gjort. Vad är vinsten med att ha så liten cylindervolm i med hög effekt I BMWn om resultatet i slutändan blir detta....... -Långsammare -Drar mer bränsle -Mindre dynamik (C6ans volym ger tydligen bättre drag från start vilket ger lägre 0-100) -Större motor på utsidan (All vanos, valvetronic och överliggande kammar ger ju en större motor med högre tyngdpunkt än C6an enda kam man gömt långt ned mellan cylinderbankarna) -Mycket mer som kommer att strula och gå sönder Jag har svårt att se nyttan av alla dessa prylar, men jag kanske bara är insnöad.... upplys mig.... |
|
|
Att jämföra en Corvette mot en M-bil är lite knäppt, tycker jag... Corvetten är förvisso något så ovanligt som en amerikansk bil med tradition och historia. Jag tror inte att Corvetten attraherar samma bilköpare som BMW M-bilar... I mina ögon är den stora skillnaden att Corvette alltid varit vulgär. En BMW M-bil är ytterst diskret. En ointresserad ser ingen skillnad på en 518i och en M5... |
|
|
"Jo det var ju det jag menade. Varför krångla till det som BMW gjort. Vad är vinsten med att ha så liten cylindervolm i med hög effekt I BMWn om resultatet i slutändan blir detta......." Som påpekat innan i tråden så väger M6:an 1.8 ton ca 300kg mer än C6:an. Detta resulterar i sämre (marginellt, men ändå) acceleration trots effektövertaget. En lättare bil med en motor som har mindre effektutag ger en lägre bränsleförbrukning. All lyx M6:an släpar på kostar i vikt och slutligen bränsleförbrukning och prestanda. ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
| Den person som funderar på en M6 lär samtidigt knappast överväga en Corvette, de flesta gillar som gillar europeiska sportvagnar identifierar sig ogärna med jänkarimagen Corvette bär, och sneglar nog i så fall mer på 911. | |
|
BMW_MAN: Stoppa i M6:ans motor i C6:an och tvärtom. Fortfarande så lär en stor del av din lista med negativa saker passa in på M6:an. Kolla gärna upp vikterna på dom olika motorerna också. Kan nog sätta en liten slant på att BMW-motorn är en hel del lättare än jänkejärnet. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Dragolito: BMW M5 E60 Supertest in sport auto 12/2004 Gewicht 1844 kg 0 - 80 km/h 3,5 s 0 - 100 km/h 4,5 s 0 - 120 km/h 5,9 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h 7,4 s 0 - 160 km/h 9,2 s 0 - 180 km/h 11,6 s 0 - 200 km/h 13,8 s BMW M5 E60 Test in auto zeitung 26/2004 Gewicht 1820 kg 0 - 80 km/h 3,4 s 0 - 100 km/h 4,4 s 0 - 120 km/h 5,3 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h 7,5 s 0 - 160 km/h 9,3 s 0 - 180 km/h 11,5 s 0 - 200 km/h 13,9 s Varför jämföra en lyxcoupé med en tvåsitsig sportbil? |
|
| Hrmpff!!! Autopowers reglemente: 1 kap 1§: "Vad det anbelangar jämförelseobjekt ställda mot godtycklig BMW-modell avseende prestanda får ej jämförelseobjekt vara av sådan art att risk föreligger att jämförelseobjektets prestanda överstiger jämförda BMW-modell." | |
|
Visst får man jämföra! Det beror lite på hur man framställer jämförelsen... i detta fall tyckte jag det var lite avsaknad av relevans. Tror dom flesta konstaterar att C6:an är en mycket kompetent bil som har bra prestanda - att den skulle ha bättre accelerationprestanda än M6:an tycker jag inte är konstigt. ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
|
bjoerck, man behöver inte använda sökmotorn någon längre stund för att hitta inlägg som passar in på din paragraf. I just detta fall skulle jag nog ändå vilja säga att 0-100 km/h inte är en särdeles relevant jämförelse, eftersom det är två mycket snabba fordon. Kommer vi ner på låga tider är det oftare däcksgrepp, växellägen, drivsystem, m m som avgör tidsskillnaden än motoreffekt, vikt osv. 0-100 km/h var ett bra mått på sportbilsprestanda förr i tiden, men idag är nog mätningar högre upp i fart mer relevanta. Därav följer ju inte med automatik att M6 skulle vara snabbare än C6 vid andra jämförelser, det återstår ju att bevisa. Observera att detta givetvis är korrekt även om det skulle vara BMWn som haft lägre 0-100 km/h tid. I många 0-100 jämförelser gynnas ju BMW av bakhjulsdriften, så det kanske rent allmänt är så att Münchens produkter tjänar på denna jämförelse, dock inte i just detta fall. |
|
|
bjoerck: Vad vill du komma med ditt påstående? C6 är en sportbil till ett betydligare lägre pris än M6 som är en dyr sport coupé. Som sportbil är säkert C6 bättre än M6 och som sport coupé är säkert M6 bättre. Sedan tar jag C6 prestanda sifror med en nypa salt efter som C5 Z06 som är lättare än C6 och har över 380 hk alltså har samma vikt/effelt förhållande som C6. Des prestanda är jämförbara med en M5 E39. Chevrolet Z06 Test in sport auto 12/2000 Gewicht 1430 kg 0 - 80 km/h 4,1 s 0 - 100 km/h 5,2 s 0 - 120 km/h 7,0 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h 8,8 s 0 - 160 km/h 10,9 s 0 - 180 km/h 13,9 s 0 - 200 km/h 17,0 s BMW M5 E39 Test in sport auto 7/2001 Gewicht 1815 kg 0 - 80 km/h 3,9 s 0 - 100 km/h 5,1 s 0 - 120 km/h 6,9 s 0 - 140 km/h - s 0 - 160 km/h 11,2 s 0 - 180 km/h 13,8 s 0 - 200 km/h 16,9 s |
|
|
J.Dredd: Man kan lätt tro att "jänkejärnet" är tungt grovsmide, men C5'ans LS1 (pappa till dagens C6-motor) är ett riktigt lättbygge...både block o toppar i aluminium, insug i plast, bara en kamaxel & lätta vippor etc! Går f.ö. kanonfint! Sen så har en hel del C5 en gammal 4-vxl autlåda ihop m 2.73 utvxl, ingen hit för max ax... |
|
|
Mitt inlägg var ironiskt och vill belysa det faktum att många anser en jämförelse vara irelevant eller orättvis så fort en BMW inte är den bättre bilen av de jämförda. Om någon frågar vilken bil som är snabbast rakt fram, Märke X eller Märke Y, kommer alltid påståenden i stil med att det inte är relevant eller rättvist. Däremot skall bilarna testas runt Ringen. DÅ blir jämförelsen plötsligt rättvis. Jag tycker accelerationsjämförelsen C6 - M6 är helt korrekt, då det är två bilar av samma art. |
|
|
Såg faktist ironin i inlägget bjoerck! :-) Om vi tittar på det första inlägget där tekniken jämförs och vederbörande tycker att trots en supermodern motor så får M6:an pisk av en jänkare med äldre motorteknink. Jag påstår att givet bilarnas konstruktion och parametrar är det knappas märkligt att C6:an är snabbare 0-100. Jämförelsen som den är gjord tycker jag saknar relevans. Vill man dock ha en bil och enda kriteriet är pris kontra 0-100-prestanda då är siffrorna relevanta. I mitt fall har det inget att göra med att en av kombattanterna är en BMW( vill jag tro iallafall...hrrmm :-) ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
| Skulle vilja se den BMW-ägare som rakryggat säger att jämförelsen saknar relevans när exemplevis M3 jämförs med en Volvo R runt Ringen. Hade däremot Volvon varit snabbare så hade jämförelsen varit orättvis och saknat relevans på grund av turbo, fyrhjulsdrift, med mera med mera... | |
| Endera skämtar du eller också överdriver du bjoerck. Visst stöter man hos BMW-fantaster på resonemang av den typ beskriver, men majoriteten av alla BMW-ägare vet inte vad Ringen är, inte heller fäster de nämnvärt avseende vid 0-100 km/h. De som gör inlägg på autopower är knappast typiska BMW-ägare. De som reagerar på det sätt du beskriver är troligen inte typiska autopower-besökare. De är nog däremot extra högljudda skribenter på vs-trådar. | |
| Överdrifter är en del av argumentationsteknik, Nockenwelle. Utan överdrifter skapas ingen uppmärksamhet. :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.