AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.900

E34 eller E36?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Börjar bli dags att köpa en ny bil om ett par veckor.
Står och väljer i mellan en E34 eller en E36.
Är väl 525 91-94 och 325 92-94 de står i mellan.
Har fått för mig att man får mer bil för pengarna om man väljer en E34,även fast E36 är något mordernare

Har åkt mycket mer E34 än E36 och därmed är min åskit denna,men va tycker ni?
Innan hade jag en 520i (E34) var väl i det minsta laget på motor, så jag kan inte uttala mig om 525, men däremot karossen, var nog den bästa bilen jag åkt i, för det gör man verkligen. Bekväm, en riktig motovägskryssare.

E36: Har en 325:a nu, riktigt nöjd, mer sportig än E34:an kan ju bero på att det var en 520 men ändå, känns helt annorulunda, du kör mer E36:an medans du åker i en E34.
Största skillnaden är väl "rymden" inne i bilen, E36:an känns iaf mycket mindre, iaf till en början :)

Shit vad jag måste låta borta nu, är helt sjuk trött ;)

Slutsats: Vill du ha en bil du vill åka riktigt bekvämt i välj E34 vill du ha en lite sportigare välj en E36 !
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo,vet skillanaden mellan modellerna på de sättet.

Tänkte mer på vilken modell som är mest prisvärd om man ska uttrycka sig så...
E34 är ju oftast billigare i inköp,men hur är de me ekonomin mellan dom sen? Bränslekostnad/försäkring å så...
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
tycker du ska välja en e36..325 är en schysst bil..har aldrig ägt en e34 så kan inte säga nåt om den...
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag har haft 525 24v som jag styvade upp lite, då blev den riktigt kul... sedan är det aldrig lika kul o gå från E30 till E34 men E36 känns heller inte lika ball som E30.

E36 verkar rosta mer är E34, tycker jag. Jag gillar E34 mer, tycker det är en mer genomtänkt modell är E36...

Nu har jag E34 520 24V, och så jävla tråkig är inte den motorn, man får piska den lite bara... visst ingen 525, men med hårdare fjädrar + nya dämpare, (snart hårdare kränghämmare), nya bussningar så är den rätt ball när man väl får fart på den.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ska nog ha kvar e30:in,är en kul "busbil"! men pendlar ett par mil per dag,och jag har stenhårda fjädrar på bilen så man hoppar mer själv än va bilen gör :) börjar bli lite tröttsamt...

Känns som en e34 ligger närmast,är väl kanske inte lika kul å snygg som en e36,men den borde va billigare att ha + att man kan snygga till den lite...

Hur stor skillnad blir de på körkänslan om man sänker den,och slänger på ett par 17" tex? borde bli lite bättre då en orginal e34 inte har speciellt mycket körglädje om man jämför me tex en 3-serie...

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
köp en 530i så får du bättre drag än 525i men behåller komforten.

jag väljer E34 före E36

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Jag gjorde bytet E30 till E34 eftersom jag tyckte E30:n hade blivit lite väl okomfortabel. Valet stod huvudsakligen mellan E36 och E34 även för mig. Jag gillar dock inte E36 sedan särskilt mycket när det gäller design, tycker E34 är betydligt snyggare som sedankaross. Då återstod E36 coupé och E34 sedan. I detta valet blev prisaspekten avgörande då E36 coupé var omotiverat dyr när jag var spekulant, kanske är fortfarande?

Om du tänker ha kvar E30:n tycker jag helt klart du ska välja E34. Dessa kommer att komplettera varandra mycket bra, en busbil och en komfortbil. När det gäller kostnader tror jag inte det skiljer alltför mycket, M50 motorn är ju pålitlig. Möjligen att E34 sliter ner framvagnsdetaljer lite lättare.

Som du skriver så känns det som man får mer för pengarna om man väljer E34. Och visst bjuder även E34 på körglädje!

Mvh Johan
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
E36:an är fortfarande dyrare än e34,och kommer nog alltid att vara de,antagligen för att e36 är en nyare modell.

Kommer nog inte bli så att man behåller e30,kostar att driva 2 beemer...

Kanske är svårt att svara på såhär,men är de nån som vet eller tror sig veta vilken bil som är billigast i försäkring? av 525 och 325 alltså...
Utan någon som helst fakta så gissar jag att E36 coupé är något dyrare i försäkring än sedanen. En grundtes är väl att ju flera unga personer som finns bland ägarna på en modell desto dyrare försäkring. Alltså borde E34 vara billigare men skillnaden är nog marginell.

Givetvis varierar det kraftigt mellan olika bolag så det är bara att ringa runt. Jag tror inte du behöver välja bort någon av alternativen på grund av försäkringen i alla fall. Båda är dyra.

Mvh Johan
Visa användare
74
Wild Eagle
328i Limo -96
Du står och pendlar mellan två ganska lika bilar men ändå så olika.
Beror nog på vad du vill ha, om du har barn skulle jag tipsa dig om att skaffa E34:an om du vill slipa ta barnvagnen i 3000 bittar inan du får den in i bagage utrymet men vill du ha ett något snabbare och något mindre stabilt i höghastiget typ 200+ km/h och någor mer ungkarls bil så ska du nog sattsa på E36:an. E36=rolig bus bil.
Jag tycker att E34 är mer prisvärd än E36. För 50-60 000:- säkrar du ett riktigt toppenexemplar. E36 ligger något högre i pris.

Största skillnaderna är helt enkelt att E34 är betydligt mer komfortabel och rymlig, och E36 är roligare att köra. Svårare än så är det egentligen inte. Jo, E34 känns överlag mer välbyggt än E36 också, anser jag.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Den här verkar fin: Länk

Mvh Johan
Visa användare
74
Wild Eagle
328i Limo -96
Eller så kan du satsa på 540i så har du riktigt drag i den men du får behålla komforten. (obs obs obs !!!! Jävligt dyr i försäkring,drif och sevice.)
E34 ger mycket mer bil för pengarna, men det är en smaksak vad man väljer, det finns för och nackdelar med båda modellerna, vad jag hade valt är ganska klart eller hur? Därför går jag inte in i jämförelsen mer, det vore inte rättvist mot E36.

Wild Eagle; 540 är endast dyr i försäkring och koppling/automatlåda, nyrenoverad automatlåda respektive ny koppling så är det försäkringen som är ett problem, det går att lösa genom vara försiktig och köra trafikförsäkrat, service billig, jag har skrivit om kostnaderna för min svarta i en äldre tråd, bränsle också helt okej för den effekt man får, snitt 1, 22l/mil med mycket körning i Stockholmsområdet.

Mvh Stephan
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Den här E34 blev jag väldigt sugen på: Länk
Sen ser väldigt fin ut! kanske nån här som äger denna?

Körde en 525iA en del i sommras,men tyckte den drog lite för mycket soppa...hur mycket extra drar automaten i en E34?
Äpplen eller päron?
Åka långt - E34, köra aktivt mindre sträckor (<10 mil åt gången) - E36. Egentligen skulle man ju haft en av varje. Kvalitetskänslan känns högre i E34, den är större och bekvämare. I de flesta fall skulle jag säga att E34 är att föredra, men rätt vad det är så får man underbara körstunder med E36an som motiverar. Som t ex Jägerso parkering denna snöiga afton :)

3-serien har alltid hållit sitt andrahandsvärde bättre än 5-serien. Jag tror därför att E34 tappar mer i pris än E36, men man köper ju inte en BMW för att sälja den... När det gäller bränsle är det "pest eller kolera" skulle jag säga.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
55' är på tok för dyrt för den vagnen!

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Står ju att priset kan diskuteras...men va är den värd då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.